Mikrofale w Austrii
Nowoczesne systemy elektronicznego myta za korzystanie z infrastruktury drogowej, w ramach których płaci się za faktycznie pokonany dystans, stopniowo wypierają winiety będące ryczałtową opłatą za czas korzystania z dróg. Pionierami w tej dziedzinie były Austria i Niemcy, które uruchomiły swoje systemy w latach 2004 i 2005.
W poprzednim wydaniu „Ciężarówek” przypomnieliśmy, jak działa satelitarny system poboru i kontroli opłat drogowych w Niemczech. Dzisiaj kolej na system austriacki wykorzystujący, podobnie jak w Polsce, technologię mikrofalową DSRC (skrót od Dedicated Short Range Communication). System e-myta o nazwie GO Maut działa w tym kraju od 1 stycznia 2004 r.
Nad austriackimi autostradami i drogami szybkiego ruchu, których łączna długość wynosi w przybliżeniu 2000 km, postawiono ok. 800 bramek. Opłata zostaje naliczona dzięki wykorzystaniu łączności mikrofalowej na częstotliwości 5,8 GHz pomiędzy antenami zainstalowanymi na bramownicach a jednostkami pokładowymi umieszczonymi za przednimi szybami pojazdów.
Kto płaci
Opłatom za autostrady i odcinki specjalne podlegają wszystkie pojazdy poruszające się po austriackich drogach. W przypadku samochodów o masie całkowitej do 3,5 t wymagany jest wykup winiety. Pojazdy/zestawy ciężarowe o DMC powyżej 3,5 t oraz autobusy mają obowiązek zainstalowania na przedniej szybie urządzenia pokładowego GO-Box.
Urządzenia stanowią własność operatora systemu (spółka ASFINAG), który wynajmuje je za jednorazową opłatą manipulacyjną w wysokości 5 euro. Jeżeli użytkownik rezygnuje z urządzenia, musi zwrócić je operatorowi. GO-Box można odebrać w punktach dystrybucji rozlokowanych na terenach przygranicznych i na wybranych stacjach paliwowych. Wykaz tych placówek można znaleźć w internecie pod adresem: www.go-maut.at/services/go-vertriebsstellensuche.
Wysokość opłat
Pojazdy o DMC powyżej 3,5 t są zaszeregowane do jednej z czterech grup taryfowych (A, B, C, D) w zależności od klasy emisji spalin. Są też trzy kategorie uwzględniające liczbę osi pojedynczego pojazdu lub zespołu. Przykładowo za zestaw naczepowy (kategoria 4+) stawki opłaty za 1 km wynoszą w euro: 0,3045 (klasa Euro 6); 0,3150 (EEV); 0,3465 (Euro 4 i 5); 0,3927 (Euro 0-3). Natomiast właściciel pojazdu 3-osiowego (kategoria 3) musi zapłacić: 0,2030 (Euro 6); 0,2100 (EEV); 0,2310 (Euro 4 i 5); 0,2618 (Euro 0-3).
Rejestracja
Operator GO Maut zapewnia bezproblemowe odbieranie urządzeń Go-Box oraz rejestrację w systemie. Wystarczy udać się do dowolnego punktu dystrybucyjnego GO, zaznaczyć sposób rozliczania opłat (pre-paid lub post-paid) oraz zadeklarować klasę emisji spalin pojazdu. Do urządzenia pokładowego zostanie następnie wgrany numer rejestracyjny pojazdu, liczba jego osi oraz klasa Euro.
Po zamontowaniu jednostki pokładowej OBU na przedniej szybie należy upewnić się, że urządzenie działa, po czym można bezpiecznie wyruszyć w trasę. Trzeba pamiętać żeby w ciągu 14 dni potwierdzić klasę ekologiczności pojazdu w ASFINAG (od Euro 4 w górę). Wystarczy przesłać świadectwo faksem do operatora austriackich autostrad. Kierowca powinien mieć przy sobie dokumenty, które potwierdzą klasę Euro podczas kontroli.
Płatność z góry
Operator proponuje dwa sposoby pobierania opłat w systemie GO: pre-paid i post-paid. Pierwszy polecany jest firmom, których samochody rzadko jeżdżą po drogach Austrii. Drugi jest wygodny dla podmiotów, które wykonują regularne przewozy po tym kraju albo pokonują go w ruchu tranzytowym.
Pre-paid, czyli płatność z góry oznacza, że trzeba zasilić konto urządzenia GO-Box w pieniądze, które są wykorzystywane na bieżąco do opłacania przejechanych odcinków dróg. Urządzenie pokładowe należy naładować środkami za pomocą karty paliwowej, gotówki lub karty płatniczej. Minimalna kwota doładowania (z VAT) wynosi 75 euro, a maksymalna 500 euro na każdy GO-Box. Warto pamiętać, że przy pierwszym odbieraniu urządzenia wpłacona kwota zasilenia zostanie powiększona o 5 euro (opłata manipulacyjna za korzystanie z GO-Box). Środki zgromadzone na koncie urządzenia są ważne przez 2 lata i przepadają po 5 latach od daty ostatniego doładowania.
Wszystko w fakturze
Płatność odroczona post-paid działa podobnie, jak w Polsce i Niemczech. Nie trzeba się przejmować koniecznością wnoszenia przedpłat, a poza tym kierowca nie musi na bieżąco kontrolować, ile pieniędzy jest jeszcze do wykorzystania. Każdorazowo po przejeździe pod bramką urządzenie GO-Box obciąży konto przedsiębiorcy odpowiednią opłatą. Następnie otrzyma on fakturę za przejechane w danym okresie odcinki dróg.
Płatności w systemie post-paid można regulować kartą paliwową lub kredytową. Prowizje, terminy spłaty i dostarczania faktur zależą od indywidualnych umów z pośrednikami. Na przykład, jeżeli właściciel firmy skorzysta z karty paliwowej DKV, faktury otrzyma dwa razy w miesiącu z 21-dniowym terminem zapłaty. Na fakturze uwidocznione będą wszystkie opłaty poniesione podczas realizacji transportu. Jeżeli np. kierowca zatankuje paliwo w Austrii, następnie przejedzie autostradami do Niemiec i tam po raz kolejny napełni zbiornik pojazdu, płacąc w każdym przypadku kartą DKV, wszystkie transakcje – myto austriackie i niemieckie oraz tankowania – będą figurowały w jednej fakturze. Według analiz DKV, dzięki takim porządkom w rachunkach można zaoszczędzić nawet do 60% nakładu pracy związanego z księgowaniem poszczególnych transakcji.
Prosty system
System GO Maut jest bardzo prosty i nie wymaga od użytkowników dokonywania specjalnych rejestracji, które znamy choćby z polskiego podwórka. Gdy wjeżdżamy do Austrii, zatrzymujemy się w punkcie GO i zaznaczamy sposób rozliczeń (pre-paid, post-paid) oraz podajmy formę płatności (karty kredytowe lub paliwowe). W przypadku, gdy firmowe samochody dużo jeżdżą za granicą, wygodnie jest skorzystać z usług emitentów kart paliwowych, np. DKV Euro Service. Jedyne, co musimy zrobić, to wpisać numer karty DKV podczas wypisywania wniosku o GO-Box.
TOLL2GO
Od 1 września 2011 r. na terytorium Austrii i Niemiec działa wspólny system poboru e-myta o nazwie Toll2GO. Dzięki niemu można opłacać przejazd po autostradach w obu krajach za pomocą jednego urządzenia pokładowego Toll Collect. Wprowadzenie systemu TOLL2GO jest reakcją na sugestie Unii Europejskiej dotyczące zapewnienia współpracy pomiędzy różnymi systemami pobierania opłat. Głównym celem jest zredukowanie liczby urządzeń pokładowych, w które musi być wyposażony pojazd.
Usługa, oferowana bezpłatnie klientom obu operatorów, jest szczególnie atrakcyjna dla firm transportowych, których pojazdy często korzystają z dróg Austrii i Niemiec. Jedynie przedsiębiorcy, którzy zawierają umowę po raz pierwszy muszą uiścić jednorazową opłatę manipulacyjną w ASFINAG, która wynosi 5 euro. Pomimo stosowania jednego, wspólnego urządzenia pokładowego, rozliczanie opłat drogowych jest dokonywane odrębnie, w związku z czym otrzymamy jedną fakturę od ASFINAG za opłaty w Austrii i drugą od Toll Collect za autostrady niemieckie.
Zrób to sam
W celu zarejestrowania się w systemie TOLL2GO niezbędna jest ważna umowa z Toll Collect oraz posiadanie działającego urządzenia pokładowego OBU. Obecnie jedynym sposobem na korzystanie ze wspólnego urządzenia OBU jest rejestracja internetowa. W tym celu należy wejść na stronę operatora ASFINAG i wpisać numer Toll Collect. Program prowadzi użytkownika przez procedury rejestracyjne – m.in. trzeba podać numer rejestracyjny pojazdu, liczbę osi oraz klasę emisji spalin. Platforma pozwala także na selekcję środka płatności – do wyboru są karty paliwowe lub płatnicze.
Przerejestrowanie się do TOLL2GO jest stosunkowo proste i nie zabiera dużo czasu. Należy jednak zapoznać się z samouczkiem, ponieważ poruszanie się po stronie rejestracyjnej nie jest intuicyjne. Szczególnie dotyczy to użytkowników urządzeń GO-Box, ponieważ muszą je zablokować podczas rejestracji na platformie. Największą barierą może być jednak język – na razie wykonanie tej procedury nie jest możliwe po polsku.
Jeżeli pojazd był wcześniej wyposażony w GO-Box, zostanie on automatycznie zablokowany po aktywacji w TOLL2GO. Urządzenie pokładowe GO-Box musi zostać zwrócone do punktu dystrybucyjnego. W przypadku niemożności natychmiastowej aktywacji urządzenia, np. z powodu brakujących lub sprzecznych danych, użytkownik zostanie także o tym powiadomiony przez ASFINAG.
Wygoda z kartą
W obliczu wielu systemów e-myta dużym obciążeniem dla firm transportowych jest rejestracja i wypełnianie formalności koniecznych do rozliczania opłat w poszczególnych krajach. Z pomocą przyszli więc operatorzy kart paliwowych, którzy wyspecjalizowali się w rozliczaniu opłat z wielu krajów, np. DKV Euro Service. Większość firm, których pojazdy pokonują trasy międzynarodowe, decyduje się na rozliczanie e-myta za pośrednictwem operatora karty paliwowej, ponieważ dzięki temu przenoszą na zewnątrz ciężar załatwiania formalności. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość rozliczania opłat drogowych na podstawie jednej faktury, niezależnie od kraju dokonania transakcji.
Operator karty paliwowej zestawia opłaty drogowe ze wszystkich krajów, które przemierzają pojazdy. Oznacza to, że np. na trasie Polska-Niemcy-Austria-Czechy na jednej fakturze znajdziemy zebrane koszty za Toll Collect, Go Maut, MYTO CZ oraz viaTOLL.
CB
Jeśli masz już dosyć straty czasu z powodu konieczności ręcznego wykupu niemieckiego oraz austriackiego myta i chciałbyś zamontować w pojeździe urządzenie do automatycznego poboru – skontaktuj się z nami. Nie wiesz jak zarejestrować firmę w Toll Collect? Przeprowadzimy w Twoim imieniu pełną rejestrację przedsiębiorstwa oraz pojazdów do systemu Toll Collect jak również do austriackiego operatora maut ASFINAG, ponieważ urządzenie OBU Toll Collect jest interoperacyjne i może służyć również do automatycznego poboru na terenie Austrii (Toll2Go). Umówimy również na montaż urządzenia OBU. Zapraszamy do współpracy: //tlumaczenia-besta. eu/
[Reply]