DAF: Pure Excellence w komplecie
DAF uzupełnił nową gamę pojazdów, określaną jako „Pure Excellence” (Czysta Doskonałość) o wieloosiowe ciągniki i podwozia serii CF i XF oraz lekkie ciężarówki LF. Teraz oferta jest kompletna. Idea „Pure Excellence” wyraża filozofię DAF Transport Efficiency, czyli dążenie do osiągania najniższych kosztów eksploatacji i najwyższej dostępności pojazdów do wykonywania zadań.
Kilka miesięcy temu DAF wprowadził na rynek pojazdy serii CF i XF do transportu długodystansowego, a teraz przyszła kolej na odmiany wieloosiowe. Są to 2-, 3- i 4-osiowe podwozia pod zabudowę oraz 3- i 4-osiowe ciągniki. Nowe ciężarówki zużywają do 7% mniej paliwa i są lżejsze od poprzedniczek, co zwiększa ładowność w zakresie od 100 do 250 kg, w zależności od modelu. Są też wyposażone w moduły ułatwiające montaż zabudów.
lekkie i oszczędne
W pojazdach serii CF i XF zastosowano układ oczyszczania spalin (ang. Exhaust Gas Aftertreatment System, w skrócie EAS) o bardziej zwartej budowie, co pozwoliło uzyskać więcej miejsca w podwoziu do wykorzystania na montaż np. większych zbiorników paliwa, skrzynek narzędziowych czy podpór dźwigu. Moduł EAS można też zamontować jako pojedynczy komponent pomiędzy pierwszą i drugą osią przednią (w modelach 8×4 FAD). Zapewnia to większą swobodę w rozmieszczeniu komponentów zabudowy i zwiększa ładowność dzięki redukcji masy własnej modułu EAS o 50 kg. Oprócz tego oba modele zostały wyposażone w układy napędowe i moduły układu wydechowego o 100 kg lżejsze niż u poprzedników. Nowe osie i układy osi podwójnych też są lżejsze – wprowadzenie kuracji odchudzającej doprowadziło w ekstremalnym przypadku (model CF FAD 8×4 do zastosowań budowlanych) do zaoszczędzenia 250 kg masy własnej.
Osie wleczone
Jedną z ważniejszych innowacji w ciągnikach i podwoziach obu serii jest kierowana oś wleczona poprawiająca manewrowość. Zastosowano w niej lekki elektrohydrauliczny układ kierowniczy EHS, który oblicza optymalny kąt skrętu kół, uwzględniając takie parametry, jak prędkość pojazdu i rozstaw osi. Płynące z tego korzyści są najbardziej zauważalne podczas wykonywania manewrów na ograniczonej przestrzeni. Kierowca łatwiej manewruje, a właściciel pojazdu oszczędza. Minimalizacja strat spowodowanych tarciem oraz inteligentne sterowanie pompą układu kierowniczego skutkują obniżeniem zużycia paliwa o dodatkowy 1%. Przy prędkości powyżej 40 km/h oś blokuje się w położeniu jazdy do przodu i zapewnia maksymalną stabilność pojazdu oraz oszczędność paliwa. Układ kierowniczy osi wleczonej składa się teraz ze znacznie mniejszej liczby elementów, co poprawia jego wytrzymałość i niezawodność. Kierowaną oś wleczoną można zamontować w podwoziach i ciągnikach w konfiguracji 6×2, a także w podwoziach 8×2. Podwozia 6×2 serii CF i XF (FAN) zostały wyposażone w układ EHS oraz zawieszenie pneumatyczne, które można obniżyć o 90 mm lub podnieść o 185 mm. Dzięki temu możliwy jest szybki za- i rozładunek kontenerów wymiennych.
DAF wprowadził także nowe, 10-tonowe osie wleczone do bliźniaczych kół o obciążeniu statycznym sięgającym 34 ton. To rozwiązanie jest najbardziej przydatne podczas za- i rozładunku ciężkich kontenerów przez urządzenie hakowe lub bramowe. Masa własna nowych osi została zmniejszona o 25 kg. W połączeniu z innymi rozwiązaniami w nowych modelach CF i XF osiągnięto 125 kg dodatkowej ładowności. Nowe osie wleczone można zamontować w ciągnikach i podwoziach 6×2 oraz podwoziach 8×2.
Napędzany tandem
Samochody wykorzystywane w terenie mogą zostać wyposażone w nowe zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicami (HR1670T) o niższej o 60 kg masie własnej. Dostępne są szybsze przełożenia przekładni głównej (3,46; 3,61; 3,76:1), które umożliwiają pracę silnika z niższą prędkością obrotową, co przynosi oszczędności paliwa. Aby zapewnić jak najniższe koszty eksploatacji, przerwy między wymianami oleju nowego zestawu tandemowych osi napędowych zostały zwiększone do 3 lat lub 450.000 km. To rozwiązanie oferowane jest w ciągnikach i podwoziach z napędem 6×4 i 8×4. Jest wśród nich podwozie FAD 8×4 z dwiema kierowanymi osiami, które najczęściej znajduje zastosowanie w transporcie piasku i żwiru. W tym samochodzie moduł SCR nie jest częścią pionowego układu wydechowego. Zamiast tego niewielkich rozmiarów moduł EAS mieści się pomiędzy obiema przednimi osiami. Dzięki temu uzyskano redukcję masy własnej o 115 kg i zwiększono przestrzeń na podwoziu na montaż dodatkowych komponentów.
Podwozie 8×4
Lekkie podwozie CF FAD 8×4 pod betonomieszarkę jest teraz dostępne z tandemowymi osiami napędowymi (19 ton) z pojedynczą redukcją (SR1132T) i dwoma przednimi osiami o nośności 7,1 t. Optymalizacja układu kierowniczego i zawieszenia, zastosowanie hamulców tarczowych i kompaktowego modułu EAS z pionową rurą wydechową przyniosło efekt w postaci obniżenia masy własnej ciężarówki do 9150 kg, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie pojazdów. Samochód napędza silnik MX-11 o mocach w zakresie 270-330 kW (370-450 KM). To popularne w Wielkiej Brytanii podwozie weszło do sprzedaży na pozostałych rynkach europejskich.
Łatwość zabudowy
DAF chciał ułatwić pracę wytwórcom zabudów specjalistycznych. W tym celu wprowadził nowe moduły mocowania nadwozia (BAM), które ułatwiają montaż furgonu, dźwigu, wywrotki lub systemu hakowego. Zoptymalizowany układ otworów w tylnej części podwozia ułatwia montaż np. wind załadunkowych i tylnych żurawi, a także zmianę położenia komponentów, modyfikację zwisu tylnego lub montaż sprzęgu i zabezpieczenia przeciwnajazdowego. Nowością jest również innowacyjny układ monitorowania stanu naładowania akumulatora, w skrócie BEM, dostępny opcjonalnie. Układ wykorzystujący czujnik pomiaru ładowania akumulatora powiadamia kierowcę o gotowości pojazdu do pracy z uwzględnieniem warunków atmosferycznych.
Silniki MX-11 i MX-13
Silniki PACCAR MX-11 i MX-13 zostały przeprojektowane, m.in. w celu zmniejszenia prędkości obrotowej, przy której osiągają maksymalny moment obrotowy. Cel był jasny – oszczędność paliwa. Moc silników wzrosła w zakresie 10-20 KM, a moment obrotowy został zwiększony o 50-200 Nm.
Ten ostatni jest dostępny już przy prędkości 900 obr./min. Moment obrotowy ma zmienną wartość i dzięki temu jadąc na najwyższym biegu, kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 100-150 Nm. Korzyści – zmniejszenie liczby redukcji przełożeń, niższe zużycie paliwa i maksymalna wydajność.
Silnik MX-13 występuje w następujących wariantach: 315 kW/428 KM – 2150/2300 Nm; 355 kW/483 KM – 2350/2500 Nm; 390 kW/530 KM – 2500/2600 Nm. Jednostka MX-11 przeznaczona do samochodów wykorzystywanych w transporcie długodystansowym ma następujące osiągi: 270 kW/367 KM – 1800/1900 Nm; 300 kW/408 KM – 2000/2100 Nm i 330 kW/449 KM – 2200/2300 Nm. Silnik MX-11 dla ciężarówek dystrybucyjnych dostępny jest w dwóch wersjach: 220 kW/299 KM – 1350 Nm i 250 kW/340 KM – 1500 Nm.
Więcej przeczytasz w nowym wydaniu Ciężarówek.
CB, fot. DAF