MAN: Nowy Lion‘s Coach już w Polsce
Na początku marca odbyły się pierwsze przekazania autokarów MAN Lion’s Coach nowej generacji polskim użytkownikom. Dwa takie autobusy odebrała m.in. krakowska firma Jordan.
Nowy MAN Lion’s Coach miał światową premierę podczas zeszłorocznych targów Busworld w Kortrijk. Teraz trafiły do krakowskich firm Jordan i Maciej Jarosz, a wersja trzyosiowego autobusu – MAN Lion’s Coach L o długości 13,9 m do kieleckiej firmie Wzorek. Jednym z pierwszych klientów, którzy postawili na nowy model „lwa” była krakowska firma Jordan, która od 2008 r. kupuje autokary z logo MAN-a. Dzięki najnowszej dostawie dwóch autobusów turystycznych, przewoźnik ma teraz w swojej flocie równo 10 modeli Lion’s Coach – wszystkie w standardowej długości 12 metrów. Autobusy będą służyć do przewozów zagranicznych grup turystycznych po całej Europie. – Nasz kolejny zakup autokarów z serii Lion’s Coach wynika z zaufania do marki MAN i zastosowanych rozwiązań technicznych – mówi Ryszard Krzysiak, kierownik transportu w firmie Jordan. – Szczególnie jesteśmy zadowoleni z układu napędowego, który w wersji Euro 6 jest naprawdę oszczędny i spełnia nasze oczekiwania w zakresie ekonomicznej i niezawodnej eksploatacji. Dodatkowym atutem pojazdu jest jego nowy, atrakcyjny wygląd, który od razu przykuwa wzrok naszych pasażerów.
Autokary dla firmy Jordan standardowo wyposażone zostały w mocniejsze silniki MAN D26 o mocy 460 KM (337 kW) i momentem obrotowym podwyższonym o 200 Nm. To razem przyczynia się do lepszego ruszania i płynnej pracy silnika w szerszym zakresie obrotów. Do tego dochodzi automatyczna przekładnia MAN TipMatic, gdzie wprowadzono nową strategię zmiany biegów, optymalnie dopasowaną do jednostek D26.
Nowa generacja autokarów MAN spełnia najnowszą unijną dyrektywę ECE R66.02 w zakresie sztywności konstrukcji w przypadku przewrócenia się pojazdu. W efekcie Nowy Lion`s Coach jest wzorem do naśladowania w kwestiach bezpieczeństwa, jak i stylistyki. Autokar prezentuje się nowocześnie, a jednocześnie ponadczasowo i wyznacza początek nowej, wyrazistej linii wzornictwa MAN. Projektanci zwrócili szczególną uwagę na wyraźny podział obszarów funkcyjnych – miejsce pracy kierowcy i kabina pasażerska, bagażnik i zespół napędowy. Taki podział wpływa nie tylko na wygląd, lecz także na łatwość konserwacji, a tym samym ekonomiczność, ponieważ uszkodzone części można wymienić szybko, łatwo i tanio. Nowe materiały i procesy produkcji sprawiają, że autobus jest lżejszy i bardziej wytrzymały.
Kolejny charakterystyczny element to nowe, przednie reflektory, które po raz pierwszy – tak samo, jak seryjne światła tylne LED – zostały wykonane w całości w technologii LED. Zarówno światła mijania, jak i długie, świecą z zastosowaniem diod LED o około 50% jaśniej niż lampy halogenowe. Ponadto oświetlenie LED pozwala osiągnąć szerszy rozkład, a jednocześnie wyraźnie większy zasięg światła. Jest też znacznie trwalsze. Szczególnie wyraziste w nowych reflektorach jest wykonane w sposób charakterystyczny dla marki pasmo świetlne świateł do jazdy dziennej, służące także jako kierunkowskaz. We wnętrzu wszystkich wersji gabarytowych MAN wprowadził szereg zmian. Np. obszar sufitu na całej długości rozświetla teraz taśma świetlna LED w odcieniu „ciepłej bieli”. Nowa koncepcja Colour & Trim stawia na jaśniejsze, świeże barwy. Nowe wykończenie półek na bagaż zwraca uwagę i dba o pierwsze wrażenie. Zintegrowane panele obsługi urzekają funkcjonalnością. Umożliwiają między innymi bezstopniową regulację strumienia i kierunku powietrza, a także włączanie i wyłączanie oświetlenia LED i funkcji głośników. Przy wszystkich fotelach pasażerów można też zamontować przyłącza USB, umożliwiające nieograniczone korzystanie z telefonów komórkowych i tabletów podczas podróży.
(s)
Fot. MAN