DAF: Czysta przyjemność za kółkiem
Jak już informowaliśmy, DAF wprowadził do oferty 11 konfiguracji wieloosiowych ciągników i podwozi nowej serii CF i XF. Do gamy pojazdów nowej generacji dołączyła też zmodernizowana dystrybucyjna ciężarówka LF. Teraz oferta pojazdów określanych jako „Pure Excellence” (Czysta Doskonałość) jest kompletna. Holenderski producent zaprezentował nowe ciężarówki dziennikarzom pod koniec września br. w okolicach Barcelony.
Samochody ciężarowe DAF CF i XF Pure Excellence są wydajniejsze od swoich poprzedników i zapewniają wyższy komfort kierowcy. Zmodernizowane układy napędowe oraz poprawiona aerodynamika pozwalają obniżyć zużycie paliwa do 7%. Obniżając masę własną pojazdów, zwiększono ich ładowność. Teraz nadszedł czas na uzupełnienie gamy o różne warianty wieloosiowe oraz najmniejszy w rodzinie model LF.
Mnogość konfiguracji
Jedenaście nowych konfiguracji osi ciągników i podwozi w nowej serii CF i XF pozwoliło uzyskać pełną ofertę dostępnych wersji. Jest to osiem typów 2-, 3- i 4-osiowych podwozi pod zabudowę i trzy 3- i 4-osiowe ciągniki. Nowe pojazdy, podobnie jak wcześniej zaprezentowane, zużywają do 7% mniej paliwa dzięki lepiej zestrojonym, innowacyjnym układom napędowym, zapewniającym wysokie osiągi przy niższych prędkościach obrotowych. Ciężarówki są teraz lżejsze, co zwiększa ich ładowność od 100 do 250 kg. Są też wyposażone w zintegrowane moduły do montażu zabudów, co skraca czas tej operacji i – według producenta – zapewnia najlepszą w klasie wydajność procesu kompletacji.
Lżejsze konstrukcje
Nową jakość w podwoziach pod zabudowę serii CF i XF wprowadza kompaktowy moduł oczyszczania spalin EAS. Można go zamontować jako pojedynczy komponent pomiędzy pierwszą i drugą osią przednią (w modelach 8×4 FAD). Pozwala to na wykorzystanie wolnej przestrzeni na podpory dźwigu, skrzynki narzędziowe lub dodatkowe zbiorniki paliwa. Zapewnia to także swobodę w rozmieszczeniu komponentów zabudowy i zwiększoną ładowność dzięki masie własnej pomniejszonej o 50 kg. Wraz z lżejszymi układami napędowymi uzyskano oszczędności masy do 250 kg w modelu CF FAD 8×4 do zadań budowlanych.
Wydajne osie napędowe
Ważnym elementem nowych, szybszych zespołów napędowych są tylne osie. Dostępne są teraz szybsze przełożenia 2,05:1, umożliwiające jazdę z prędkością 85 km/h przy prędkości obrotowej silnika poniżej 1000 obr./min. W mechanizmach różnicowych tylnej osi przeprojektowano koło talerzowe i wałek atakujący, aby zwiększyć trwałość i wydajność, a także ograniczyć hałas.
Wleczone kierowane
Jedną z najważniejszych innowacji w pojazdach serii CF i XF jest kierowana oś wleczona do ciągników i podwozi, która zapewnia lepszą manewrowość. Nowo opracowany elektrohydrauliczny układ kierowniczy EHS jest o 30 kg lżejszy, co przekłada się na wzrost ładowności. Sterowanie jest bardziej dokładne, ponieważ układ EHS permanentnie oblicza optymalny kąt skrętu dla kół osi tylnej, uwzględniając takie parametry, jak prędkość pojazdu i rozstaw osi. Efekty są najbardziej zauważalne podczas manewrów w obszarach miejskich. Minimalizacja strat spowodowanych tarciem i to, że pompa układu kierowniczego jest włączana tylko podczas kierowania, skutkują obniżeniem zużycia paliwa.
Przy prędkości powyżej 40 km/h
oś blokuje się w położeniu jazdy do przodu – zapewnia większą stabilność pojazdu i oszczędność paliwa. Oprócz tego układ kierowniczy osi wleczonej składa się ze znacznie mniejszej liczby elementów, co skutkuje większą wytrzymałością i niezawodnością.
Kierowaną oś wleczoną można zamontować w podwoziach pod zabudowę i ciągnikach 6×2, a także w podwoziach 8×2. Podwozia 6×2 serii CF i XF (FAN) zostały wyposażone w układ EHS oraz nowe zawieszenie pneumatyczne, które można szybko obniżyć o 90 mm lub podnieść o 185 mm, np. kiedy trzeba w ekspresowym tempie za- lub rozładować kontenery.
Lżejsze bliźniaki
Osie wleczone (10-tonowe) do bliźniaczego montażu kół, o obciążeniu statycznym sięgającym 34 t, są szczególnie przydatne podczas ładowania i rozładowywania ciężkich kontenerów przez urządzenie hakowe lub bramowe. Nowe osie są lżejsze o 25 kg – można je zamontować w ciągnikach i podwoziach 6×2, a także w podwoziach 8×2. W połączeniu z innymi rozwiązaniami zastosowanymi w modelach CF i XF osiągnięto 125 kg dodatkowej ładowności.
Napędowe ze zwolnicami
Zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicami (HR1670T) przeznaczone są do pojazdów wykorzystywanych np. w transporcie terenowym lub do przewozu ładunków ponadnormatywnych. Zestaw osi jest wyposażony w lżejszą żeliwną pochwę, która zmniejszyła masę własną agregatu o 60 kg. Nowe zespoły osi są dostępne do ciągników i podwozi 6×4 i 8×4. Gama pojazdów obejmuje podwozia pod zabudowę FAD 8×4 z dwiema kierowanymi osiami, które najczęściej znajdują zastosowanie w transporcie piasku i żwiru. W tym modelu moduł SCR nie jest już częścią pionowego układu wydechowego. Zamiast tego zastosowano kompaktowy moduł EAS, który mieści się pomiędzy przednimi osiami. Dzięki temu udało się zredukować masę własną o 115 kg i zwiększyć przestrzeń na podwoziu na montaż dodatkowych komponentów. Aby zapewnić oszczędność paliwa, dostępne są szybsze przełożenia przekładni głównej (3,46, 3,61, 3,76:1), które umożliwiają pracę silnika z niższą prędkością obrotową. Aby zapewnić jak najniższe koszty eksploatacji, przerwy między wymianami oleju nowego zestawu tandemowych osi napędowych zostały zwiększone do 3 lat lub 450.000 km.
Pod betonomieszarkę
Lekkie podwozie CF FAD 8×4 do montażu betonomieszarki jest wyposażone w tandemowe osie napędowe (19 t) z pojedynczą redukcją (SR1132T) i dwie przednie osie o nośności 7,1 t. To tanie i wydajne podwozie, popularne w Wielkiej Brytanii, jest teraz oferowane również na pozostałych rynkach europejskich. W efekcie optymalizacji układu kierowniczego i zawieszenia oraz zastosowania hamulców tarczowych i kompaktowego modułu EAS z pionową rurą wydechową, masa własna samochodu wynosi tylko 9.150 kg, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie pojazdów. Do napędu stosowany jest silnik Paccar MX-11 o mocy 370, 410 i 450 KM.
Łatwiej zabudować
Przedstawiciele DAF-a przekonują, że usprawnienia w podwoziach zapewniają wytwórcom zabudów doskonałe warunki do szybkiego i bezproblemowego ich montażu. Nowe moduły mocowania zabudowy (BAM) odgrywają istotną rolę w szybkim montażu furgonu, ciężkiego dźwigu, wywrotki lub systemu hakowego. Rozszerzony układ otworów w tylnej części podwozia ułatwia montaż wind, żurawi i furgonów, a także zmianę położenia komponentów, modyfikację zwisu tylnego lub montaż sprzęgu i zabezpieczenia przeciwnajazdowego.
Na niskich obrotach
Silniki Paccar MX-11 i MX-13 zostały przeprojektowane. Zmniejszono prędkość obrotową, przy której osiągają maksymalny moment obrotowy (jest dostępny już przy 900 obr./min), co zapewnia mniejsze spalanie. Ponadto moment obrotowy ma zmienną wartość i dzięki temu, jadąc na najwyższym biegu, kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 100-150 Nm. Korzyść – zmniejszenie liczby redukcji przełożeń na podjazdach, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i maksymalizuje wydajność.
Standardem wyposażenia
DAF-ów CF i XF są zautomatyzowane skrzynie biegów TraXon. Mniejsze straty energii spowodowane tarciem wewnętrznym, szybkie i płynne przełączanie biegów – to ich najważniejsze zalety. Użytkownicy mogą wybrać strategie zmiany biegów do transportu standardowego, przewozów cieczy, ładunków nienormatywnych i zestawów Eco Combi. W modelach Construction serii CF FAD, FAT (podwozia) i FTT (ciągniki) przekładnia TraXon jest wyposażona w dodatkowe oprogramowanie terenowe – zmiany biegów stają się szybsze i następują przy wyższych obrotach, aby zapewnić dobrą trakcję i przyczepność kół osi napędowych. Ponadto rozszerzono zakres działania funkcji EcoRoll i przewidującego tempomatu, aby zwiększyć oszczędność paliwa.
LF w rodzinie
DAF wprowadził liczne innowacje do serii LF, która obejmuje pojazdy o masie całkowitej 7,5-19 ton. Design zewnętrzny i wewnętrzny najmniejszego samochodu w rodzinie Pure Excellence dostosowano do wizerunku pojazdów cięższych typoszeregów. Na zamówienie nabywca otrzymuje dolne okno drzwi pasażera, poprawiające widoczność, co jest ważne zwłaszcza w dystrybucji miejskiej.
Jedną z ważniejszych nowości jest 3,8-litrowy silnik PACCAR PX-4, dostępny w dwóch wariantach mocy (156 i 172 KM), z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym odpowiednio 500 i 600 Nm, uzyskiwanym pomiędzy 1200 i 2000 obr./min. Silnik przeznaczony jest do 7,5-tonowej wersji City (dystrybucja miejska). Samochody wykonujące cięższą pracę mogą zostać wyposażone w silniki: 4,5-litrowy PX-5 (184-213 KM) i 6,7-litrowy PX-7 (234-325 KM). Maksymalny moment obrotowy silników PX-5 i PX-7 wynosi odpowiednio 850 Nm (przy 1200-1500 obr./min) i 1200 Nm (przy 1100-1700 obr./min). Optymalizacja układu napędowego zapewnia oszczędności paliwa do 6% w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji. DAF oferuje do LF-a manualne i zautomatyzowane przekładnie 5-, 6-, 9- i 12-biegowe. Dostępne są również skrzynie automatyczne. Do najmocniejszych wersji silnika PX-7 można wybrać automat Allison, dostosowany do zadań specjalistycznych (pojazdy 18-, 19-tonowe).
Pojazdy DAF LF o DMC 8 ton i większej, z zawieszeniem pneumatycznym tylnej osi, są standardowo wyposażone w awaryjny układ hamulcowy (AEBS), układ ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu (FCW), tempomat adaptacyjny (ACC) i funkcję ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS). DAF oferuje w modelu LF większy niż wcześniej wybór rozstawów osi i zwisu tylnego. Podwozie z najdłuższym rozstawem osi (6,9 m) można zabudować nadwoziem o długości przekraczającej 9 m i zamontować zbiorniki paliwa o poj. do 1240 l. Kierowca LF-a odznaczającego się dużym zasięgiem może tankować paliwo tylko na stacjach, gdzie ceny są niskie. Specjalne moduły mocowania zabudowy ułatwiają instalację specjalistycznych nadwozi. Samochód można specjalnie przygotować do zamontowania zabudowy furgonowej z platformą załadowczą, cysterny z ramą pomocniczą lub wywrotki. Połączenie większego rozstawu osi i krótkiego zwisu ułatwia montaż śmieciarki.
Jak powiedział Zbigniew Kołodziejek, dyrektor marketingu firmy DAF Trucks Polska, wprowadzając do oferty wieloosiowe samochody generacji Pure Excellence, importer liczy na zwiększenie sprzedaży na naszym rynku podwozi, zwłaszcza ciężkich. Tym bardziej, że w transporcie międzynarodowym wzrasta popularność podwozi 6×2, tworzących z przyczepami zestawy tzw. objętościowe. Przedstawicielstwo DAF-a oczekuje także wzrostu sprzedaży w segmencie pojazdów komunalnych.
Tekst i zdjęcia
Jerzy Kłosiński