Ciężarówki – marzec 2018
Szanowni Państwo, w tym numerze „Ciężarówek” zebrało się sporo rynkowych podsumowań poprzedniego roku. A jest co opisywać, bo mimo wielu przeciwności, polscy przewoźnicy nie przestają inwestować w tabor swoich firm. Wciąż jednak gdzieś w tle oprócz optymizmu, przebijają obawy o to, co może wydarzyć się w najbliższej przyszłości. Dla wielu przewoźników największy kłopot to teraz znalezienie odpowiedniej liczby kierowców. Niektórzy szukają nowatorskich rozwiązań – wraz ze stowarzyszeniami i organizacjami rządowymi i samorządowymi pomagają szkołom samochodowym kształcącym kadry kierowców-mechaników i zachęcają ich adeptów do pracy za kółkiem. O jednej z takich lokalnych inicjatyw Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego i Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Międzynarodowych piszemy w tym numerze.
Swoim klientom wsparcie w tej kwestii oferują też producenci sprzętu – w marcu już po raz trzeci rozpocznie się, organizowana przez Volvo Trucks i Renault Trucks przy wsparciu Wieltonu, Continentala i Ergo Hestii akcja „Profesjonalni kierowcy”. Jej uczestnicy po szkoleniu mogą niemal natychmiast podjąć pracę u klientów tych firm. A to jeszcze nie koniec tego, co czeka na nas w tym roku w temacie propagowania zawodu kierowcy. Scania zapowiada kolejną edycję swojego konkursu, w którym – i tu uwaga! – po raz pierwszy nie będzie ograniczenia wieku uczestników. Może więc zrobić się ciekawie.
Naczepy to też jeden z ważnych tematów miesiąca. To jedne z najważniejszych maszyn pracujących w łańcuchu transportowym. Jeszcze kilkanaście lat temu wydawało się, że to bardzo proste urządzenia. Ot – trzy osie, sześć kół, podłoga i plandeka, ewentualnie furgonowe nadwozie chłodnicze. Dzisiaj to coraz bardziej wyspecjalizowany sprzęt, na którym trzeba szybko i sprawnie ładować przewożone towary. Mało tego coraz więcej naczep współpracuje już z siecią telematyczną, co pozwala spedytorom na określanie nie tylko ich pozycji, ale także rejestrowanie obciążenia, ciśnienia powietrza w oponach czy kontrolowanie temperatury we wnętrzu. Takie rozwiązania wprowadzają rynkowi liderzy, tacy jak Schmitz Cargobull, Krone czy Wielton, więc za nimi siłą rzeczy będą musieli też pójść pozostali producenci. W branży przewozów ponadnormatywnych jednym z pionierów nowoczesności jest firma Goldhofer (piszemy o jej pojazdach w tym wydaniu), która nie jest bynajmniej jakimś garażowym start-upem, ale nobliwym przedsiębiorstwem z niemal 300-letnią historią…
Życzę przyjemnej lektury numeru, zapraszam też na naszą stronę internetową www.trucks.com.pl
Prawo
Volvo Trucks bije brawo (Od przyszłego roku producenci muszą podawać zużycie paliwa i emisję CO2)
Wywiad
Naczepa – pojazd nie do końca prosty… (Rozmowa z Andrzejem Dziedzickim, dyrektorem handlowym firmy EWT Truck & Trailer, przedstawicielstwa Schmitz Cargobull w Polsce)
Rynek
Bez nich nie przewieziesz… (Prezentujemy wyniki sprzedaży naczep i przyczep na naszym rynku w 2017 roku)
Autobusy na dużym plusie (Ich sprzedawcy też nie mogą narzekać na miniony rok)
Tu liczą się koszty (Ranking aut dostawczych. Na czele znów Fiat Ducato, ale robi się coraz ciekawiej)
Nie schodzi z podium (MAN – drugie miejsce i niemal 5000 sprzedanych nowych ciężarówek, autobusów i samochodów dostawczych)
5009 ciężkich (DAF może być zadowolony. Kolejny już rok zakończył na pozycji rynkowego championa w klasie ciężkiej)
Dostawca kompleksowy (Volvo Trucks chwali się tym, że sprzedaje nie tylko ciężarówki, ale całe rozwiązania transportowe)
Optymistyczne spojrzenie (Renault Trucks odnotowało w 2017 najwyższy wzrost sprzedaży spośród marek „wielkiej siódemki”)
Etatowy lider (Solaris to niekwestionowany król polskiego rynku autobusów miejskich. Zresztą, nie po raz pierwszy…)
Serwis
Przestrzegaj procedury! (LuK doradza, w jaki sposób wymieniać tarczę sprzęgła)
Naczepy
Nie zasypia gruszek w popiele… (Goldhofer – firma z kilkusetletnią tradycją wciąż zaskakuje nowoczesnymi rozwiązaniami w pojazdach do przewozów ponadnormatywnych)
Prezentacje
Zaskoczenia nie ma (Nowy Mercedes Sprinter – z zewnątrz zmiany niewielkie. Koncern skupił się na kabinie i nowych układach elektronicznych i telepatycznych)
Strażak z Mombassy (Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalistyczne zbudowała pojazdy ratownicze dla Zarządu Kenijskich Portów Morskich)
Żadnej pracy się nie boi (Może być pługiem, nośnikiem narzędzi do koszenia rowów, a nawet rolniczym traktorem – ta ciężarówka to Unimog)
Giełdy Transportowe
Dobry fracht poszukiwany (TimoCom – popyt na usługi transportowe wzrasta. Jest okazja do podniesienia cen za transport)
Jazda próbna
Kierowca pod opieką (Ford unowocześnił swojego dostawczego „średniaka”, czyli Customa. Ma teraz wiele elektronicznych programów wspomagających szofera)
Opony
O obrotach kół czarnych (Kupno markowych opon to rozsądna inwestycja)
Wydarzenia
Czym skorupka za młodu nasiąknie… (Przewoźnicy namawiają młodzież ze szkół samochodowych do zawodu kierowca-mechanik)
Profesjonalni po raz trzeci (To samo razem ze swoimi klientami robią Volvo Trucks i Renault Trucks, przy współpracy z Wieltonem, Continentalem i Ergo Hestią)
Kamaz po raz 15! (Tegoroczny Rajd Dakar przyniósł „jubileuszowe” zwycięstwo rosyjskiemu zespołowi Kamaz Master)
Made in Poznań (Produkcja spółki VW Poznań nigdy nie była tak wysoka. Jej szefowie zapowiadają kolejny etap rozwoju – rozbudowę zakładu w stolicy Wielkopolski)
Wybrali Stralisy NP 460 (Francuskie firmy transportowe stawiają na sprawdzone napędy gazowe oferowane przez Iveco)
Daimler testuje platooning (Tym razem próby sprzęgnięcia ciężarówek w tzw. pociąg drogowy przeprowadzono w Japonii)
Eksploatacja
Jaki olej do używanego? (Specjaliści firmy Europart Polska doradzają na blogu partnerwtransporcie.pl)
Finanse
Czytaj ogólne warunki (W umowie leasingu są nie tylko obowiązki, ale też prawa użytkownika pojazdu)