Do brudnej roboty
Waży mało, przewozi dużo. Od lat ta pracowita ciężarówka skryta jest nieco w cieniu swego wielkiego, utytułowanego brata Actrosa. Mowa oczywiście o Mercedesie Axor, który przy bardzo dużym podobieństwie technicznym do topowego pojazdu ciężarowego niemieckiego producenta jest od niego lżejszy, tańszy, ma węższe i skromniej wyposażone kabiny. Do wielu zadań taki samochód jednak w zupełności wystarczy. Niedawno widocznego na zdjęciach Axora R 1829/4×2 z zabudową skrzyniową i przyczepą centralnoosiową do transportowania zdjętego z budynków azbestu kupiła firma Ecopol z Pruszcza k. Bydgoszczy.
W branżach, w których szczególnie liczy się oszczędność masy, Axor osiąga pierwszorzędne rezultaty jako samochód flotowy oraz samochód do transportu regularnego i kombinowanego. – Duża ładowność, niskie zużycie paliwa, niezawodność, bezpieczeństwo i komfort dostosowany do potrzeb kierowcy – to dzięki tym cechom Axor jest niezwykle wydajnym pojazdem w transporcie średniodystansowym – mówi Marcin Szczepański z firmy Sobiesław Zasada Automotive w podbydgoskiej Brzozie, która konfigurowała i dostarczyła pojazd dla Ecopolu. – Jego zalety, to oprócz mniejszej od Actrosa masy własnej, także oszczędne silniki oraz duże odstępy pomiędzy przeglądami technicznymi.
Osłona chłodnicy nadaje Axorowi charakterystyczny wygląd i na życzenie jest dostępna również lakierowana w kolorze kabiny. Atrakcyjność wzrasta również dzięki kokpitom dostosowanym do rodzaju eksploatacji, wzorcowej funkcjonalności oraz praktycznym elementom wyposażenia i rozwiązaniom szczegółowym – od standardowej zintegrowanej tablicy wskaźników z wyświetlaczem graficznym i kierownicy wielofunkcyjnej po dostępny na życzenie pakiet Safety.
Wygodnie w szoferce
Warunkiem dobrej pracy w transporcie – niezależnie od pokonywanych odległości – jest takie miejsce pracy, które uczyni ją maksymalnie przyjemną, w którym kierowca będzie się po prostu dobrze czuł. Kabina Axora spełnia oba te warunki. W tym konkretnym przypadku zastosowano komfortową dzienną szoferkę o wysokości (bez obciążenia, z wlotem powietrza) 2937 mm, szerokości (bez lusterek) 2500 mm i długości 1650 mm.
Kokpit Axora ma ergonomicznie rozmieszczone elementy obsługowe, standardową kierownicę wielofunkcyjną i wygodny fotel kierowcy z amortyzacją pneumatyczną. Razem gwarantują doskonały komfort jazdy. System praktycznych półek i schowków oraz rozbudowana deska rozdzielcza stwarzają optymalne warunki pracy w średniodystansowym transporcie dalekobieżnym. Miękkie powierzchnie, częściowo na podłożu z pianki, są przyjemne w dotyku. Wygodne wejście z dużymi, antypoślizgowymi stopniami i nadzwyczaj szeroko otwierane drzwi bardzo ułatwiają i przyspieszają wchodzenie do kabiny. Również fotel, kierownicę i lusterka ustawia się szybko i łatwo. Bardzo dobra jest widoczność z kabiny na wszystkie strony. Siedzenia Axora są wyposażone w zintegrowane zagłówki i pokryte wytrzymałą tkaniną. Na tylnej ścianie oprócz praktycznych półek utrzymujących np. dokumenty, dużą butelkę lub termos z napojem znalazł się długi drążek z przesuwanymi haczykami do powieszenia odzieży. W pracy kierowcy samochodu do transportowania azbestowych odpadów przydaje się nie tylko w czasie chłodów.
Axor jest standardowo wyposażony w wielofunkcyjną kierownicę z regulacją wysokości i nachylenia. Za pomocą znajdujących się na niej przycisków można obsługiwać system informacyjny kierowcy, radio i telefon. Uszlachetniona chromowanymi pierścieniami zintegrowana tablica wskaźników z udoskonalonym układem menu jest wyposażona w graficzny wyświetlacz, który przekazuje np. informacje o stanie roboczym. W połączeniu z mechaniczną skrzynią biegów standardowy zielony zakres prędkości obrotowych pokazywany na obrotomierzu pomaga w oszczędzaniu paliwa.
Ten zestaw ma DMC 40 t i całkiem pokaźną długość. Zabudowa to dzieło firmy Acord z Kowalewa. |
Oszczędny, ale silny
Napęd i spełnienie normy Euro 5 umożliwia dynamiczny 6-cylindrowy silnik rzędowy z technologią BlueTec 5, charakteryzujący się niskim zużyciem paliwa, niską emisją cząstek stałych i spalin oraz dużymi przebiegami między przeglądami technicznymi. Wyposażony jest w elektroniczny układ sterowania pracą Telligent, który zapewnia wydajny proces spalania paliwa, zmniejszając tym samym jego zużycie i emisję szkodliwych substancji. Gwarantuje też znakomity rozwój siły napędowej. Standardowy odstęp pomiędzy przeglądami technicznymi wynosi 100.000 km. Jednostka napędowa udostępnia maksymalny moment obrotowy już w najbardziej oszczędnym, dolnym zakresie prędkości obrotowych. Zapewnia więc optymalną siłę napędową w sytuacjach, w których jest ona szczególnie potrzebna: na wzniesieniach, podczas przyspieszania i przy wyprzedzaniu. Jest to silnik o pojemności 7,2 l o długim skoku tłoków w stosunku do średnicy cylindrów (136 mm/106 mm) osiągający maksymalną moc 286 KM (210 kW) przy 1600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1120 Nm w zakresie od 1200 do 1800 obr./min.
Zastosowana w tym samochodzie 9-stopniowa skrzynia biegów G-131/9 z biegiem bezpośrednim jest łatwa w obsłudze, a jej zalety to specjalne zestopniowanie biegów, konieczność używania niewielkiej siły do obsługi i optymalne przeniesienie siły napędowej. Skrzynia przenosi napęd na tylną oś H6 o nośności 13 t. Przełożenia na poszczególnych biegach – 1:14.570; 2: 9.480; 3: 6.640; 4: 4.820; 5: 3.670; 6: 2.590; 7: 1.810; 8: 1.320; 9: 1.000. Przełożenie biegu wstecznego wynosi 13.860. Ponieważ taki samochód musi radzić sobie nie tylko na asfalcie, ale często również na drogach gruntowych, zaopatrzono go także w blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi napędowej, ułatwiającą samodzielne wydostanie się z ugrzęźnięcia.
Samowystarczalny specjalista
Dzięki zdecydowanej redukcji masy własnej Axor ma istotne zalety z punktu widzenia branż, w których potrzebna jest duża ładowność pojazdu. I to bez rezygnacji z bezpieczeństwa i komfortu jazdy. To między innymi zasługa lekkiej, odpornej na skręcanie i maksymalnie wytrzymałej ramy podłużnicowej. Także zastosowanie w układzie jezdnym wahaczy stabilizujących i dwumiechowego zawieszenia pneumatycznego zwiększa ładowność, ponieważ dzięki temu niektóre inne elementy konstrukcyjne stały się zbędne. By jeszcze zmniejszyć masę pojazdu, można np. wybrać aluminiowe zbiorniki na sprężone powietrze czy oferowane fabrycznie obręcze kół ze stopu metali lekkich.
Zabudowę widocznego na zdjęciach zestawu zaprojektowała i wykonała firma Acord z Kowalewa k. Bydgoszczy. Na podwoziu o DMC 18 t z rozstawem osi wynoszącym 5100 osadzona została za pomocą stalowej ramy pośredniej skrzynia z niską, niewystającą powyżej dachu szoferki plandeką.
Rama pośrednia i wiązanie spodu wykonane są z profili stalowych, o podwyższonej wytrzymałości mechanicznej, ze stali S355JR. Elementy stalowe poddano obróbce strumieniowo-ściernej i polakierowano na ciemnopopielaty kolor. Skrzynia ma aluminiowe burty anodowane o wysokości 600 mm.
Burty boczne dzielone są słupkiem środkowym, demontowalnym, otwierane w osi dolnej. Tylna burta jest otwierana w osi dolnej, a przednia ściana wykonana jest z burty aluminiowej oraz siatki stalowej zgrzewanej, wzmocnionej profilami stalowymi, do wysokości kabiny. Podłogę o grubości 30 mm zbudowano z foliowanej sklejki wodoodpornej, antypoślizgowej i wzmocnionej. 10 uchwytów do mocowania pasów transportowych, po 5 na stronę, zamontowano w obrysie stalowym skrzyni. Mają wytrzymałość po 2000 KG każdy. Wspięcie się na skrzynię umożliwiają dwa stopnie wejściowe na tylnej burcie. Nadstawki nad burty i stelaż plandeki mają 700 mm, czyli zapewniają 1,3-metrową wysokość wewnątrz ładowni.
Nad tylną osią założone zostały nadkola z tworzywa z fartuchami przeciwbłotnymi. Boczne bariery zabezpieczające przed wjechaniem pod pojazd są aluminiowe. Auto wyposażono też w boczne światła obrysowe i skrzynkę narzędziową z tworzywa sztucznego. Odboje plastikowe zamontowano na całej długości skrzyni, pod burtami. Dla zwiększenia bezpieczeństwa oklejono taśmą konturową odblaskową skrzynię i kabinę samochodu. Z tyłu ramy znalazł się kielichowy, automatyczny sprzęg przyczepy marki Ringfeder. Za skrzynią, na tylnym zwisie ramy zamontowano jeszcze jedno ważne urządzenie. To zapewniający możliwość samodzielnego za- i wyładunku zestawu bez konieczności rozpinania żuraw hydrauliczny typu F110 włoskiej firmy Fassi.
Kokpit nie jest skomplikowany w obsłudze i zapewnia kierowcy wysoki komfort pracy. |
Od tego samego producenta (Acord) pochodzi też przyczepa centralnoosiowa typu tandem o dopuszczalnej masie całkowitej 18 t. Jej skrzynia ładunkowa i plandeka generalnie zbudowana jest tak samo, jak zabudowa samochodu. Różni się tylko niuansami, np. większą liczbą uchwytów do mocowania ładunku (12, po 6 na stronę). Jej podwozie ma układ umieszczonych centralnie dwóch osi z hamulcami bębnowymi firmy Gigant o nośności 9000 kg na oś. Są one zawieszone na poduszkach powietrznych i zaopatrzone w podwójne ogumienie o rozmiarze 17,5’. Instalacja pneumatyczno-hamulcowa pochodzi od Wabco. Sprzęgnięcie z Axorem umożliwwia dyszel rurowy, wzmocniony, łamany, zakończony oczkiem o średnicy 50 mm i komplet przewodów elektrycznych i pneumatycznych zakończonych szybkozłączami.
Tekst i zdjęcia
Sławomir Rummel