Jak najmniej paliwa
Poza nowymi silnikami D38 MAN nie miał na swojej ekspozycji w czasie targów w Hanowerze spektakularnych, szokujących tak jak MAN Concept S pokazany w 2012 roku, ale jak się ktoś dokładniej przyglądał to mógł dojrzeć całkiem sporo nowych rozwiązań zaproponowanych przez bawarskiego producenta. Przykłady – proszę bardzo: MAN EfficientCruise – tempomat oszczędzający do 6% paliwa, TopTorque – zwiększenie momentu obrotowego o 200 Nm we wszystkich silnikach D26, nowe funkcje skrzyni biegów MAN TipMatic 2 i MAN TGX EfficientLine 2 – jeszcze bardziej efektywne ciągniki siodłowe znanej już od lat serii.
Modernizując swoje pojazdy ciężarowe klasy ciężkiej TGX i TGS poprzez wprowadzenie szeregu nowych technologii, zmniejszających zużycie paliwa, MAN wnosi znaczący wkład w zmniejszenie całkowitych kosztów eksploatacji (ang. TCO) i emisji CO2 przez pojazdy użytkowe. Firma połączyła wspomniane wyżej środki w celu zmniejszenia zużycia paliwa przez nowe pojazdy TGX EfficientLine 2 tworząc wyjątkowo efektywny model do transport dalekobieżnego.
Dalekowzroczny tempomat
Przewidując i wykorzystując pęd i fazy toczenia się pojazdu można uzyskać znaczące oszczędności paliwa. Jest to wyzwanie, z którym radzą sobie doskonale wyszkoleni i doświadczeni kierowcy. Dla ułatwienia ich pracy na długich i nieznanych trasach oraz udzielenia pomocy kierowcom o mniejszym doświadczeniu w efektywnym prowadzeniu pojazdu, MAN opracował system do ograniczania prędkości sterowanej satelitarnie. System ten, zwany EfficientCruise, MAN zaprezentował na targach IAA dla wszystkich ciężkich pojazdów ciężarowych i autokarów. Program oblicza znajdujące się na trasie przed ciężarówką podjazdy i zjazdy analizując dane z mapy trójwymiarowej i pozycję pojazdu wg wskazań systemu GPS. Przewiduje i automatycznie kontroluje prędkość pojazdu na podjazdach i zjazdach w taki sposób, że pęd pojazdu wykorzystywany jest do oszczędzania paliwa. Przy użyciu tego urządzenia, w pełni załadowany 40-tonowy zestaw może oszczędzić do 6% paliwa bez strat czasowych na trasie.
Zwiększanie momentu
Bawarczycy zaktualizowali swój cały asortyment silników do pojazdów klasy ciężkiej wprowadzając nową technologię, która zmniejsza zużycie paliwa. Jest to system zwiększania momentu obrotowego TopTorque do wszystkich silników D26. Jest on elektronicznym systemem zwiększania momentu obrotowego. Sterujący silnikiem program Power Train Manager zwiększa moment obrotowy o 200 Nm na 11 i 12 biegu. Dzięki większej mocy pociągowej, kierowca może jechać dłużej na wyższym biegu, a liczba redukcji biegów, np. na nieznacznych pochyłościach na autostradzie, zostaje zmniejszona. Ogranicza to zużycie paliwa, zwiększa średnią prędkość i poprawia komfort prowadzenia pojazdu. Wszystkie pojazdy z silnikiem D26 i skrzynią biegów MAN TipMatic 2 dostarczane są standardowo z systemem TopTorque.
W nowym asortymencie silników, moc 400 KM jest uzyskiwana już przez silnik D26. Dzięki systemowi TopTorque, maksymalny moment obrotowy tego silnika zostaje zwiększony do 2100 Nm. Przy jego pomocy przy mocy 440 KM można uzyskać moment obrotowy 2300 Nm i do 2500 Nm na najwyższych biegach przy 480 KM.
TipMatic 2 – nowe funkcje
Nowa zautomatyzowana skrzynia biegów MAN TipMatic 2, montowana we wszystkich pojazdach z silnikami D20, D26 i D38, zastąpiła skrzynię MAN TipMatic. Wszystkie pojazdy z nową skrzynią biegów wyposażone są w funkcje Idle Speed Driving, Speed Shifting i EfficientRoll. Pierwsza umożliwia komfortowe prowadzenie pojazdu przy obrotach biegu jałowego. Funkcja ta pozwala kierowcy manewrować pojazdem ciężarowym szczególnie precyzyjnie i z wyczuciem lub komfortową jazdę w powolnym ruchu na autostradzie. Po ruszeniu z miejsca, pojazd jedzie dalej przy wolnych obrotach biegu jałowego, wynoszących ok. 600 obr./min, a kierowca nie musi naciskać pedału gazu. Jeśli moment obrotowy silnika jest niewystarczający przy prędkości biegu jałowego, TipMatic 2 zmienia bieg na niższy. W momencie naciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca sprzęgło rozłącza się.
Przy pomocy funkcji Speed Shifting, skrzynia MAN TipMatic 2 przełącza trzy najwyższe biegi – 10, 11 i 12 – w szybszym tempie. Dzięki temu, podczas jazdy pod górę można szybciej zredukować bieg i przerwa w działaniu siły pociągowej jest krótsza. Przekłada się to na utrzymywanie większego pędu i oszczędność paliwa.
EfficientRoll pozwala ona oszczędzać paliwo wykorzystując lekkie spadki podczas toczenia się pojazdu. Jest ona przeznaczona szczególnie na lekko opadające odcinki autostrad i dróg publicznych. Skrzynia biegów przełącza się automatycznie na bieg jałowy i pozwala pojazdowi toczyć się, bez hamowania silnikiem powodującym wytracanie prędkości. Umożliwia to utrzymanie rozpędu z lekko opadającego odcinka i wykorzystanie go na następnym płaskim lub lekko nachylonym. Jeśli pojazd ciężarowy podczas toczenia się przyspieszy ponad określoną lub dozwoloną prędkość, MAN TipMatic 2 automatycznie włączy się na bieg.
EfficientLine po raz drugi
W nowym pojeździe TGX EfficientLine 2, MAN skrupulatnie połączył środki i technologie w celu zmniejszenia zużycia paliwa tworząc nowy model. Pojazd TGX EfficientLine udowodnił, że stanowi atrakcyjne narzędzie do pokonywania wyzwań wynikających ze zwiększającej się konkurencji, rosnących cen oleju napędowego i surowszych przepisów środowiskowych. Od momentu wprowadzenia modelu na rynek w 2010 r. pojazd ten i oferowane wraz z nim pakiety, wybrało ponad 27.000 użytkowników. Od tego czasu, żaden inny producent pojazdów ciężarowych nie zastosował znanych zasad fizycznych w ciężarówce tak konsekwentnie, jak zrobił to MAN w tym ciągniku. Wszystkie nowe systemy elektroniczne zmniejszające zużycie
paliwa wbudowane są standardowo do pojazdu TGX EfficientLine 2.
Więcej przeczytasz w najnowszym wydaniu Ciężarówek
(rum), fot. MAN