Ostrzejsze spojrzenie – Fiat Doblo
Nowy Fiat Doblo był jedną z gwiazd targów IAA w Hanowerze. To czwarta generacja modelu, który już od momentu fazy projektowej był pomyślany jako samochód dostawczy pod każdym względem. To nie zwyczajna furgonetka zaadaptowana z samochodu osobowego, ale prawdziwy lekki samochód dostawczy z możliwością zastosowania różnorodnego wyposażenia i dostosowania do różnego rodzaju pracy.
Ten Fiat Doblo ma odnowioną stylistykę zarówno nadwozia, jak i wnętrza, możliwość przewożenia 3 osób w pierwszym rzędzie, a co najważniejsze – moment obrotowy generowany przez silniki wyższy aż o 40% od poprzedników. Jak zapewniają przedstawiciele koncernu Fiat, samochód charakteryzuje się dużą ładownością i pojemnością, jednocześnie znakomitymi właściwościami jezdnymi i komfortem jazdy dzięki niespotykanemu w tym segmencie dwuwachaczowemu zawieszeniu typu bi-link. Gama Doblo poszerzy się o nową wersję „EcoJet”, która łączy małe zużycie paliwa z niskimi kosztami obsługi. Gama nowego Doblo składa się z czterech wersji nadwozia (cargo, kombi, kabina ze skrzynią i platforma do zabudowy), dwóch wariantów wysokości, dwóch długości rozstawu osi i będzie wprowadzana do sprzedaży na początku 2015 roku. W sumie jest około 200 różnych typów nadwozia i ponad 1000 możliwych wersji i rozwiązań, od furgonów po szybkie środki transportu, od wersji zabudowanych przeznaczonych do konkretnych celów po pojazdy specjalistyczne. Podobnie jak poprzednie generacje, nowy Doblo będzie produkowany w tureckiej fabryce Tofaş w Bursie, jednym z najlepszych zakładów produkcyjnych na świecie, wyróżnionych złotym poziomem w światowej klasyfikacji World Class Manufacturing.
Światowiec
Czwarta generacja Doblo produkowanego pod marką Fiat Professional, została zaprojektowana tak, aby uplasować się u szczytu swojej kategorii dzięki osiągom i funkcjonalności, ładowności i efektywności, niskiemu spalaniu i kosztom obsługi. Sprzedawane w ponad 80 krajach świata, w tym w Ameryce Północnej jako Promaster City pod marką RAM, Doblo to samochód światowy – tak samo jak nowy Ducato. Następca cieszącego się dużą popularnością modelu (od roku 2000 do dziś został wybrany przez ponad milion użytkowników), nowy Doblo stawia na ugruntowanie swojej pozycji w tym segmencie rynku, który stanowi ok. 25% wszystkich europejskich lekkich samochodów dostawczych.
Nowy samochód Fiata łączy niskie spalanie i emisję spalin, charakterystyczne dla samochodu z segmentu B, komfort sedana średniej wielkości, gabaryty małego furgonu oraz ładowność furgonu z wyższego segmentu (takiego jak np. Fiat Scudo, oczywiście w niektórych wersjach). Już w fazie projektowania był pomyślany jako samochód dostawczy pod każdym względem, prawdziwy LCV (Light Commercial Vehicle – lekki samochód dostawczy), z możliwością zastosowania różnego rodzaju wyposażenia i dostosowania do różnych prac.
Nowa nie tylko twarz
Nowoczesny i wyróżniający się, całkowicie zmieniony przód zdobi nowa maska silnika (teraz bardziej zwężona i spójna z linią dachu), nowe zderzaki oraz większa krata chłodnicy. Z tyłu widzimy nowe lampy zespolone, które podkreślają poziome przetłoczenia. Wnętrze nowego Doblo wyróżnia się całkowicie zmienionym kokpitem: deska rozdzielcza, tapicerka foteli, kierownica, zestaw wskaźników i panele drzwi mają nowy wygląd. Duże lusterka zewnętrzne o zmienionym kształcie zapewniają doskonałą widoczność do tyłu (sprawdziliśmy) i są sterowane elektrycznie.
Wprowadzony do kabiny styl zapewnia najwyższy poziom funkcjonalności, który wraz z osiągami stanowi kluczowy element, na jakim skupili się projektanci. Funkcjonalność tę doskonale obrazuje nowe, podwójne siedzenie pasażerów oferujące 3 miejsca z przodu, pod którym umieszczony jest pojemny schowek. Środkowy fotel składa się i może zmienić się w podłokietnik lub półkę na dokumenty, natomiast fotel boczny po złożeniu umożliwia przewożenie długich przedmiotów na poziomie podłogi ładowni i mocowanie ich za pomocą praktycznych haków umieszczonych w oparciu („plecach”) siedzenia. Szeroka jest oferta Fiata w zakresie multimediów, obejmująca radio wyposażone w Bluetooth i gniazdka USB/AUX. Ponadto dostępny jest ekskluzywny system UConnect z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym, wbudowaną nawigacją oraz cyfrowym radiem w technologii DAB. Nie zapomniano też o komforcie akustycznym. W nowym Doblo zastosowano specjalne rozwiązania wygłuszające, które pozwalają zredukować średnio o 3dB poziom hałasu w kabinie.
Więcej przeczytasz w najnowszym wydaniu Ciężarówek
Sławomir Rummel
Fot. autor, Fiat Professional