Hajłejem gna…
Iveco wprowadza na rynek nowej generacji pojazd gamy ciężkiej – model Stralis Hi-Way. Producent zapewnia, że w porównaniu z poprzednikiem ciężarówka zużywa mniej paliwa, a użytkownik może się cieszyć niższymi kosztami utrzymania pojazdu. Nowy Stralis pokonał 6 mln km w testach wytrzymałościowych i ponad 11 mln km podczas badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji, co daje nabywcy gwarancję niezawodności i jakości pojazdu. Kierowcy też mają powody do zadowolenia – wnętrze kabiny zostało ulepszone pod względem ergonomii i komfortu.
Nowy Stralis jest produkowany w fabryce w Madrycie według założeń programu World Class Manufacturing (WCM), który kładzie nacisk na ochronę środowiska poprzez eliminowanie odpadów produkcyjnych. Liczba kontroli jakości podczas produkcji wzrosła o 40% w porównaniu z poprzednią wersją pojazdu.
Koszty w dół
Potrzeby użytkownika są dla Iveco najważniejszym czynnikiem wyznaczającym kierunek rozwiązań technicznych stosowanych w pojazdach. Opracowując nowy pojazd producent uwzględnił to, co dla właściciela ciężarówki najważniejsze – redukcję tzw. całkowitego kosztu utrzymania (ang. Total Cost of Ownership – TCO). Położono nacisk głównie na dwa z nich, mające decydujące znaczenie: zużycie paliwa oraz koszty obsługi technicznej i napraw pojazdu. Dzięki połączeniu wysokiej jakości produktu z szeroką gamą zintegrowanych z nim usług, takich jak np. zarządzanie flotą i szkolenia doskonalenia techniki jazdy dla kierowców, Iveco zapewnia, że może obniżyć koszt TCO nawet o 4% w przypadku przewozów międzynarodowych realizowanych ciągnikiem Stralis Hi-Way uzyskującym średni przebieg ponad 130.000 km rocznie w ciągu czterech lat użytkowania.
W nowym Stralisie wykorzystano sprawdzone rozwiązania ograniczające zużycie paliwa, w tym m.in. przełącznik Eco, który ogranicza prędkość maksymalną do 85 km/h i optymalizuje wydajność układu napędowego zgodnie z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu. Nowością jest urządzenie kontrolne Driving Style Evaluation umożliwiające kierowcy poprawę stylu jazdy. Zastosowano je dlatego, że żadne rozwiązanie techniczne nie jest w stanie zaoszczędzić tyle paliwa, ile przeszkolony kierowca (5–12%). System wykorzystuje zaawansowane algorytmy do przetwarzania danych uzyskanych z silnika i GPS, a kierowca otrzymuje w czasie rzeczywistym dwa wyniki: ocenę stylu jazdy przedstawianą na wyświetlaczu w czytelnej i intuicyjnej formie graficznej, a także wskazówki dotyczące zmniejszenia zużycia paliwa, również wyświetlane na tablicy rozdzielczej. Dodatkowo program ten, jeżeli jest połączony z systemem Iveconnect Fleet, umożliwia menadżerowi floty zdalne ocenianie wydajności poszczególnych kierowców.
Pracując na autostradzie
Tytuł znanej rockowej piosenki „Working on the Hi-Way” Bruce’a Springsteena został wybrany przez Iveco jako motto przewodnie wprowadzenia na rynek nowego Stralisa. Podczas niedawnej premiery włoski atleta zaprezentował się z kabiną w kolorze pomarańczowym. Firmy Iveco i Fiat Style Center zdecydowały się na tę barwę nadwozia dlatego, żeby podkreślić temperament, elegancję i oryginalność nowego pojazdu.
Od września do końca roku na głównych europejskich rynkach premierze nowego pojazdu będzie towarzyszyła kampania reklamowa. Iveco stworzy też stronę internetową poświęconą nowemu Stralisowi, a wiadomości na jego temat będą aktualizowane również w największych – coraz bardziej powszechnych wśród kierowców – sieciach społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube, Twitter czy Flickr.
Agresywny design
Stralis Hi-Way ma nową kabinę, zaprojektowaną przede wszystkim z myślą o współczynniku oporu powietrza (Cx), który w porównaniu z poprzednikiem zmniejszony został o 3%. Dla kierowcy oznacza to ograniczenie poziomu hałasu w kabinie, natomiast dla operatora – oszczędność paliwa na dalekich trasach. Zmiany stylizacyjne są widoczne od razu – w oczy rzucają się takie elementy, jak krata wlotu powietrza w kształcie litery „V” w kolorze czarnym, zmodyfikowane boczne deflektory, zderzak i „daszek” przeciwsłoneczny nad szybą czołową z wybudowanymi diodami LED, a także zespoły świateł głównych wyposażone w diody, światła do jazdy dziennej i ksenonowe reflektory.
Samochód jest oferowany z kabinami o dwóch szerokościach. Kabina Hi-Way premium (szerokość 2500 mm) ma zapewnić maksymalny komfort na międzynarodowych trasach, także dwuosobowej obsadzie kierowców. Kabina medium (szerokość 2300 mm) jest dostępna w wersji sypialnej Hi-Road z niskiej lub średniej wysokości dachem lub odmianie dziennej Hi-Street z niskim dachem. Na szczycie gamy znajduje się wersja Hi-Way z wysokim dachem, której przestrzeń wewnętrzna przekracza 10 m3.
Ergonomia i funkcjonalność
Wnętrze kabiny zyskało również zupełnie odmieniony wygląd: nowa deska rozdzielcza – ergonomiczna i funkcjonalna – została skonstruowana z dobrej jakości materiałów. Zmieniono ustawienie przyrządów sterujących, które znajdują się wokół tablicy rozdzielczej i konsoli centralnej, a dzięki temu są lepiej widoczne i dostępne, co gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo.
Schowki zmodyfikowano w celu zwiększenia ich pojemności, a kierowca ma dokumenty, mapy, laptopa czy inne drobiazgi na wyciągnięcie ręki. Nowe fotele są wentylowane, podgrzewane i zintegrowane z pasami bezpieczeństwa z wbudowaną regulacją wysokości.
W części sypialnej szerokiej kabiny znalazła się nowa dolna leżanka High Comfort o szerokości 80 cm i długości ponad 2 m, z bardzo wygodnym materacem i siedzeniem z pochylanym oparciem. Opcjonalnie dostępna jest wieloczęściowa leżanka, której centralna część, po złożeniu pozostałych elementów, może służyć jako stolik. W wersji z wysokim dachem górna leżanka łatwo się rozkłada dzięki mechanizmowi przechyłowemu wyposażonemu w elementy pneumatyczne. W części sypialnej znajdują się dwa przestronne podświetlane schowki, dostępne z zewnątrz i od wewnątrz. Zbudowano również dwa zewnętrzne schowki, idealne do przechowywania narzędzi lub ubrań roboczych.
Lodówka została wzbogacona o poręczny stojak na butelki, a podczas dłuższych tras można zainstalować większą lodówkę o pojemności ponad 50 l. Pojazd Iveco został również wyposażony w dodatkowy – cichy i energooszczędny – system klimatyzacyjny umieszczony w dachu, który gwarantuje utrzymanie odpowiedniej temperatury w kabinie, gdy silnik jest wyłączony.
Telematyka na pokładzie
Moduł Iveconnect umożliwia zarządzanie systemem informacyjno-rozrywkowym, nawigacją, narzędziami wspomagającymi jazdę oraz usługami zarządzania flotą. Iveconnect jest wyposażony w 7-calowy ekran dotykowy wbudowany w deskę rozdzielczą, a także radio, odtwarzacz CD, port USB umożliwiający podłączenie iPoda/iPhone’a i urządzeń MP3, Bluetooth oraz gniazdko AUX/video. Sterownik systemu został umieszczony w kierownicy. System umożliwia dostęp do dwóch pakietów funkcji przeznaczonych dla kierowcy lub dla menadżera floty: „drive” i „fleet”. Pierwszy pakiet obejmuje nawigację, pokładowego instruktora jazdy – Driving Style Evaluation oraz mechanizm wspomagania uwagi kierowcy chroniący przed zmęczeniem i sennością.
Ten sam ekran dotykowy stanowi interfejs pakietu „fleet” – nowego systemu zarządzania flotą, który monitoruje położenie pojazdu, kontroluje czas jazdy i przerw kierowcy, służy do przekazywania wiadomości pomiędzy centrum operacyjnym a kierowcą i umożliwia integrację danych z systemami logistycznymi firmy. System umożliwia kontrolę wszystkich pojazdów, a tym samym weryfikację – w czasie rzeczywistym – zużycia paliwa, pozycji w systemie GPS, przewidywanych czasów przejazdów, a także zarządzanie i przechowywanie danych z tachografów i kart kierowców. Usługa zarządzania flotą jest realizowana we współpracy z firmą Qualcomm.
Silniki
Gama silników przewidzianych do nowego Stralisa składa się z 6-cylindrowych jednostek Cursor, które są dostępne w kilku pojemnościach skokowych (8, 10 i 13 dm3 dla klasy Euro 5 oraz 9, 11 i 13 dm3 dla Euro 6). Silniki Diesla występują w ośmiu wariantach mocy (od 310 do 560 KM), a jednostki zasilane gazem CNG w trzech (od 270 do 330 KM). Wszystkie silniki mają umiarkowany apetyt na paliwo, a maksymalny moment obrotowy jest osiągany przy bardzo niskich prędkościach obrotowych (począwszy od 1000 obr./min). Wszystkie jednostki napędowe zostały wyposażone w dekompresyjny hamulec silnikowy, który jest zintegrowany z hamulcami zasadniczymi i zwalniaczem.
Bez EGR
Opracowując silniki Euro 6, firma FPT Industrial zrezygnowała z recyrkulacji gazów spalinowych (układ EGR). Cząstki stałe są redukowane w filtrze DPF z pasywną regeneracją, a tlenki azotu w układzie wydechowym. Producent opracował układ SCR High Efficiency
(HI-eSCR) o dużej skuteczności, który jest w stanie zredukować poziom emisji NOx o ponad 95%. Wszystkie elementy układu oczyszczania spalin znajdują się w zwartej, lekkiej obudowie i nie przeszkadzają w zabudowie nadwozia pojazdu ani w montażu do podwozia wyposażenia. Dzięki zastosowaniu wydajnego układu redukcji katalitycznej HI-eSCR nowy Stralis jest jedynym pojazdem ciężkim na rynku, który spełnia wymagania normy Euro 6 bez stosowania EGR.
To niejedyne zmiany w jednostkach Euro 6.
Wprowadzono modyfikacje w konstrukcji bloku silnika i głowic cylindrów. Zwiększono pojemność skokową, sztywność bloku silnika i natężenie przepływu czynnika chłodzącego. Silniki wyposażono w układy typu common rail najnowszej generacji o wielokrotnym wtrysku paliwa i maksymalnym ciśnieniu wtrysku dochodzącym do 2200 barów. Zastosowano też nową kasetę sterującą, która zarządza parametrami pracy silnika oraz działaniem układu SCR i filtra DPF. W jednostce napędowej z turbosprężarką o zmiennej geometrii wprowadzono sterowanie elektroniczne w celu optymalizacji reakcji na obciążenie przy małych obrotach silnika oraz zwiększenia skuteczności hamulca silnikowego.
Już silniki spełniające normy Euro 4 i 5 wyposażono w układy odpowietrzania w obwodzie zamkniętym. Układy te pozostały bez zmian w silniku Euro 6. Aby nie dopuścić do przenoszenia mgły olejowej w gazach przedmuchowych, wprowadzono bardzo skuteczny układ separacji oleju zmniejszający do absolutnego minimum jego spalanie, które prowadzi do stopniowego zanieczyszczenia filtra cząstek stałych.
Po optymalizacji warunków spalania emisja cząstek stałych z silnika jest już niewielka. Oznacza to, że wymuszona regeneracja filtra DPF nie jest potrzebna. To bardzo ważne z punktu widzenia zużycia paliwa i okresowej obsługi technicznej. Ponieważ silnik pobiera tylko czyste, przefiltrowane powietrze, a nie recyrkulowane spaliny, jego zużycie jest mniejsze niż jednostek wyposażonych w układ EGR, co daje możliwość wydłużenia przebiegów między wymianami oleju. Okresy między przeglądami dochodzą, w zależności od przeznaczenia pojazdu, do 150.000 km.
Skrzynie biegów
W układzie przeniesienia napędu występują: 9- i 16-biegowa przekładnia mechaniczna, zautomatyzowana skrzynia Eurotronic produkcji ZF, obsługiwana za pomocą dźwigni przy kierownicy, oraz 6-biegowa przekładnia automatyczna Allison. Skrzynie manualne, dzięki zastosowaniu systemu servo-shift, cechują się łatwością obsługi i wysokim komfortem pracy. Zautomatyzowane, 12-biegowe skrzynie Eurotronic zestrojono w taki sposób, aby zoptymalizować spalanie i zużycie sprzęgła. Na życzenie mechaniczna lub zautomatyzowana skrzynia biegów może być wyposażona w zwalniacz hydrodynamiczny Intarder, który zwiększa wydajność hamowania i zmniejsza zużycie części ciernych hamulców.
Osie
Nowy Stralis może być wyposażony w różne rodzaje osi, co pozwala dopasować go do wykonywania określonych zadań. Największe obciążenie użytkowe osi przedniej to 9 ton. Maksymalne użytkowe obciążenie standardowych tylnych osi z pojedynczą redukcją wynosi 13 ton. Dostępne są również osie wyposażone w blokadę mechanizmu różnicowego i podwójną redukcję (środkową i w piastach). Szeroki wybór przekładni głównej w zakresie od 2,64 do 5,29 umożliwia dostosowanie pojazdu do dowolnych wymagań użytkownika i miejsca pracy.
Ofertę zamyka seria pojazdów wyposażonych w trzy lub cztery stałe lub podnoszone osie, opcjonalnie kierowane, z pojedynczymi lub bliźniaczymi kołami. Rama podłużnicowa wykonana jest z ceownika stalowego o grubości 6,7-7,7 mm, w zależności od rozstawu osi i modelu.
Układy zawieszenia to do wyboru: resory paraboliczne, poduszki powietrzne z tyłu, w pełni pneumatyczny. Układ zawieszenia pneumatycznego został wyposażony w automatyczny system kontroli pozycji ECAS (Electronically-Controlled Air Suspension), służący do utrzymywania stałego prześwitu pod pojazdem i odpowiedniego dostosowywania go podczas załadunku, rozładunku i przyłączania naczepy.
Bezpieczeństwo
Kierowca Stralisa może polegać na wydajnym systemie hamulcowym. Układ hamowania EBS jest wyposażony w kilka funkcji: Brake Assistant (wspomaganie nagłego hamowania), ABS (zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania), ASR (system kontroli trakcji) i EBL (elektroniczny ogranicznik siły hamowania). Układ łączy działanie hamulca silnikowego i zwalniacza.
System ESP uaktywnia się w poślizgu, dostosowuje moc silnika i siłę hamowania poszczególnych kół do sytuacji na drodze, gdy pojazd wpada w nad- lub podsterowność, a tym samym zapewnia mu stabilność. Funkcja Hill Holder wspiera kierowcę podczas ruszania pod górę. Aktywny tempomat (ACC) umożliwia utrzymywanie bezpiecznego dystansu do pojazdu znajdującego się z przodu. Gdy się zmniejsza poniżej bezpiecznej wartości, automatycznie uruchamiają się hamulec silnikowy, zwalniacz i hamulec zasadniczy.
W pojazdach z silnikiem Euro 6 dostępny jest system AEBS, który ostrzega kierowcę o ryzyku kolizji i automatycznie uruchamia układ hamulcowy w celu uniknięcia zderzenia lub zredukowania prędkości.
Z kolei system LDWS ostrzega kierowcę o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu – uruchamia sygnał dźwiękowy w sytuacji opuszczania toru jazdy bez włączenia kierunkowskazów. Dostępny jest też system wspomagania uwagi kierowcy, który w sposób ciągły monitoruje poziom jego koncentracji. Układ śledzi sposób kierowania pojazdem, a w razie wykrycia stanu senności ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym.
(CB), fot. Iveco
Hej, macie jaki pomysł jak zamontować system LDWS w aucie, który go nie ma?
[Reply]