Wydajniej w intermodalnym
W celu zwiększenia wydajności intermodalnego transportu kontenerowego, konsorcjum TelliSys, którego członkami są m.in. producenci pojazdów i zabudów (DAF, Wecon) zaprezentowało niedawno prototyp zespołu pojazdów składającego się z ciągnika z wyjątkowo niskim siodłem i naczepy, w której uzyskano zwiększoną przestrzeń ładunkową. Nowe rozwiązanie zapewnia znaczne oszczędności zużycia paliwa i emisji CO2 w przeliczeniu na tonokilometr w intermodalnym transporcie kontenerowym.
TelliSys to konsorcjum, w skład którego weszły następujące podmioty: Instytut Procesów Hutniczych i Odzysku Metali Uniwersytetu RWTH w Aachen, Europejskie Stowarzyszenie Transportu Intermodalnego (European Intermodal Association) oraz DAF i Wecon. Sprzymierzeńcy postawili sobie za cel umożliwienie transportu kontenerów o wewnętrznej wysokości 3 m, w których można ustawić 3 palety przemysłowe o wysokości 1 m, dzięki czemu pojemność załadunku wzrośnie do 100 m3.
W ramach TelliSys firma DAF opracowała ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu. Dzięki obniżeniu ramy za silnikiem i zastosowaniu bardzo zwartego konstrukcyjnie tylnego zawieszenia w połączeniu z kołami 22,5-calowymi na osi napędowej udało się uzyskać zaledwie 85-centymetrową wysokość siodła. Dodatkowo niskopokładowy ciągnik ma lekką, 4-tonową oś nienapędową wyposażoną w koła 17,5-calowe, dzięki czemu dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosi 44 t. Swoje 3 grosze dołożył Goodyear, który dla niskopokładowego ciągnika opracował specjalne, niskoprofilowe opony na oś kierowaną i napędzaną (o dużej nośności).
Ciągnik DAF został sprzęgnięty z lekką naczepą zaprojektowaną i wykonaną przez firmę Wecon – o masie własnej tylko 3.830 kg. Równie ważne było opracowanie kontenerów 40- i 45-stopowych, których podłoga jest znacznie cieńsza od standardowej, przy utrzymaniu dotychczasowej nośności i sztywności skrętnej. Na prototypie naczepy Wecon zamontowano kurtynę, co ma podkreślić wszechstronność koncepcji intermodalnej TelliSys.
Podczas prac nad nowym zestawem ciężarowym wzięto pod uwagę oczywiście nie tylko wymiary i ładowność, ale także zwrotność, wygodę i wydajność operacyjną pojazdu. Zestaw TelliSys przejdzie teraz testy eksploatacyjne z udziałem partnera logistycznego – GEFCO. Ciągnik, naczepa i kontenery będą intensywnie użytkowane w ramach operacji wykonywanych przez tę firmę w transporcie drogowym, kolejowym i wodnym.
– TelliSys pokazuje, że można osiągnąć 20-procentową poprawę wydajności transportu kontenerowego. Trzeba jednak podkreślić, że wprowadzenie tej koncepcji na rynek nie nastąpi z dnia na dzień. Testy terenowe wykonywane przez GEFCO muszą wykazać, że system ten jest praktyczny w zastosowaniu – zauważa Heiko Sennewald, konsultant ds. transportu intermodalnego, który jest zarówno wspólnikiem, jak i inicjatorem projektu. – Wyniki testów przesądzą o tym, czy wykonalne jest wprowadzenie prototypu na rynek. Zależeć to będzie również od zainteresowania potencjalnych odbiorców. Zamierzamy przedstawić tę koncepcję na majowej wystawie Transport Logistics w Monachium.
System TelliSys przyczynia się do realizacji postawionego przez Unię Europejską celu optymalizacji wyników intermodalnych łańcuchów logistycznych oraz zapewnia sprawne i łatwe współdziałanie różnych rodzajów transportu. Realizację projektu rozpoczęto w grudniu 2012 r., a finansowanie przez okres 3 lat zapewnił Siódmy Program Ramowy UE.
(C), fot. TelliSys