99 Legend
Już ponad dwadzieścia lat trwa na europejskich drogach „flagowy okręt” Renault Trucks, czyli Magnum. Ta ciężarówka, której pierwsze prototypy wprawiały transportowy światek w osłupienie, była zaczynem rewolucji w postrzeganiu pracy i życia kierowców pokonujących dalekie, kontynentalne trasy. Francuski producent pokazał, że kabinę można zbudować inaczej i że może ona stać się dla człowieka za kółkiem namiastką domu…
Jubileusz 20-lecia legendarnego Magnum, produkowanego przez Renault Trucks, miał wspaniałą oprawę. Po szeregu uroczystości zorganizowanych w Magny Cours i na torze w Le Mans, Renault Trucks zaprezentowało specjalną, limitowaną serię: Magnum Legend. Ta ciężarówka łączy w sobie wszystkie najnowsze osiągnięcia technologiczne producenta zapewniające podniesienie sprawności i oszczędność paliwa. Nawiązujące biało-czarnym kolorem nadwozia do pierwszego modelu AE, Magnum Legend jest związane również z inną legendą, gwiazdą świata filmu i sportów motorowych: Stevem McQueenem. Ta specjalna edycja ciężarówek stanie się zapewne gratką dla miłośników i kolekcjonerów ciężkich pojazdów – zostanie wyprodukowanych zaledwie 99 numerowanych egzemplarzy! Mamy informację, że jeden z tych samochodów jest już w Polsce i czeka na swojego właściciela. Z pewnością pojazdy z tak ograniczonej serii będą kolekcjonerskimi rarytasami i świetną wizytówką floty.
Kierowca jak król
Wielu ludzi związanych z ciężką motoryzacją jeszcze dziś pamięta szok, jaki wywołała pierwsza demonstracja nowej koncepcji dalekodystansowej ciężarówki Renault AE w 1990 r. Największym zaskoczeniem było zupełnie nowe wówczas rozwiązanie konstrukcyjne kabiny zaprojektowanej przez Marcello Gandiniego, zupełnie oddzielonej od części kryjącej silnik. Najbardziej jednak szokowała ogromna przestrzeń jej wnętrza o zupełnie płaskiej podłodze i wysokości 1,87 m (dzisiaj to już 2 m). Ta kabina do dzisiaj zadziwia każdego, kto wchodzi do niej po raz pierwszy. Można w niej swobodnie wstać, zrobić parę kroków, ubrać się bez konieczności wykonywania ekwilibrystycznych ewolucji. W zasadzie brakuje tu tylko toalety i prysznica… Poza tym fotel kierowcy jest posadowiony najwyżej w świecie drogowych ciężarówek. Kiedy siedząc za kierownicą Magnum stajesz na światłach obok innego pojazdu tej klasy, zawsze patrzysz na jego kierowcę z góry. Tu naprawdę czujesz się jak król drogi.
Prace koncepcyjne i wybór drogi, jaką mieli zmierzać konstruktorzy, zaczęły się jednak dużo wcześniej, bo w 1979 r. Szefowie Renault Vehicules Industriels (taką nazwę nosił wtedy francuski producent) postanowili zaproponować kierowcom i właścicielom flot transportowych coś, czego jeszcze nie było, co spełniałoby marzenia kierowców o wygodnym życiu w drodze, a do tego sprawnie i ekonomicznie radziło sobie z bezpiecznym przewożeniem ciężkich ładunków na długich, kontynentalnych trasach. To ostatnie było możliwe m.in. dzięki zastosowaniu w AE tarczowych hamulców przedniej osi, które do ciężarówek Renault wprowadzono nieco wcześniej – w 1988 r. Te nowoczesne rozwiązania nie przeszły oczywiście bez echa. Jury konkursu „Ciężarówka Roku” przyznało AE ten zaszczytny tytuł na 1991 rok.
Elitarny charakter widoczny jest również we wnętrzu dzięki designerskiemu wystrojowi, tworzącemu – poprzez zastosowanie szlachetnych materiałów – nastrój dyskretnej elegancji. |
Mocno limitowany
Renault Magnum, zdobywca tytułu Ciężarówki Roku 1991, stale doskonalony w miarę pojawiania się kolejnych generacji, zapracował sobie z upływem lat na miano legendy. Swoją ogromną, zaprojektowaną z myślą o potrzebach kierowcy kabiną, jak również świetnym wyglądem i właściwościami jezdnymi poprawianymi sukcesywnie przy każdej modernizacji pojazdu, podbił serca kierowców i użytkowników pojazdów francuskiej marki. Ich przywiązanie do tego pojazdu do dziś pozostaje niezwykle silne. Właśnie z myślą o nich Renault Trucks wprowadza na rynek Magnum Legend. Ta wyróżniająca się dyskretną elegancją seria specjalna łączy matową czerń podwozia z wykończoną białym lakierem kabiną. Znawcy z pewnością rozpoznają w niej kolory AE, pierwszego modelu Magnum zaprezentowanego publiczności w tych właśnie barwach podczas premiery w 1991 r. Prestiżu dodaje tej „Magnumce” najwyższej klasy wykończenie, obejmujące aluminiowe progi oraz chromowane kołpaki i nasadki na śruby, doskonale prezentujące się na tle matowej czerni podwozia. Na drzwiach, podobnie jak w pierwszych egzemplarzach modelu AE, pojawiła się tabliczka. Umieszczony na niej kolejny numer będzie dodatkowo dawał właścicielowi poczucie przynależności do elitarnej grupy nabywców.
Pod względem użytkowym kabina jest taka sama jak w innych Magnumkach.Dół nadwozia i boczne osłony podwozia malowane są na czarno matowym lakierem o satynowym wyglądzie. |
Elitarny charakter widoczny jest również we wnętrzu dzięki designerskiemu wystrojowi, tworzącemu – poprzez zastosowanie szlachetnych materiałów – nastrój dyskretnej elegancji. Kierowcę wita w kabinie czarna, skórzana tapicerka ozdobiona logo Magnum Legend oraz kolejna tabliczka z numerem ciężarówki. Skórzane jest również wykończenie górnej powierzchni deski rozdzielczej oraz pokrycie leżanki. Tablica przyrządów została wykończona w tym samym co dół nadwozia, oryginalnym czarnym matowym kolorze.
Suma wszystkich innowacji
Pod względem parametrów technicznych, Magnum Legend stanowi kwintesencję wszystkich innowacji wprowadzanych w kolejnych generacjach Magnum. Kabina, poziom komfortu i zużycie paliwa przez lata poddawane były ciągłym udoskonaleniom. Obecnie Magnum Legend, pomimo wyposażenia go w najpotężniejszą w tej gamie jednostkę napędową, jaką jest silnik DXi 13 o mocy 520 KM, spełnia wymagania EEV – najostrzejszej, obowiązującej w transporcie drogowym normy czystości spalin. Aby zapewnić jeszcze niższe zużycie paliwa, samochód został wyposażony w skrzynię biegów Optidriver+ oraz w pakiet Optiroll, pozwalający wykorzystać do maksimum bezwładność pojazdu. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, pojazd został wyposażony w standardzie w najskuteczniejszy układ hamulcowy EBS full oraz w zwalniacz hydrauliczny Voitha.
Przy wydawaniu pojazdu szczęśliwy nabywca otrzyma w prezencie iPad 2 z najnowszą wersją full HD gry wideo Renault Trucks Racing. „Pakiet Kierowcy” obejmuje również, będący wierną repliką jego pojazdu, model Magnum Legend w skali 1/43. W ramach kampanii promocyjnej, Magnum Legend skojarzony został z inną legendą: Stevem McQueenem. Ten pasjonat wyścigów samochodowych i wszystkiego, co związane z motoryzacją, zapisał się w historii kina rolami w takich filmach, jak „Le Mans” czy „Bullit”. Jego prawość i charyzma, których dowody dawał w ciągu całej swojej kariery, idealnie pasują do wizerunku Magnum.
(rum), fot. Renault Trucks