Iveco: Na ucywilizowane budowy
Iveco wprowadza na rynek nowy model szosowo-terenowej ciężarówki Stralis X-Way. Pod tą nazwą kryje się gama pojazdów zaprojektowanych specjalnie na potrzeby logistyki budowlanej oraz transportu realizowanego w miastach. W tym samochodzie sprawdzone rozwiązania, służące obniżeniu zużycia paliwa i podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa, połączono z legendarną terenową solidnością Iveco Trakkera.
Nową gamę pojazdów zaprezentowano 17 listopada w Warszawie. Ryszard Mrozek, menedżer produktu w Iveco Poland zwrócił uwagę, że zmienia się definicja pojazdu budowlanego. Dzisiaj transport budowlany w 95 procentach odbywa się po drogach publicznych, a tylko w końcowej fazie przewozu ciężarówki muszą wjeżdżać na place budów, które zwykle są lepiej niż kiedyś przygotowane do ich przyjęcia, z utwardzonymi dojazdami. Dlatego coraz większego znaczenia w tej gałęzi transportu nabierają pojazdy lżejsze, poruszające się głównie po drogach publicznych, ale mające cechy offroadowe. Stąd pojazdy Iveco nowej serii łączą cechy odpowiednie do jazdy szosowej ze zdolnością do jazdy w terenie.
Producent podkreśla, że Stralis X-Way wyróżnia się wyjątkowo niskim całkowitym kosztem posiadania (TCO). Jest to zasługa zastosowania przez Iveco technologii służących obniżeniu zużycia paliwa i poprawie charakterystyki szosowej, takich jak opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR niewymagający regeneracji na postoju.
Przyjazny środowisku
Stralis X-Way NP, napędzany gazem ziemnym, oprócz dużej ładowności i wysokich osiągów ma też inne zalety – środowiskowe. Są one szczególnie ważne dla operatorów świadczących usługi logistyczne dla branży budowlanej w centrach miast, po których nie mogą się poruszać samochody użytkowe z silnikami wysokoprężnymi, oraz na placach budowy funkcjonujących w cyklu całodobowym, gdzie w porze nocnej obowiązują rygorystyczne normy dotyczące emisji hałasu.
Odchudzone podwozie
W przypadku realizacji zadań przewozowych, w których rentowność firmy użytkującej pojazd zależy od jego ładowności, takich jak transport gotowego betonu, masa własna środka kołowego ma szczególne znaczenie. Stralis X-Way podnosi poprzeczkę w tym przypadku dzięki wersji Super Loader, opracowanej specjalnie jako baza pod betonomieszarki i oferującej największą ładowność na rynku. Samochód został przetestowany przez niezależny organ certyfikujący UTAC, który stwierdził, że podwozie w konfiguracji napędu 8×4 w stanie gotowym do jazdy ma masę własną zaledwie 8.845 kg. Przedstawiciele włoskiego producenta podkreślają, że ładowność Loadera jest większa o 355 kg
w porównaniu z innym najlepszym pojazdem tego typu, certyfikowanym przez UTAC. To oznacza możliwość osiągnięcia korzyści finansowych przez użytkownika nawet do 23.500 euro rocznie.
Najniższa w tej klasie pojazdów masa własna została osiągnięta m.in. dzięki przeprojektowaniu tylnego zawieszenia mechanicznego, czy optymalizacji architektury podwozia, w tym jego poprzecznych segmentów. Rama jest lżejsza o 50 kg w porównaniu z modelem Trakker, z którego jednak zapożyczono m.in. podłużnice ze stali o grubości 7,7 mm. Nowe zawieszenie pneumatyczne odchudzone o 35 kg lub mechaniczne o 200 kg, są lekkie, a zarazem wytrzymałe. Zastosowano nowe jednopiórowe resory z przodu i dwupiórowe z tyłu, a także lżejsze komponenty – mocowanie skrzyni biegów, zespół osi zwolnicowych i wał napędowy, bezsprzęgłową przystawkę odbioru mocy przenoszącą 800 Nm momentu obrotowego oraz opcjonalne aluminiowe obręcze kół i zbiorniki paliwa. Wszystkie te rozwiązania przyniosły efekt w postaci eliminacji wielu kilogramów masy własnej podwozia. W zespole napędowym zastosowano silnik Cursor 9 o mocy 400 KM. Tak powstał solidny pojazd, na którym użytkownicy mogą polegać w trudnych warunkach placu budowy, przewożąc ciężkie ładunki w logistyce budowlanej i usługach komunalnych.
Niski koszt TCO
Wykazano, że rozwiązania techniczne zastosowane w modelu Stralis X-Way obniżają spalanie o 11% w stosunku do modelu Trakker, co potwierdziła TÜV SÜD – jedna z czołowych światowych organizacji świadczących usługi w zakresie certyfikacji. Gruntownie przeprojektowany zespół napędowy zapewnia wysokie osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR pozwala ograniczyć emisję tlenków azotu o 97% – co stanowi najwyższy wskaźnik na rynku – i nie wymaga regeneracji na postoju, co zmniejsza koszty przeglądów i maksymalizuje dyspozycyjność pojazdu.
Architektura elektryczna i elektroniczna HI-MUX umożliwia zastosowanie szeregu funkcji obniżających zużycie paliwa i poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Należy do nich nowoczesny system HI-CRUISE, w którym zintegrowano funkcje wspomagające prowadzenie pojazdu, takie jak ECO-ROLL oraz przewidujące sterowanie zmianą biegów i tempomatem. Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się też inteligentny osprzęt, działający wtedy, kiedy to niezbędne. Inne rozwiązania, takie jak hamulce tarczowe, również zmniejszają całkowity koszt posiadania pojazdu.
Modułowa konstrukcja
W pojazdach nowej serii zastosowano podejście modularne, dzięki któremu samochody mogą być ściśle dopasowane do specyfiki każdego sposobu eksploatacji. Jest to podstawowy atut w sektorze przewozów specjalizowanych, gdzie indywidualizacja jest bardziej zasadą niż wyjątkiem oraz gdzie wymagania różnią się od siebie w poszczególnych krajach. Dzięki elastyczności Stralis X-Way powinien sprawdzić się w wielu różnych zastosowaniach – od lekkiej wywrotki do betonomieszarki.
Szeroka oferta w ramach jednego modelu obejmuje podwozia pod zabudowę i ciągniki siodłowe. Te ostatnie dostępne są z napędem 4×2 i 6×4, zaś podwozia – 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 (trzy osie kierowane – w wersji klasycznej 2+2 lub trzy osie z tyłu), 8×4 i 8×4 Tridem. Trzy silniki (Cursor 9, Cursor 11 będący nowością w wersjach 6×4 i 8×4 oraz Cursor 13) i trzy skrzynie biegów (manualna 16-biegowa, automatyczna Allison oraz zautomatyzowana ZF HI-TRONIX z 12 lub 16 przełożeniami) oferują szerokie spektrum możliwości dopasowania pojazdu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Do wyboru są sprawdzone w Trakkerze tylne osie zwolnicowe i jednostopniowe, natomiast osie kierowane mają wyższy prześwit. Dostępne są różne przystawki odbioru mocy (w tym PTO montowana między silnikiem a skrzynią biegów, przenosząca do 2450 Nm momentu obrotowego).
Modułowe podejście zastosowane w Stralisie X-Way dotyczy także kabin. Klienci mogą wybierać wersje najlepiej odpowiadające realizowanym przez nich zadaniom. Oferowane są: krótka kabina AD z niskim dachem, sypialna AT z niskim lub średnim dachem, a także wysoka kabina sypialna AS, zaprojektowana dla zapewnienia maksymalnej wygody kierowcy pracującego na długich trasach. Kierowcom zapewniono komfort i bezpieczeństwo zarówno na dłuższych odcinkach, jak i przy trwających krócej zadaniach terenowych, wiążących się z odbiorem lub dostawą ładunków na plac budowy.
Trzy wysokości zawieszenia
Stralis X-Way jest oferowany w trzech wersjach wysokości zawieszenia, dopasowanych do różnych potrzeb – uzależnionych od tego, czy samochód będzie eksploatowany głównie na szosie czy w terenie. Wariant ON przewidziany jest głównie do jazdy szosowej, gdzie liczy się jak najlepsza widoczność kierowcy i wygodny dostęp do wnętrza kabiny – występuje także w odmianach wieloosiowych. Konfiguracja OFF z pełną homologacją terenową zapewnia odpowiednie osiągi i mobilność poza utwardzonymi drogami. Prześwit jest zwiększony o 6 cm, a kąt natarcia, także dzięki innemu ukształtowaniu przodu pojazdu, przekracza 25 st. ON+ to konfiguracja pośrednia, przeznaczona dla użytkowników, oczekujących najkorzystniejszego połączenia charakterystyki szosowej i terenowej. W tym przypadku prześwit jest również zwiększony o 6 cm w stosunku do wersji ON. Samochód poradzi sobie w trudnym terenie m.in. dzięki nowemu systemowi HI-TRACTION, który w razie potrzeby włącza dodatkowy hydrauliczny napęd przednich kół, poprawiając stabilność pojazdu i zwiększając bezpieczeństwo kierowcy. W opcjonalnym wyposażeniu przewidziano m.in. dodatkową dolną osłonę chłodnicy, kratki ochronne reflektorów, stopień na lewym błotniku, łatwe do utrzymania w czystości wykończenie wnętrza, w przypadku ciągników także wzmocnioną ramę pod naczepy wywrotki lub silosy.
Obniżone opory toczenia
Uterenowiony Stralis jest dostępny z oponami Michelin X WORKS, opracowanymi z myślą o dostawach na plac budowy. Opony w rozmiarze 315/80 R22.5 i 13 R22.5 na osie kierowane i napędowe mają obniżone opory toczenia (klasa C wg EKG/R117). Ogumienie to pozwala na ograniczenie zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem Michelin X WORKS XZY (klasa D wg EKG/R117), bez pogorszenia parametrów w takich aspektach, jak trwałość, bezpieczeństwo i możliwość bieżnikowania.
Importer obiecuje, że już w pierwszym kwartale 2018 roku Stralis X-Way dostępny będzie z nowymi oponami Michelin X MULTI ENERGY, opracowanymi z myślą o firmach przewozowych obsługujących zróżnicowane misje. Nowe opony zapewniają najniższe zużycie paliwa i emisję CO2 na rynku bez uszczerbku dla takich cech jak trwałość, bezpieczeństwo, a także możliwość pogłębiania i bieżnikowania. Test oporu toczenia (oznakowanie europejskie – EU Regulation Grading R15) przeprowadzono z użyciem opon MULTI ENERGY Z oraz D o rozmiarze 315/70 R22.5 w porównaniu z głównymi konkurentami. Nowe opony umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa o 0,9 l/100 km i emisji CO2 o 2,4 tony na 100 tys. km w porównaniu z oponami Michelin X MULTIWAY 3D.
Jerzy Kłosiński
Fot. Iveco/autor