MAN: Efektywny seryjnie
MAN TGX EfficientLine 2 bezkompromisowo łączy najnowsze technologie z rozwiązaniami pozwalającymi na ograniczenie zużycia paliw. W całej Europie zostało już sprzedanych ponad 4600 egzemplarzy modeli i pakietów EfficientLine 2, dzięki którym zużycie paliwa w MAN-ie TGX spada o 6,57 procent. Ten model ciężarówki okazał się atrakcyjnym narzędziem pozwalającym na sprostanie ogromnemu wyzwaniu wynikającemu z silnej konkurencji, rosnących cen oleju napędowego i zaostrzonych wymagań ekologicznych.
Podczas certyfikowanego przez TÜV SÜD przejazdu porównawczego na trasie o długości 5217 km w trudnych warunkach topograficznych pojazd TGX EfficientLine 2 udowodnił, że może ograniczyć zużycie paliwa o kolejne 6,57% w porównaniu z i tak doskonałym wynikiem TGX EfficientLine pierwszej generacji. Podczas ośmiu dni testowane pojazdy o masie 38,2 tony przejechały 46% całej trasy (2399 km) na zjazdach i podjazdach i pokonały w sumie różnicę wysokości wynoszącą 31.075 metrów.
Ekonomika najważniejsza
Wszystkie nowe elektroniczne systemy pozwalające na ograniczenie zużycia paliwa są montowane w TGX EfficientLine 2 seryjnie. Tempomat EfficientCruise przyczynia się, dzięki optymalnemu wykorzystaniu energii zamachowej na zjazdach i podjazdach, do redukcji zużycia paliwa nawet o 6%. Układ napędowy TGX z silnikami D26 i TopTorque jest przystosowany do jazdy na wyjątkowo niskich obrotach i przy ekonomicznym zużyciu paliwa. Silniki z momentem obrotowym podwyższonym o 200 Nm są doskonale dostosowane do wyjątkowo długich przełożeń osi. W szczególności podczas jazdy pod górę dodatkowy moment obrotowy zapewnia pojazdowi większą suwerenność, mniejszą liczbę przełączeń na niższy bieg oraz trwale ogranicza zużycie paliwa. Nowa funkcja Speed Shifting zapewnia szybsze przełączanie między biegami 10, 11 i 12 oraz ogranicza przerwy w sile ciągu na podjazdach.
W „DNA” modeli TGX EfficientLine 2 zapisane jest konsekwentne zmniejszanie oporu powietrza i toczenia oraz dodatkowej mocy silnika. Dla poprawienia aerodynamiki kabin zrezygnowano całkowicie z blendy przeciwsłonecznej i trąbek sygnałowych. Aerodynamiczna, boczna osłona podwozia dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Ograniczenie prędkości do 85 km/h
powoduje redukcję oporu wytwarzanego podczas jazdy o 10% w porównaniu z jazdą z prędkością ograniczoną do 89 km/h. Zastosowano także lekkie opony. Sprężarka dostarczająca powietrze we wszystkich modelach EfficientLine pracuje w zależności od aktualnego zapotrzebowania – jej działaniem steruje inteligentny układ elektroniczny (Air Pressure Management). Jest ona włączana tylko w momencie wystąpienia zapotrzebowania na sprężone powietrze. W ten sposób czas pracy sprężarki podczas jazdy na długich trasach zostaje ograniczony o ponad 90% w porównaniu ze sprężarką pracującą w trybie ciągłym.
Również moduł pokładowy MAN TeleMatics (patrz ramka) jest montowany w pojazdach TGX EfficientLine 2 seryjnie. Za pośrednictwem tego systemu z ciężarówki przekazywane są do menadżera floty dane dotyczące zużycia paliwa i dane do przeglądów. Na swoim portalu menadżer może monitorować zużycie paliwa przez pojazdy i kierowców, poziom ciśnienia w oponach, a także stan hamulców we wszystkich pojazdach floty. W ten sposób zapewnione jest oszczędne gospodarowanie paliwem. Na życzenie zainteresowanych serwis MAN planuje dzięki dostępnej nieodpłatnie usłudze ServiceCare terminy przeglądów dla pojazdów użytkownika.
Użytkownicy MAN-ów mogą także zamawiać pakiety EfficientLine dla innych modeli, np. dwu- i trzyosiowych, pojedynczych pojazdów TGX i TGS, otrzymując w ten sposób kluczowe technologie dla zapewnienia oszczędnego gospodarowania paliwem w atrakcyjnej cenie pakietu. Pakiety te dostępne są również dla topowych modeli D38. Efficient-Line 2 obejmuje następujące elementy wyposażenia: EfficientCruise, MAN TipMatic 2, Speed Shifting, Idle Speed Driving, Air Pressure Management, pakiet aerodynamiczny, ograniczenie prędkości do 85 km/h, światła do jazdy dziennej, zbiorniki aluminiowe na paliwo i sprężone powietrze, brak koła zapasowego, blendy przeciwsłonecznej i trąbki.
Tempomat z GPS-em
Planowe wykorzystanie siły pędu i etapów swobodnego toczenia pozwala znacznie ograniczyć zużycie paliwa – doświadczeni i odpowiednio przeszkoleni kierowcy zawodowi doskonale wywiązują się z tego zadania. Aby jednak odciążyć ich na dalekich trasach i równocześnie wspomóc mniej doświadczonych w ekonomicznej jeździe, MAN oferuje tempomat wspierany systemem GPS. Na podstawie zainstalowanych na pokładzie map trójwymiarowych i wskazywanej przez GPS aktualnej pozycji pojazdu ten „asystent” wylicza zbliżające się odcinki jazdy pod górę i w dół. Reguluje także prędkość na podjazdach i zjazdach w taki sposób, aby wykorzystać odpowiednio siłę rozpędu pojazdu i w ten sposób ograniczyć zużycie paliwa. Całkowicie załadowana ciężarówka o masie 40 ton, korzystając z tego systemu, spala nawet o 6% paliwa mniej bez wydłużania czasu jazdy.
Więcej przeczytasz w najnowszym numerze Ciężarówek
(rum)
Fot. MAN