Każdą ścieżką… Passat Alltrack
Wielu kierowców chciałoby mieć przestronny i wytrzymały samochód osobowy, dobrze radzący sobie w terenie. Samochód taki, jak nowy Passat Alltrack: szybki, oszczędny, wszechstronny… i terenowy. Tym modelem Volkswagen wypełnia lukę między samochodem osobowym a SUV-em.
W porównaniu z Passatem Variantem (kombi) nowy model charakteryzuje się m.in. specjalnymi zderzakami oraz poszerzonymi nadkolami i progami. Udoskonalone zostały także cechy niezbędne do jazdy w terenie: duży kąt rampowy, kąty natarcia i zejścia, znacznie zwiększony prześwit poprzeczny oraz osłona przodu i tyłu podłogi czynią z Passata Alltrack alternatywę dla aut typu SUV. Modyfikacje zewnętrzne nadały mu wyraźnie terenowego charakteru. W odróżnieniu od klasycznych wersji Passata, Alltrack został wyposażony w zawieszenie przystosowane specjalnie do poruszania się w terenie. Poza tym w samochodzie jest adaptacyjna regulacja zawieszenia DC C. Oferuje ona trzy programy: Normal, Sport i Comfort. Pierwsze dwa włączane są przyciskiem z prawej strony dźwigni zmiany biegów. Adaptacyjna regulacja zawieszenia w sposób ciągły poprawia właściwości jezdne samochodu, ponieważ tłumienie jest stale dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze. System reaguje ponadto na procesy przyspieszania, hamowania i skrętu. Odwieczny konflikt między sportowo sztywnym a komfortowym zawieszeniem został rozwiązany. Dla kierowcy i pasażerów oznacza to wyraźnie odczuwalną poprawę komfortu podróżowania.
Altrack jest oferowany z napędem na przednią oś i na wszystkie koła 4MOTION. Niezależnie od wersji napędu, jest przystosowany do holowania dużej przyczepy oraz poruszania się poza utwardzonymi drogami. Z tego powodu w najnowszym VW montowane są wyłącznie mocne silniki z turbodoładowaniem – 2 silniki benzynowe (TSI)
i 2 wysokoprężne (TDI). Maksymalny moment obrotowy wynosi od 250 do 350 Nm. Żaden z silników nie potrzebuje do rozwinięcia maksymalnego momentu większej prędkości obrotowej, niż 1750 obr./min. Do naszego testu otrzymaliśmy wersję z jednostką wysokoprężną o mocy 170 KM. Ten TDI oferowany jest z pakietem BlueMotion Technology (BMT) zawierającym systemy Start-Stop i odzyskiwania energii hamowania. Auto miało stały napęd na wszystkie koła 4MOTION, elektroniczną poprzeczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS i dwusprzęgłową, zautomatyzowaną przekładnię DSG.
Kombi na szczudłach
Alltrack ma długość 4771 mm, czyli dokładnie tyle samo ile Passat Variant. Szerokość, mimo poszerzonych nadkoli, jest podobna: 1820 mm. Inne są jednak parametry wpływające na jazdę w terenie: w porównaniu z Passatem Variantem prześwit poprzeczny został zwiększony ze 135 mm do 165 mm. Kąt natarcia zwiększył się z 13,5 do 16 stopni, kąt zejścia wynosi 13,6 st. (Passat Variant: 11,9 st.). Podczas jazdy w terenie nie mniej ważny jest kąt rampowy, pozwalający na pokonywanie pagórków. W tym przypadku wartość poprawiła się z 9,5 do 12,8 st. Z przodu spód auta zabezpieczono masywną osłoną układu napędowego wykonaną z blachy stalowej. Chroni ona silnik, przekładnię, miskę olejową, układ wydechowy (przednią część) oraz przewody przed uszkodzeniem podczas jazdy w terenie.
Na zewnątrz w oczy rzucają się takie elementy, jak duże koła z obręczami z lekkich stopów, zwiększona wysokość, masywniejsze zderzaki oraz nadające terenowego charakteru nakładki na progach i nadkolach. Okna obramowane są matowymi, chromowanymi listwami, takie samo wykończenie mają obudowy lusterek oraz listwy na osłonie chłodnicy. Relingi są anodowane w kolorze srebrnym. Do zewnętrznego wyposażenia seryjnego należy także przednia i tylna osłona podwozia o wyglądzie stali nierdzewnej, reflektory przeciwmgielne oraz chromowane końcówki rur wydechowych. Wyglądem (i nie tylko) ten nowy Passat aspiruje do grona takich aut, jak Audi A6 Allroad, Subaru Outback czy Skoda Octavia Scout.