Luksozaurus
Audi Q7, chociaż pochodzi z Niemiec, gabarytami przypomina SUV-y z amerykańskiego rynku. Jest jednak o wiele bardziej wysublimowany technicznie.
To auto dla miłośników podróżowania w najwyższym komforcie, a do tego szybko. Zachowanie tego samochodu na drodze jest zawsze pewne, niezależnie od tego, czy jedziemy po gładkiej autostradzie, czy po gruntowej drodze. Nie dziwi więc, że mimo bardzo wysokiej ceny jest to w ostatnich latach najpopularniejszy w naszym kraju SUV klasy Premium.
Q7 ma niepowtarzalną stylistykę Audi i ogromne rozmiary. Wrażenie to podkreśla czysty przebieg konturów, krawędzi i spoin oraz gra światła i cienia na wypukłych i wklęsłych płaszczyznach. Proporcje nadwozia są najbardziej sportowe w tej klasie. Stosunek długości do szerokości to 5090 mm do 1980 mm przy wysokości 1740 mm. Wysokie boczne części z blachy kontrastują ze sportowym, płaskim pasem okien. Poprowadzona nad wysuniętymi nadkolami linia (Dynamic Line) oraz mocna „partia ramion” nadają całej sylwetce atletyczny charakter. Linia dachu zaczyna opadać już przy słupku B, by zakończyć się łukiem przypominającym coupé na pochylonym, masywnym słupku D. Duża osłona chłodnicy Singleframe ma pionowe chromowane poprzeczki kontrastujące z czarnym, błyszczącym lakierem.
Kokon
Karoseria Audi Q7 jest w najwyższym stopniu sztywna, mocna i bezpieczna. 26% wszystkich elementów wykonano ze stali o dużej wytrzymałości, 32% ze stali o podwyższonej i najwyższej wytrzymałości. 6% elementów karoserii zostało wytworzonych z aluminium – błotniki, pokrywa przedziału silnikowego i pokrywa bagażnika. Audi wykorzystuje najnowocześniejsze techniki połączeń. Powierzchnie zewnętrzne i ich precyzyjnie spasowane, wąskie szczeliny świadczą o wysokiej jakości wykonania. Wysoka sztywność karoserii stanowi podstawę dynamicznych właściwości jezdnych na szosie i wszechstronnych możliwości w terenie. Równocześnie zapewnia korzystne parametry drgań, co czyni z Audi Q7 nadzwyczaj ciche i komfortowe auto.
Jest także bezpieczne. Podczas zderzenia czołowego dwie dwustopniowe poduszki gazowe współdziałają z napinaczami pasów i ogranicznikami siły ich napięcia na przednich siedzeniach; także na zewnętrznych siedzeniach drugiego rzędu pracują ograniczniki siły napięcia. System starannie obliczonych profili w przedniej części nadwozia przejmuje energię zderzenia i wprowadza ją w sposób celowy w strukturę karoserii tak, aby obciążenie przedziału pasażerskiego pozostawało możliwie małe. Podczas zderzenia bocznego do działania wkraczają boczne poduszki bezpieczeństwa z przodu (opcjonalnie także z tyłu), które chronią klatkę piersiową i miednicę pasażerów. Wyposażenie seryjne stanowi również system poduszek ochrony głowy, który całkowicie przykrywa obszar szyb bocznych. Przed skutkami kolizji spowodowanych najechaniem na tył samochodu chroni integralny system zagłówków – odpowiednio wcześnie wychwytują głowę kierowcy oraz pasażera ograniczając w ten sposób ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego.
Pierwsza klasa
Każdy, kto wsiądzie do Audi Q7, natychmiast zauważy doskonały dobór materiałów oraz precyzyjnie działające przełączniki. Dzięki swojej przestronności Q7 gwarantuje pasażerom dużo miejsca podczas długiej podróży. Kanapa drugiego rzędu jest dzielona w stosunku 40:20:40, środkowe oparcie może służyć jako podłokietnik z wysuwanymi uchwytami na kubki i pozwala na przewożenie w bagażniku długich przedmiotów. Pochylenie oparcia można zmienić o 9 st. Tylne siedzenia można przesunąć o 100 mm. Dzięki temu pasażerowie cieszą się największą przestrzenią wokół nóg w tej klasie aut. Na życzenie Audi dostarcza dla tylnych siedzeń takie elementy, jak składane stoliki, lampki do czytania, pojemnik chłodzący, rolety przeciwsłoneczne, ogrzewanie lub przyciemnione szyby. Mocowania fotelików dziecięcych Isofix są montowane seryjnie w drugim rzędzie siedzeń, dla fotela przedniego pasażera można je zamówić.
Kierowca Q7 może cieszyć się komfortem pierwszej klasy. Ergonomicznie wyprofilowany fotel z wysokimi bokami ma regulację wysokości, kolumna kierownicy jest regulowana w dwóch płaszczyznach. Ogrzewanie przednich siedzeń i komfortowy podłokietnik z dwoma oddzielnymi schowkami to również przyjemne gadżety. Podobnie jak pełna elektryczna regulacja fotela z funkcją pamięci kilku ustawień. W ofercie znajdują się również klimatyzowane fotele. Latem odpowiednio dozowane strumienie powietrza z małych wentylatorów przyjemnie chłodzą kierowcę i pasażera. Wskaźniki mają atrakcyjną formę. Delikatne, metalowe obramowania zdobią duże, okrągłe zegary, a dekoracyjny element w kokpicie po stronie pasażera podkreśla starannie przemyślaną stylistykę. W wielu elementach wyposażenia, takich jak lampki do czytania z tyłu, włączniki świateł, regulacja siedzeń i lusterek lub przyciski MMI, widać znaną powszechnie miłość Audi do detali. Seryjna, komfortowa klimatyzacja automatyczna może być regulowana w dwóch oddzielnych strefach. Pracuje cicho i prawie bez wyczuwalnych strumieni powietrza – centralna kratka dmuchawy na tablicy rozdzielczej umożliwia pośrednią wentylację.
Na życzenie Audi dostarcza czterostrefową klimatyzację automatyczną z możliwością sterowania przez pasażerów siedzących z tyłu. 10 czujników temperatury i 19 elektrycznych silników nastawczych gwarantuje doskonały klimat we wnętrzu.
Pojemność bagażnika w wersji pięcioosobowej wynosi aż 775 l, a po złożeniu oparć wzrasta do 2035 l. Specjalny kształt pokrywy bagażnika otwiera szeroki dostęp do przestrzeni bagażowej – szerokość bagażnika wynosi aż 1160 mm. Wiele seryjnych elementów wyposażenia dba o wysoki komfort podczas codziennego użytkowania Q7, na przykład osłona przestrzeni bagażowej, zaczepy do bagażu, siatka oddzielająca, reling dachowy z anodowanego aluminium oraz cztery gniazdka 12V. W wariancie bez pełnowymiarowego koła zapasowego podwójna podłoga z „wanną” na brudne i mokre przedmioty zwiększa wszechstronność.
Efektywny i czysty
Wszystkie silniki V6 i V8 nowej generacji zostały wyposażone w bardzo skuteczną technologię z Modułowego Systemu Efektywności Audi – czyli system rekuperacji. W fazach hamowania silnikiem zamienia on nadmiar energii kinetycznej ruchu na prąd elektryczny i czasowo magazynuje go w akumulatorze. Podczas następnego przyspieszania potrzebna energia elektryczna jest pobierana z akumulatora, co pozwala odciążyć alternator. Obniża to emisję CO2 nawet o 5 g na kilometr. Na bazie sześciocylindrowego silnika 3.0 TDI inżynierowie Audi stworzyli wersję 3.0 TDI clean diesel.
Wykorzystuje ona najczystszą technologię Diesla na świecie i zużywa przy tym średnio jedynie 8,9 l ON na 100 km – a więc 0,2 l/100 km mniej niż w przypadku wersji wyjściowej. Audi Q7 3.0 TDI clean diesel spełnia nie tylko graniczne wartości zapowiedzianej na rok 2014 normy emisji Euro 6, lecz także ostre amerykańskie normy ULEV II Bin 5. Dopracowany układ wtryskowy Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi i ciśnieniem wtrysku 2000 barów, innowacyjne czujniki ciśnienia w komorach spalania i bardzo wydajna recyrkulacja spalin stanowią podstawę wysokiej efektywności spalania.
Oba warianty trzylitrowego diesla dysponują mocą 240 KM (176 kW) i momentem obrotowym 550 Nm od 2000 do 2250 obr./min.
Przyspieszają ogromne Q7 w ciągu 8,5 s od 100 km/h i dalej do prędkości maksymalnej 210 km/h. W przypadku opcjonalnie montowanego adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego, które obniża karoserię podczas szybkiej jazdy i zmniejsza w ten sposób opór powietrza, maksymalna prędkość wynosi 216 km/h. Jeśli komuś to nie wystarcza, może kupić jedną z silniejszych jednostek napędowych (benzynowe i diesla) V6, V8 lub V12. Oczywiście poza wyższą ceną, mają one także większe spalanie. Paleta oferowanej siły kończy się na 500 KM i 1000 Nm!
Pewna trakcja
Duże moce silnika we wszystkich wariantach Q7 są przekazywane na koła przez seryjnie montowaną przekładnię automatyczną tiptronic. Sześć przełożeń ma dużą rozpiętość, zapewniającą efektywną jazdę z niskimi obrotami w terenie. Dynamiczny program zmiany biegów DSP steruje skrzynią biegów w obu programach D i S (Sport) w sposób adaptacyjny, zmiany biegów odbywają się precyzyjnie, spontanicznie, szybko i delikatnie. Q7 jako SUV klasy Premium ma napęd na cztery koła. Centralny, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy pracuje czysto mechanicznie i dzięki temu bezzwłocznie.
W podstawowym działaniu rozdziela moment napędowy w stosunku 40 : 60 między oś przednią i tylną. W razie potrzeby może skierować do 65% siły napędowej na oś przednią albo do 85% na tylną. Gdy koło jednej osi zaczyna się szybciej obracać, to jest ono przyhamowywane przez elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS, która kieruje siłę napędową do przeciwległego koła mającego lepszą przyczepność. Program stabilizacji toru jazdy ESP również ma specjalny tryb „offroad”, który jest uruchamiany przez naciśnięcie przycisku. Dzięki niemu Q7 może podczas hamowania optymalnie zwalniać również na luźnym podłożu, a w przypadku przyspieszania regulacja trakcji jest dopasowana specjalnie do dróg terenowych.
Tekst i zdjęcia
Sławomir Rummel