Ciągnikiem na top
Podobnie jak w poprzednich latach, najczęściej kupowanym samochodem ciężarowym w Polsce jest ciągnik siodłowy. Ponad 80 procent po raz pierwszy zarejestrowanych w naszym kraju w 2016 roku ciężkich pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 tony to były właśnie takie samochody. Większość z nich pracuje w taborze przewoźników zajmujących się transportem międzynarodowym.
Taka sytuacja wynika oczywiście ze struktury naszego transportu – jego siłą są przewoźnicy międzynarodowi, którzy opanowali jedną czwartą europejskiego rynku przewozów towarowych i mają w tej chwili najnowocześniejsze floty w Europie. Większość z nich stanowią pojazdy spełniające najnowsze normy czystości spalin – Euro 5, EEV lub Euro 6. A ponieważ na Starym Kontynencie najpopularniejszym bezsilnikowym środkiem transportu wciąż jest naczepa, logiczna staje się popularność ciągników siodłowych.
Rekord goni rekord
W 2016 roku polski rynek pobił wszelkie rekordy – jeszcze nigdy, nawet w najlepszym w ostatnim ćwierćwieczu 2007 roku, wyniki rocznego podsumowania sprzedaży ciężarówek nie poszybowały tak wysoko. Dotychczasowe dwa najlepsze lata – 2007 z wynikiem 24.144 pojazdy i 2015 z 24.178, zostały daleko w tyle. Użytkownicy odebrali i zarejestrowali 28.615 nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony – to niemal 4500 sztuk więcej niż w 2015! Wzrost w skali roku utrzymał się na wysokim, dwucyfrowym poziomie i wyniósł 18,4%. Z tej ogromnej liczby niecałe 2000 to autobusy, a niespełna tyle samo podwozia o DMC mniejszej niż 16 ton. Wszystkie te liczby dotyczą oczywiście fabrycznie nowych pojazdów, a zestawienie zostało przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów MSWiA przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Nasz rynek pod względem struktury sprzedawanych pojazdów znacznie różni się od tych w bardziej rozwiniętych państwach zachodniej Europy. Wciąż widać na nim pewną dysproporcję – duże zakupy firm z sektora transportu międzynarodowego i niewielkie w branżach komunalnej, dystrybucyjnej i budowlanej, które razem, np. w Niemczech czy Francji, odpowiadają niemal za połowę zakupów ciężarówek o DMC powyżej 3,5 tony.
W 2016 roku w rejestrach Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło też 32 tysiące używanych samochodów użytkowych. Nadwyżka nad wynikami analogicznego okresu ub.r. wyniosła 1,4%. W całej grupie było 28,5 tysiąca ciężarówek i 3,5 tysiąca autobusów. Razem przewyższyły one liczebność nowych pojazdów zarejestrowanych w tym samym czasie o 12%. Ta różnica jednak z roku na rok jest coraz korzystniejsza dla nowych pojazdów.
Najlepsze miesiące
Dosyć ciekawie wyglądają też wyniki sprzedaży w ciągu roku. Przepisom podatkowym zawdzięczamy jak zwykle bogaty w zakupy maszyn i pojazdów grudzień. Ostatni miesiąc ub.r. utrzymał umiarkowane, z perspektywy całego roku, tempo wzrostu z poprzedniego miesiąca. W grudniu zarejestrowano 2713 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony, to więcej o 10,9% niż rok wcześniej i więcej o 7,8% niż w listopadzie. Był to drugi po marcu (2841 szt.) miesięczny rezultat minionego roku. Wyniki z ostatniego miesiąca można ocenić pozytywnie również w dłuższej perspektywie. Jedynie grudzień 2013 roku, tuż przed wejściem wymagań Euro 6, zamknął się wyższym wynikiem (3281 szt.). Po raz szósty w 2016 został też przekroczony poziom 2500 nowych rejestracji w jednym miesiącu. Taka sytuacja była w marcu (2841 szt.), czerwcu (2667 szt.), wrześniu (2609 szt.), październiku (2566 szt.) i listopadzie (2517 szt.). W 2015 roku podobna sytuacja zdarzyła się tylko raz, w październiku (2574 szt.), a wcześniej we wspomnianym grudniu 2013 roku i w kwietniu 2008 (2526 szt.).
Powyżej 3,5 tony
W całym roku zarejestrowano 26.628 (+18,7%) nowych samochodów ciężarowych. Wśród nich były 21.042 ciągniki (+23,7%), które stanowią zasadniczą część zsumowanej liczby średnich i ciężkich pojazdów (79,0% udziału w rynku), i zwłaszcza tych najcięższych o DMC większej od 16 ton (86,1% udziału w rynku). W 2016 zarejestrowano ich 24.431 (+20,7%). Zainteresowanie nabywców pojazdami o tonażu poniżej 16 ton wciąż jest stabilne, ale na raczej niezadowalającym producentów poziomie – takich samochodów zarejestrowano 2175, zaledwie o 6 sztuk więcej niż rok wcześniej (+0,3%). Wśród podwozi tego segmentu masowego zdecydowanym liderem jest Iveco (1011 szt.; +3,5%) z 46,5% udziałem. Następny w tej grupie MAN (477 szt.; -1,9%) skupia 21,9% tej części rynku, a kolejny Mercedes-Benz już tylko 17,7% (384 szt.; -10,7%).
Najsilniejszą grupą odbiorców wszystkich samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony były firmy prowadzące leasing czy wynajem (CFM) – odebrały 75,5% nowo zarejestrowanych pojazdów. Podczas gdy rok wcześniej ich udział był niższy o 2,8%. W 2016 roku przypadło na nie 20,1 tys. nowych rejestracji wobec 16,3 tys. szt. rok wcześniej. Wszystkie podmioty instytucjonalne odebrały 24 tys. nowych pojazdów, co przekłada się na 90,2% rynku. Oczywiście, nie są to finalni użytkownicy większości tych pojazdów, a instytucje finansujące zakupy dokonywane m.in. przez firmy transportowe. Model ten jednak świadczy o dobrej koniunkturze i nowoczesności polskich klientów, korzystających z dobrych stron leasingu i wynajmu.
PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH POJAZDÓW UŻYTKOWYCH O DMC>3,5 t |
Pierwsze rejestracje NOWYCH samochodów ciężarowych o DMC>3,5 t, udział w rynku % |
DAF na czele
W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 tony cały rok zamknął na pierwszej pozycji DAF (4807 szt.; +23,2%), który wzmocnił w skali roku udział w rynku do 18,1% wobec 17,4% rok wcześniej. Drugą lokatę zajął ubiegłoroczny lider – MAN z liczbą 4691 pojazdów (+12,1%) i udziałem 17,6%. Volvo rzutem na taśmę wysunęło się na trzecie miejsce (4526 szt.; +36,9% – najwyższy przyrost sprzedaży (!); udział 17%). Nieznacznie za nim (-87 szt.) na czwartym miejscu ulokowała się Scania (4439 szt.; +25,4%; udział 16,7%). Biorąc pod uwagę to, że ten producent ma w swojej ofercie wyłącznie pojazdy o DMC większej niż 16 ton, a cenniki ustawione są u niego dość wysoko, należy uznać ten wynik za ogromny sukces. Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz, przekraczając cztery tysiące rejestracji (4001 szt.; +8,5%), co zapewniło mu 15-procentowy udział w rynku.
Szóste miejsce przypadło Iveco, które jako jedyne z tzw. wielkiej siódemki odnotowało w tym roku wynik sprzedaży gorszy niż w roku 2015 (2315 szt; -4,6%; udział 8,7%) – w tych liczbach ogromną zasługę ma najnowszy model Daily, który, tak jak jego poprzednik w wielu minionych latach, jest na naszym rynku lokomotywą sprzedaży włoskiego producenta. Siódme miejsce kolejny rok z rzędu zajęło Renault Trucks, którego sprzedaż w 2016 niesamowicie jednak wzrosła – o ponad 33%, co stawia pod tym względem francuską markę na podium, tuż za Volvo. Po tych wynikach wyraźnie widać, że producent najgorszy okres po zmianie gamy modelowej ma już za sobą, a jego pojazdy zyskały zaufanie polskich przewoźników. Jego wynik to 1657 sprzedanych pojazdów i udział w rynku wynoszący 6,22%. Pozostali producenci, którzy nie zostali wyróżnieniu w tabelach PZPM, sprzedali 193 pojazdy.
Pierwsze rejestracje NOWYCH ciągników samochodowych o DMC>3,5T, udział w rynku % |
Pierwsze rejestracje NOWYCH podwozi samochodowych o DMC>3,5T, udział w rynku % |
Ranking ciężkich
Ostatni miesiąc 2016 roku zmienił zaskakująco kolejność marek w grupie najcięższych pojazdów. Pierwszy pozostał DAF (4727; +23,7%), a na drugie miejsce przesunęło się Volvo Trucks z rezultatem 4519 szt. (+37,1%). Scania wskoczyła na trzecie miejsce, wydając 4439 pojazdów (+25,4%). Dalej bez zmiany MAN (4209; +13,9%). Piątkę zamknął Mercedes-Benz (3611; +11,3%). W grudniu ub.r. najwięcej pojazdów wydało klientom nieoczekiwanie Volvo (657 szt.), więcej o 53,5% niż rok wcześniej i blisko dwa razy tyle co w listopadzie (+94,4%). Drugi był MAN, który dostarczył 402 ciężarówki – mniej o 28,5% niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku i mniej o 1/5 niż miesiąc wcześniej. Następny był DAF, po rejestracji 348 szt.
(+10,8%). Na czwartej pozycji znalazły się ex aequo Scania (284 szt.) i Mercedes-Benz (283 szt.). Dla pierwszej marki oznacza to wzrost o 10,5%, dla drugiej spadek o 19,6%.
Podobnie jak w przypadku generalnej klasyfikacji, rekordowa jest liczba ciągników siodłowych zarejestrowanych w ubiegłym roku. Wynosi ona 21.042 i jest o ponad cztery tysiące samochodów wyższa niż w 2015 roku! I tu palmę pierwszeństwa dzierży DAF z wynikiem 4286 sztuk. Drugie jest Volvo (4034 szt.), trzecia Scania (3628 szt.), czwarty MAN (3609 szt.), piąty Mercedes (2980 szt.), szóste Renault Trucks (1405 szt.), a siódme Iveco (1094 szt.). W tej grupie pojazdów największą dynamikę sprzedaży odnotowały Volvo (+42,9%), Renault Trucks (+35%) i Scania (+34,9%). Jedyną ujemną wartość w tym względzie „zaliczyło” Iveco (-7,4%).
(rum)
Tabele i wykresy Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Fot. DAF