Drugi „przyklejony” do pierwszego
Podczas tygodnia motoryzacji firmy DAF i TNO zorganizowały pokaz pn. EcoTwin. Na drodze N270 w pobliżu Helmond dwa zestawy ciężarowe połączone ze sobą za pośrednictwem sieci bezprzewodowej jechały jeden za drugim w bliskiej odległości. Drugi pojazd był jakby „przyklejony” do pierwszego… Jego kierowca nie musiał przyspieszać ani hamować.
Celem eksperymentu EcoTwin było wykazanie, że drugi pojazd może podążać tuż za pierwszym, wykorzystując informacje z radaru i kamery przekazywane za pośrednictwem komunikacji bezprzewodowej. W wyniku tego specyficznego połączenia drugi pojazd automatycznie przyspiesza, hamuje, a także skręca na drodze. Dzięki maksymalnemu zmniejszeniu odstępu między dwoma pojazdami ciężarowymi można uzyskać oszczędności w zużyciu paliwa do 10% oraz spadek emisji dwutlenku węgla o podobnej wartości.
– Wprawdzie pokazaliśmy, że sprzężenie dwóch pojazdów ciężarowych jest możliwe, jednak nie oznacza to, że projekt jest ukończony – skomentował to wydarzenie Ron Borsboom, członek zarządu firmy DAF Trucks N.V., odpowiedzialny za rozwój produktów. – Czeka nas jeszcze sporo pracy, zanim zyskamy pewność, że ta technologia jest niezawodna w każdej sytuacji. Należy również podjąć odpowiednie działania legislacyjne, aby dopuścić tego typu tandemy do ruchu drogowego. Wspólnie z firmą TNO przewidujemy, że firmy transportowe będą mogły bezpiecznie korzystać ze sprzężenia na holenderskich autostradach i głównych drogach około 2020 roku.
EcoTwin to obiecujące rozwiązanie, które przyczyni się w przyszłości do zwiększenia wydajności transportu. Kolejnym krokiem po prezentacji na drodze N270 będzie test Eco Twin na terenie portu w Rotterdamie.
(C), fot. DAF