Volkswagen: Litr więcej pod maską
Volkswagen Samochody Uzytkowe konsekwentnie dąży do uczynienia z Amaroka pickupa klasy premium. Już niedługo wzbogaci ofertę tego modelu o większe „serce” i jeszcze większe możliwości trakcyjne. Zapewni to sześciocylindrowy widlasty silnik Diesla najnowszej generacji. Pojawi się też nowa wersja Aventura – ma dodatkowe sportowe elementy, 20-calowe koła, biksenonowe reflektory oraz światła do jazdy dziennej wykonane w technice LED.
Pod maskę Amaroka trafi nowa jednostka napędowa o imponujących możliwościach. Ma ona pojemność trzech litrów, a więc o jeden litr większą niż dotychczasowy silnik. Ta nowa konstrukcja napędzająca pickupa, tak samo sprawnie radzi sobie z jego gabarytami i masą na asfaltowych drogach, jak i w terenie. I nie ma się czemu dziwić – uzyskuje maksymalny moment obrotowy o wartości 550 Nm i moc 224 KM (165 kW). Nowy diesel V6 spełni oczekiwania właścicieli Amaroka szukających silnika, który zapewnia dużą dynamikę już przy niskich obrotach i charakteryzuje się dużą elastycznością. Maksymalny moment obrotowy jednostka napędowa oddaje do dyspozycji kierowcy już przy 1500 obr./min. 550 niutonometrów to o 130 Nm więcej niż uzyskiwał najmocniejszy dotąd silnik czterocylindrowy o pojemności dwóch litrów stosowany w obecnym jeszcze na rynku modelu. Takie parametry sprawiają, że nowy V6 zapewnia w każdej sytuacji wystarczającą moc i dynamikę. Volkswagenowski pick-up klasy premium jako jedyny w tej klasie aut, zostanie wyposażony w tak mocnego turbodiesla V6.
Trzy wersje mocy
Długie przełożenia najwyższych biegów w przekładni mechanicznej oraz w 8-stopniowej automatycznej podczas jazdy ze stałą dużą prędkością wpływają na zmniejszenie obrotów silnika oraz na niższe zużycie paliwa. Dzięki temu zmniejsza się również poziom hałasu w czasie jazdy oraz ilość emitowanego dwutlenku węgla. W cyklu mieszanym wg NEDC nowy Amarok z silnikiem o mocy 224 KM sprzężonym z 8-stopniowym automatem ma zużywać tylko 7,6 litra oleju napędowego na 100 km. Oznacza to emisję zaledwie 199 g CO2/km.
Silnik ten wyróżnia się trwałością i niezawodnością. Trzylitrowego TDI (dokładna pojemność skokowa wynosi 2967 cm3) w nowym Amaroku można wybrać w jednej z trzech wersji różniących się mocą: 163 KM (123 kW), 204 KM (150 kW) lub 224 KM (165 kW). Wszystkie spełniają nową normę emisji spalin Euro 6. Początkowo w sprzedaży znajdzie się najmocniejszy silnik. O zaletach tej atrakcyjnej sześciocylindrowej jednostki będzie można przekonać się pod koniec września 2016 roku.
Napęd do wyboru
Zależnie od mocy będzie on montowany w różnych wersjach Amaroka różniących się rodzajem napędu. Dostępne będą auta z klasycznym napędem na tylne koła, a także z 4MOTION – z napędem na tył i dołączanym napędem przedniej osi (z mechaniczną skrzynią biegów), albo ze stałym napędem na cztery koła i z mechanizmem różnicowym typu Torsen (z 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów). Zastosowany po raz pierwszy w Amaroku i dostępny seryjnie w Europie układ kierowniczy ze wspomaganiem Servotronic sprawia, że samochodem można kierować niezwykle precyzyjnie. Nowe 17-calowe tarcze hamulcowe przy kołach przedniej osi 224-konnego Amaroka oraz 16-calowe tarcze z tyłu sprawiają, że samochód hamuje sprawnie i bezpiecznie. W seryjnym wyposażeniu znajduje się ponadto wielokrotnie nagradzany system automatycznego hamowania po kolizji.
Masywny look
Masywny przód nadwozia i zupełnie nowa tablica rozdzielcza nadają Amarokowi szczególnego charakteru. Sprawiają, że wydaje się bardziej elegancki, a to wrażenie wzmacniają również nowe, ergonomiczne fotele; wygląd auta jest zgodny z nową stylistyką Volkswagena. Amarok ma nadwozie o długości 5,25 m i szerokości 2,23 m (włącznie z lusterkami) i spełnia wszelkie wymagania, jakie stawia się klasycznym pickupom. Nowe lakierowane w kolorze nadwozia sportowe wykończenia w przedziale ładunkowym modelu przygotowanego specjalnie na rozpoczęcie sprzedaży, który w Europie będzie nosił nazwę Amarok Aventura, sprawiają, że podwójna kabina auta wydaje się dłuższa. Elementy te przykrywają niewielką część przedziału ładunkowego, który ma powierzchnię 2,52 m2.
Na skrzyni ładunkowej Amaroka można zamontować różne typy orurowania oraz pokrywy, a także zamówić różnego rodzaju wykończenia powierzchni skrzyni oraz hardtopy.W przedziale ładunkowym czterodrzwiowego Amaroka tradycyjnie mieści się standardowa europaleta. Zależnie od wersji wyposażenia samochód może przewieźć ładunek o masie jednej tony. W niektórych wersjach będzie mógł pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Zwiększono też rozmiar kół, dzięki czemu auto wydaje się jeszcze potężniejsze. W Amaroku Aventura zastosowano 20-calowe koła z lekkich stopów. Model ten wyposażono również w system Park Distance Control wspomagający parkowanie, z kamerą monitorującą obszar za samochodem. Poza tym Aventura ma biksenonowe reflektory, światła do jazdy dziennej z diodami LED i ledowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej oraz progów.
(rum)
Fot. Volkswagen