Nowa twarz MAN-a
Zaprezentowane w 2007 roku przez MAN Truck & Bus dwie nowe serie ciężkich pojazdów ciężarowych MAN TGX i TGS dały początek niezawodnym, wydajnym i efektywnym rozwiązaniom w transporcie. Od chwili wprowadzenia do sprzedaży obie serie są godnym zaufania partnerem w branży transportowej i trudno wyobrazić sobie bez nich nie tylko europejskie drogi.
Użytkownicy chwalą znakomite właściwości tych modeli charakteryzujących się oszczędnością i niewielkimi kosztami eksploatacji TCO (Total Cost of Ownership), podczas gdy kierowcy są mile zaskoczeni właściwościami jezdnymi oraz przestronnym wnętrzem. Międzynarodowa prasa branżowa przyznała obu seriom liczne wyróżnienia, m.in. tytuł „Truck of the Year 2008”. Wskaźniki sprzedaży potwierdzają ten imponujący sukces: od 2007 roku z taśmy zjechało prawie 200.000 egzemplarzy TGX i TGS. Bazując na tej zaawansowanej koncepcji pojazdu, MAN Truck & Bus na wrześniowych międzynarodowych targach samochodów użytkowych IAA Nutzfahrzeuge 2012 w Hanowerze przedstawi nowe pojazdy serii TG.
Euro 6 nadchodzi
Od 1stycznia 2014 r. wszystkie nowo dopuszczane do ruchu pojazdy ciężarowe i autobusy w Europie muszą spełniać limity emisji substancji szkodliwych wg normy czystości spalin Euro 6. Dzięki nim emisja tlenków azotu w porównaniu z obecnie obowiązującą Euro 5 zmniejszy się o 80%, a emisja cząstek stałych obniży się o kolejne 66%. W projektowanie silników Euro 6 MAN włożył całą swoją sztukę inżynierską. Wszystkie technologie zastosowane w nowych modelach TGX i TGS sprawdzają się od lat w ciężkich warunkach eksploatacji. W nowej ciężkiej serii Euro 6 można spodziewać się całego pakietu rozwiązań technicznych, zapewniających maksymalną niezawodność. Zwłaszcza kluczowe technologie, niezbędne do spełnienia kryteriów normy Euro 6, jak układ wtryskowy Common Rail, recyrkulacja spalin (AGR), selektywna redukcja katalityczna (SCR1) i filtr cząstek stałych (CRT2) z powodzeniem znajdują zastosowanie, niekiedy już od ponad 10 lat, w seryjnej produkcji MAN-a. Na potrzeby Euro 6 połączono te sprawdzone komponenty w całość i dopasowano do siebie, dzięki czemu nowe modele pozostają efektywne w każdym calu. Rdzeń technologii Euro 6 tworzą silniki D20/26 AGR, stosowane od 2009 r. w ok. 5000 pojazdów na rynku brytyjskim i irlandzkim. W wersji Euro 5 pokonały one w sumie ponad 400 mln km! Silniki Euro 6 MAN-a praktycznie nie emitują substancji szkodliwych, a pod względem mocy, niezawodności i efektywności są na tym samym, bardzo dobrym, poziomie co silniki Euro 5/EEV.
W nowych pojazdach TG pracowano nad zrekompensowaniem zwiększonego zużycia paliwa. Priorytetowymi celami prac rozwojowych była maksymalna efektywność i oszczędność. Dzięki temu poziom zużycia odpowiada znakomitym wskaźnikom systemu Euro 5 SCR3. Udało się nawet wyraźnie zredukować zużycie AdBlue i obecnie jest ono o 50% niższe niż w MAN-ach z systemem Euro 5. Interwały serwisowania TGX i TGS pozostają równie duże i sięgają 120.000 km w ruchu dalekobieżnym. Ponadto Euro 6 nie powoduje zwiększenia kosztów serwisowania.
Znaczącym atutem nowej ciężkiej serii jest też jej masa. Dzięki utrzymanej lekkiej konstrukcji masa systemu, składającego się z układu recyrkulacji spalin, dwustopniowego doładowania, chłodzenia powietrza doładowującego z chłodnicą pośrednią i główną oraz tłumika wydechowego z filtrem CRT4, w zależności od serii, wzrasta jedynie o niecałe 200 kg. W związku z tym pojazdy w porównaniu z konkurencją należą do najlżejszych w swojej klasie.
Kompletnie nowy kształt uzyskał przód samochodu, który prezentuje się teraz śmiało i nowocześnie. Na wlocie powietrza do chłodnicy nadal dominuje wypisana dużymi literami nazwa marki. Firmowy lew znalazł się na środku silnie zaakcentowanej, błyszczącej chromem listwy znajdującej się na górze wlotu. W połączeniu z lekko zdynamizowaną osłoną chłodnicy i szeroko otwartymi owiewkami z widocznymi wlotami powietrza uzyskano nowy front pojazdu, stanowiący kolejny etap w rozwoju stylistyki TGX i TGS. Przesunięta w dół górna krawędź przedniej klapy odsłoniła osłonę wycieraczek. Czarny kolor osłony wycieraczek powiększa optycznie powierzchnię przedniej szyby. Prowadzi to do ciekawej zmiany proporcji przedniej ściany i znacząco wyróżnia ciężarówki MAN z systemem Euro 6. Jednocześnie pojazdy pozostały łatwo rozpoznawalne.
Modyfikacje przodu pojazdu mają nie tylko wpływ na wygląd, ale są też podyktowane wymogami technicznymi normy Euro 6. Ich rezultatem jest poprawiona aerodynamika oraz zwiększony przepływ powietrza przez chłodnicę pojazdu. Szeroko otwarte owiewki z wbudowanymi wlotami powietrza poprawiają opływ powietrza w strefach bocznych. Powiększono otwory wlotu powietrza chłodzącego z przodu pojazdu, aby zmaksymalizować przekrój niezakłóconego przepływu i podwyższyć w ten sposób wydajność chłodzenia silnika. Poprawiono również kanał powietrzny na osłonie chłodnicy, zapewniając bardziej równomierny przepływ powietrza pod samochodem. Udoskonalone aerodynamicznie słupki A, owiewki i zderzaki minimalizują zużycie paliwa. Poprawa aerodynamiki przyczynia się do tego, że mimo wprowadzenia Euro 6 nie zanotowano zwiększonego zużycia paliwa. Poprawione detale ułatwiają też codzienną eksploatację. Odsłonięcie wycieraczek zapobiega gromadzeniu się tam zimą lodu i śniegu utrudniającego ich pracę.
Łatwość zabudowy
Kolejna zmiana w TGX i TGS dotyczy rozmieszczenia części montowanych na ramie. Aby uzyskać maksymalną pojemność zbiorników, mimo zamontowania dodatkowego systemu oczyszczania spalin, opracowano nowe, osobne zbiorniki na AdBlue. Są one umieszczone z lewej strony pojazdu, między przednim błotnikiem a skrzynką akumulatora, za kabiną kierowcy albo przed tylną osią. Zbiornika AdBlue może mieć pojemność od 25 do 80 l. Wybierać można również spośród wielu zbiorników paliwa o różnej pojemności. Tłumik wydechowy umieszczono z prawej strony. W ruchu dalekobieżnym można pokonać bez tankowania dystans aż 3800 km! Ponadto można wykorzystać wolną przestrzeń w części ramy na zamontowanie innych części, np. sprężarki silosa czy zbiornika hydraulicznego.
MAN Media Truck Advanced
Nowy zestaw radiowo-nawigacyjny MAN Media Truck (MMT) Advanced oferuje wysoką jakość dźwięku oraz nawigację precyzyjnie kierującą niemal do każdego celu w Europie. Dzięki dużemu 5-calowemu ekranowi dotykowemu z kolorowym wyświetlaczem, reagującemu szybko na polecenia, obsługa jest prosta i intuicyjna. Oprócz znanych funkcji radiowych, jak np. praca w zakresie AM i FM, Traffic-Message-Channel (TMC), Radio-Data-System (RDS) i 4-kanałowy wzmacniacz audio, urządzenie ma wiele nowych, przydatnych funkcji. Umieszczone na skraju środkowego schowka złącze USB/AUX umożliwia słuchanie w muzyki z zewnętrznego nośnika danych. Ponadto, korzystając z Bluetooth i funkcji audio-streaming, można odtwarzać pliki muzyczne zapisane na urządzeniu przenośnym w systemie głośnikowym pojazdu. Złącze Bluetooth może też służyć jako urządzenie głośnomówiące do telefonów komórkowych.
W nawigacji dostosowanej do danego pojazdu użytkowego wykorzystuje się mapy zapisane na karcie microSD. Dzięki temu odtwarzacz CD może pracować także podczas korzystania z nawigacji. Oprócz tego urządzenie przekazuje kierowcy inne ważne informacje, np. różne stany robocze pojazdu czy też informacje dotyczące serwisowania. W połączeniu z pneumatycznie resorowanymi osiami wskaźnik obciążenia osi pomaga w ustaleniu masy ładunku. Wielofunkcyjna, dająca się podnieść kierownica z płynną regulacją wysokości i kąta nachylenia zapewnia szybką i prostą obsługę urządzenia. Nieoślepiające wskaźniki są wyraźne także przy bezpośrednim nasłonecznieniu. TGX będzie standardowo wyposażony w MMT Advanced.
Specjalista od dalekich tras
Nowy MAN TGX jako specjalista od dalekich tras dzięki swojej różnorodności spełnia wszystkie wymogi użytkowników. Do wyboru są trzy różne kabiny kierowcy XL, XLX i XXL. Różne rozstawy osi i wysokości sprzęgu do naczep Euro i wielkogabarytowych tworzą wiele możliwych konfiguracji. W pełni pneumatyczne resorowanie z szeroko rozstawionymi miechami daje maksymalny komfort i optymalne bezpieczeństwo jazdy. Elektroniczna regulacja resorów pneumatycznych ECAS (Electronically Controlled Air Supsension) gwarantuje niezmienny poziom podwozia, pozwalając na obniżenie modelu TGX o 90 mm bądź podniesienie o 190 mm. Funkcja pamięci umożliwia automatyczne ustawianie dwóch wysokości, a dzięki obsłudze dotykowej sterowanie jest bardzo proste. Pneumatyczny system amortyzujący (LDS) zapewnia niezwykłą stabilność podczas jazdy, nawet przy wysoko umiejscowionym punkcie ciężkości nadwozia.
Sześciocylindrowe silniki rzędowe z serii MAN D20 i D26 o mocy od 360 do 480 KM zapewniają optymalny napęd nowego TGX.
Dostępne są dwa warianty skrzyni biegów: 12-biegowa zautomatyzowana przekładnia MAN TipMatic umożliwia wyjątkowo ekonomiczną jazdę, ponieważ samoczynnie wybiera właściwy moment przełączenia biegu. Po włączeniu dostępnego w standardzie hamulca silnikowego EVB przekładnia przełącza się na optymalny bieg i udostępnia pełną moc hamowania. Redukuje to zużycie hamulca roboczego i chroni zespół napędowy przed uszkodzeniami. Oprócz tego do TGX przygotowano 16-biegową, ręcznie sterowaną przekładnię mechaniczną. Obie skrzynie mogą współpracować ze zwalniaczem. Pozwala on na uzyskanie najlepszej skuteczności hamowania w środkowym i górnym zakresie prędkości, dzięki czemu optymalnie spełnia swe zadanie przy prędkościach od 40 do 85 km/h. Poprawia się komfort jazdy, ponieważ przełączanie biegów nie zmniejsza siły hamowania.
Wieloboista
Nowy MAN TGS jest specjalistą od zadań specjalnych w ruchu lokalnym i dystrybucyjnym. Dzięki trzem kabinom M, L i LX może znaleźć różnorodne zastosowanie, od wywrotki na placu budowy aż po przewóz żywności w transporcie krajowym. Dzięki wyjątkowo niskiej masie własnej TGS jest idealnym rozwiązaniem oferującym maksymalną swobodę załadunku i optymalną masę całkowitą zestawu drogowego. W wariancie TGS-TS pojazd ten może stać się przebojem, zwłaszcza w segmencie cystern i silosów, gdzie o sukcesie decyduje ładowność. Dzięki odchudzonemu wyposażeniu jest najlżejszym pojazdem w klasie. Kolejnym mocnym punktem TGS-a jest duża łatwość zabudowy. Konstrukcja ramy umożliwia wykorzystanie pełnej długości ładunkowej. Koncepcja ramy z równą krawędzią górną bardzo ułatwia szybki i niedrogi montaż specjalistycznych nadwozi. Nie ma groźby uszkodzenia ochrony antykorozyjnej przez wiercenie otworów. Wolne miejsca na ramie oraz interfejs KSM (specyficzny moduł sterowania) do zewnętrznej wymiany danych dodatkowo podwyższają komfort zabudowy. Dostępne są specyficzne konfiguracje ramy do wielu rodzajów zabudowy. Dodatkowo hipoidalne osie o niskim poziomie tarcia i hałasu oraz zaawansowane technicznie mechanizmy napędowe przyczyniają się do znakomitego zachowania samochodu na drodze. Oprócz sprawdzonego resorowania parabolicznego wysoki komfort jazdy i stabilność pojazdu zapewnia przede wszystkim elektronicznie sterowane resorowanie pneumatyczne ECAS. Dostosowanie poziomu do różnych wysokości ramp załadowczych umożliwia ręczny terminal obsługi.
Także w TGS silniki wysokoprężne z serii D20 i D26 w wersji Euro 6 niezawodnie spełnią swoje zadania. I w tych pojazdach osiągają do 480 KM. Tu też stosowana jest zautomatyzowana skrzynia biegów MAN TipMatic. Dostępna jest też przekładnia MAN TipMatic z trybem terenowym, zapewniająca większe bezpieczeństwo i komfort w jeździe po nierównościach. Tryb ten, przygotowany specjalnie do jazdy na placach budowy, gwarantuje bezpieczne i wygodne pokonywanie terenów piaszczystych, grząskich oraz wzniesień. W pojazdach używanych na placach budowy lub w ruchu dystrybucyjnym zalecane jest połączenie MAN TipMatic i zwalniacza MAN PriTarder, ponieważ pojazdy takie najczęściej poruszają się z małą bądź średnią prędkością. Alternatywnie można zamówić do TGS 16-biegową manualną skrzynię biegów.
(rum)
Fot. MAN Truck & Bus