Drugi element
Nowy Transit Connect stanowi część czteromodelowej gamy użytkowej Forda, zjednoczonej występującym w nazwie słowem Transit. To drugi element układanki – od niespełna roku na rynku jest już średni Custom, a niebawem pojawi się też najmniejszy Courier. Wymianę gamy modelowej zakończy w przyszłym roku największy Transit. My mieliśmy już okazję sprawdzić jak radzi sobie na drodze drugi pod względem wielkości w tej rodzinie, czyli właśnie Ford Transit Connect.
Model ten łączy funkcjonalność i niskie koszty użytkowania z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, takimi jak benzynowy silnik 1.0 EcoBoost, system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach (Active City Stop) oraz funkcja wzywania pomocy (Ford Emergency Assistance). Konstrukcja została już doceniona przez branżową prasę – samochód otrzymał właśnie tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2014 (Van of the Year 2014). Można już składać na niego zamówienia. Ich realizacja rozpocznie się pod koniec 2013 roku. Ceny wersji z krótszym rozstawem osi zaczynają się od 55.450 zł netto, a z dłuższym od 58.450 zł netto. Nabywca będzie miał do wyboru trzy warianty wyposażenia – Ambiente, Trend oraz Limited. Ceny najpopularniejszej odmiany Trend z podwójnym siedzeniem pasażera, przegrodą umożliwiającą transport długich przedmiotów oraz klimatyzacją zaczynają się od 62.200 zł netto. – Nowego Forda Transit Connect cechuje trwałość i niezawodność obecnie dostępnej generacji Forda Transit Connect, ale uzupełnione są one znacznymi udoskonaleniami w zakresie zużycia paliwa, szeregiem inteligentnych rozwiązań ładunkowych i nową, dynamiczną stylistyką – mówi Barb Samardzich, wiceprezes ds. rozwoju produktu w Ford of Europe. – Najnowszy Connect stanowi idealną ofertę dla osób prowadzących działalność gospodarczą wszelkiego rodzaju.
Dostawcze geny
Nowy model opracowano zgodnie z wytycznymi strategii One Ford w europejskim centrum rozwoju pojazdów użytkowych we współpracy z tureckim Ford Otosan. Samochód ma nowoczesny, efektowny wygląd, naszym zdaniem o wiele atrakcyjniejszy od klockowatego poprzednika o tej samej nazwie. Opływowy przód bardzo przypomina konstrukcje z rodziny Kinetic Design Forda, takie jak S-Max czy nowe Focusy i Fiesty. Tylna część mimo wciąż kanciastego, prostopadłościennego kształtu też wygląda lepiej dzięki kilku pomysłowym przetłoczeniom na bocznych ścianach.
Fordy Connect przeznaczone na rynek Europy, Ameryki Północnej oraz na rynki innych regionów produkowane są w najnowocześniejszej fabryce koncernu w hiszpańskiej Walencji. Ford Transit Connect oferowany jest z nadwoziem typu van, van z podwójną kabiną oraz kombi. Każda wersja ma przestronny i funkcjonalny przedział ładunkowy o objętości od 2,9 do 3,6 m3 z pełną przegrodą lub od 3,7 do 4,4 m3 z uwzględnieniem miejsca nad złożonym fotelem pasażera. Dzięki maksymalnej ładowności dochodzącej do 1000 kg auto plasuje się w czołówce swojego segmentu. Będzie poważnym konkurentem dla VW Caddy, Fiata Doblo, Renault Kangoo i bliźniaków z PSA – Citroëna Berlingo i Peugeota Partnera. W odróżnieniu od wielu bezpośrednich konkurentów, którzy testowani są jak samochody osobowe, nowy Ford Transit Connect został poddany bardzo rygorystycznemu reżimowi testowemu dla pojazdów użytkowych i pokonał odpowiednik 5 mln km, z czego przynajmniej 400 tys. km w realnych i trudnych warunkach eksploatacyjnych jako część flot pracujących u klientów. Nowy model utrzymuje również bardzo wysoki poziom zabezpieczeń przeciwkradzieżowych. Zastosowano tu zdalny układ ryglowania drzwi, który można w pełni dostosować do indywidualnych potrzeb nabywcy.
Jak w osobowym
Transit Connect ma ładne, przestronne wnętrze, niczym nieustępujące samochodom osobowym, inteligentne rozwiązania transportowe, najnowocześniejsze systemy wspomagające kierowcę oraz rozwiązania zwiększające komfort podróżowania. Jako pierwszy w swojej klasie wyposażony jest w system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach (Active City Stop). Oferuje również samochodowy system komunikacji Ford SYNC z funkcją awaryjnego wezwania pomocy (Ford Emergency Assistance), czyli rozwiązanie, za które firma Ford otrzymała już nagrodę Euro NCAP Advanced dla Forda Transit Custom.
Sławomir Rummel
Fot. autor, Ford
więcej w najnowszym numerze miesięcznika Cieżarówki