Trollino – tysiąc przekroczony
W ostatnich tygodniach fabrykę Solarisa opuściły dwa wyjątkowe trolejbusy – Trollino z numerem 1000, który trafił do austriackiego Salzburga, a także numer 1001 zbudowany dla gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Do Gdyni, zgodnie z zawartym kontraktem, dostarczone zostały dwa całkowicie niskopodłogowe Trollino 12. Pojazdy napędza silnik trakcyjny o mocy 175 kW. Osprzęt elektryczny dostarczyła polska firma Medcom.
Oba trolejbusy wyposażone są w system umożliwiający autonomiczną jazdę, bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej, na dystansie do 15 km. Jest to możliwe dzięki bateriom litowo-jonowym, ładowanym podczas jazdy za pośrednictwem trakcji. Energia w bateriach może być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania. Oprócz tego trolejbusy wyposażono w system rekuperacji, który pozwala im odzyskiwać energię elektryczną w procesie hamowania, co obniża koszty eksploatacji. W Solarisach Trollino 12 dla Gdyni zastosowano rozwiązania podnoszące komfort użytkowania: klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system monitoringu, a także kamerę cofania i LED-owe światła do jazdy dziennej.
– Prezentowane Trollino to przykład możliwości technicznych, jakimi dysponuje Solaris w obszarze elektromobilności. Dzięki zamontowanym bateriom pojazd może wozić pasażerów również poza siecią trakcyjną. W ten sposób niewątpliwe zalety trolejbusów zostały z powodzeniem połączone z atrybutami autobusów bateryjnych – powiedział Zbigniew Palenica, członek Zarządu firmy Solaris na uroczystym przekazaniu trolejbusów w Gdyni.
Prezentacja trolejbusu numer 1001 była także okazją do przypomnienia pierwszego egzemplarza Solarisa Trollino zakupionego przez PKT Gdynia w 2001 roku. Blisko 15-letnia współpraca obu firm zaowocowała dostawami obejmującymi łącznie 54 trolejbusów w wersji 12-metrowej. Gdyńskie przedsiębiorstwo nie tylko inwestuje w nowoczesny tabor, ale również rozwija trolejbusową sieć. Działania te są wysoko oceniane przez Komisję Europejską, która uhonorowała Gdynię prestiżową nagrodą Regiostars 2014 za projekt proekologicznego transportu publicznego. Ostatni zakup dwóch nowoczesnych trolejbusów towarzyszy wydłużeniu trasy nr 21, która od maja będzie prowadziła aż do gdyńskiego Akwarium.
(C), fot. Tomasz Stodolski