FIAT: Włoski wycieczkowiec
Fiat Ducato Panorama to w zasadzie turystyczny autokar, tylko że w zmniejszonej, zaledwie ośmioosobowej wersji. Zapewnia komfort jazdy odpowiedni nawet do bardzo dalekich wojaży, a do tego wyposażono go w mocny i ekonomiczny 150-konny silnik o pojemności 2,3 litra. Każdy z pasażerów ma do dyspozycji ogromny, wygodny fotel, doskonały widok dookoła i mnóstwo miejsca w schowkach. Dopełnieniem komfortu jest klimatyzowane, wykończone przyjemnymi w dotyku materiałami wnętrze i przepastny bagażnik, który pomieści walizki nawet na długi wakacyjny wyjazd.
Panorama to tradycyjna nazwa nadawana od lat dostawczym Fiatom adaptowanym do roli komfortowych pojazdów pasażerskich. Ducato Panorama to wersja kombi, która powstała na bazie furgonu o najkrótszym rozstawie osi i objętości nadwozia wynoszącej 8 m3. Nadwozie jest oczywiście oszklone, co dodatnio wpływa na jego estetykę. Co ważne, włoscy konstruktorzy nie poszli drogą wielu firm przerabiających dostawczaki na mikrobusy i nie dali tej Panoramie wysokich do dachu szyb. I dobrze, bo latem słońce nie męczy pasażerów, nie potrzeba też obwieszać przyciemnionych okien kotarami, które szybko zbierają kurz. Za to nad szybami udało się wygospodarować obszerne półki na podręczne bagaże i odzież.
W nowym stylu
Nie da się ukryć dostawczego rodowodu auta, jednak bardziej od urody liczą się możliwości przewozowe i komfort podróżnych. Styl Ducato daleko jednak odbiega od pudełkowatej kanciastości dostawczaków różnych marek sprzed zaledwie kilku lat. Wywołuje wrażenie dynamizmu i świadczy o solidności pojazdu, w szczególności poprzez wysoko umieszczone reflektory o odpowiednio dobranych rozmiarach i wyraźnie podkreślone nadkola. Przód tego Fiata charakteryzuje się zwartym kształtem, zwieńczonym wysoko umieszczonymi reflektorami, które po ostatniej modernizacji stały się niższe i wyglądają dynamiczniej. Zostały też wyposażone w ułożony w kształt bumerangu rząd diod LED tworzących znakomicie widoczne światła do jazdy dziennej. Duże boczne lusterka mają rozmiary odpowiednie do gabarytów nadwozia. Umieszczone w ich obudowach dodatkowe światła kierunkowskazów są doskonale widoczne dla innych użytkowników drogi.
Boczne powierzchnie nadwozia są wyposażone w szerokie osłony boczne. Dzięki temu Ducato jest skutecznie zabezpieczony w przypadku małych kolizji. Uchwyty (klamki) dzięki pionowemu umieszczeniu umożliwiają prosty, łatwy chwyt i usprawniają manewr otwierania drzwi, zarówno prawą, jak i lewą ręką. Tył charakteryzuje się szerokim zderzakiem, którego niska pozycja zapewnia łatwy dostęp do przepastnego bagażnika. Umieszczone w górnej, pionowej pozycji światła tylne łączą nowoczesny styl ze skutecznymi funkcjami, zarówno pod względem zabezpieczenia, jak i widoczności. Cały samochód sprawia wrażenie silnego i solidnego. A do tego ma rozmiary, zapewniające niemal bezproblemowe poruszanie się nim po mieście. Z parkowaniem jest już oczywiście nieco gorzej, co wynika jednak w głównej mierze nie z gabarytów samochodu, ale z ograniczającego manewrowość dużego rozstawu osi. Miejsca do parkowania musimy mieć nieco więcej niż na auto osobowe.
Królestwo przestrzeni
Wnętrze Ducato jest godne kabiny samochodu osobowego ze szczególnym naciskiem na ergonomiczne rozwiązania niezbędne dla profesjonalistów. Fotele pokryte są przyjemną w dotyku tapicerką składającą się z kombinacji dwóch tkanin, z czego jedna to welur. Wszystkie przełączniki i wskaźniki znajdują się pod ręką i w zasięgu wzroku, przyczyniając się do lepszej koncentracji. Duże szyby zapewniają szerokie pole widzenia oraz doskonałe doświetlenie wnętrza. W trosce o komfort akustyczny oraz termiczny całe wnętrze zostało starannie wyłożone welurową tapicerką, pod oknami zbudowano parapety, także cały dach z systemem nawiewów klimatyzacji schowano pod jasnoszarą podsufitką.
Budowa deski rozdzielczej tego Fiata jest zwarta i praktyczna. Dźwignia zautomatyzowanej skrzyni biegów znajduje się w środkowej konsoli i nie ogranicza możliwości przemieszczania się w poprzek kabiny, tym bardziej że z przodu mamy tylko dwa fotele. Między nimi zostaje korytarzyk umożliwiający przejście do tylnej części kabiny bez wychodzenia na zewnątrz. Jest tu też kilka otwartych schowków, główna skrytka przed siedzeniem pasażera, zamykana na klucz, oraz półka pod środkową konsolą z uchwytami na kubki. W dolnej części obudowy drzwi znajduje się obszerny pojemnik. Elektroniczny zestaw wskaźników wyświetla pełne i czytelne informacje. Kierowca ma do dyspozycji wygodny fotel z regulacją profilu lędźwiowego oparcia i z rozkładanym, prawym podłokietnikiem. Równie wygodny jest prawy fotel.
Zautomatyzowana moc
Pod maską Ducato Panorama pracowała czterocylindrowa, rzędowa, ustawiona poprzecznie jednostka wysokoprężna typu Multijet II o pojemności 2287 cm3 spełniająca normę czystości Euro 5+. Ma ona po cztery zawory na cylinder (zaopatrzono je w osobny kanał chłodzący), intercooler i turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Korpus silnika wykonany jest z żeliwa, natomiast głowica jest aluminiowa. Dla zapewnienia szybkiego rozruchu elektryczną pompę paliwową umieszczono w zbiorniku. Dzięki temu również kiedy w baku zabraknie paliwa, uruchomienie diesla jest możliwe bez interwencji mechanika. Dla zapewnienia normy Euro 5+ silniki Ducato zaopatrzone zostały w układ recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) zaopatrzony w chłodnicę. Pod maską testowego Ducato pracowała czterocylindrowa, rzędowa, ustawiona poprzecznie jednostka wysokoprężna typu Multijet o pojemności 2,3 l, o mocy 150 KM i momencie obrotowym 350 Nm dostępnym już od 1500 obr./min.Ma ona po cztery zawory na cylinder (zaopatrzono je w osobny kanał chłodzący), intercooler i turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Korpus silnika wykonany jest z żeliwa, natomiast głowica jest aluminiowa. Silnik jest bardzo elastyczny, a jazda, nawet z obciążeniem, nie wymaga mocnego wciskania gazu. Trzeba tylko przyzwyczaić się do spokojnego charakteru pracy zautomatyzowanej skrzyni biegów Comfort-Matic. Radzi sobie dość dobrze także w czasie szybkiej jazdy po drodze, ale ma jedną denerwującą przypadłość, uprzykrzającą poruszanie się w mieście – chwilę po ruszeniu następuje bardzo długo trwająca zmiana z biegu pierwszego na drugi – ma się wrażenie jakby samochód na moment się zatrzymywał. Ta zmiana jest zdecydowanie za długa! Na szczęście zastosowanie takiego „automatycznego” agregatu nie wpłynęło niekorzystnie na zużycie paliwa. W czasie testu Panorama konsumowała go średnio tylko 9,5 l na każde 100 km, co jest dla ewentualnych właścicieli bardzo dobrą prognozą na lata eksploatacji. To Ducato miało też funkcję Start&Stop, która pozwala zredukować zużycie paliwa do 15% w cyklu miejskim.
Tekst i zdjęcia Sławomir Rummel