Volkswagen: Crafter dla każdego!
Crafter, samochód marki Volkswagen Samochody Użytkowe, to jeden z najbardziej innowacyjnych i wydajnych dużych samochodów dostawczych na rynku. Niewiele jest pojazdów użytkowych tej klasy, które byłyby równie pojemne i ładowne, wyposażone w tak wiele nowoczesnych systemów asystujących, multimedialnych i mobilnych do zarządzania flotą, a przy tym były oferowane w tak wielu wersjach silnikowych i nadwoziowych. Nie przypadkiem samochód ten zdobył tytuł „International Van of the Year 2017”. Dotąd oferowane były tylko wersje przednionapędowe, teraz do sprzedaży wchodzą wersje z napędem na tylne koła oraz 4MOTION, czyli 4×4.
Jesienią 2016 roku nowy Crafter zadebiutował z napędem na przednie koła w wersji o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg. Od tego czasu Volkswagen Samochody Użytkowe rozbudowywał liczbę wersji silników i nadwozi tak, by model ten w najlepszy sposób spełniał różnorodne zadania transportowe. Teraz Crafter pojawia się również z napędem na tylne i na cztery koła (4MOTION).
Auto z tylnym napędem i silnikiem o mocy 90 kW jest wyposażane w podwójne koła z tyłu. Crafter 4MOTION z napędem na cztery koła daje sobie doskonale radę w najtrudniejszych warunkach na placach budów. Wersja z napędem na tylne koła może mieć natomiast dopuszczalną masę całkowitą sięgającą do 5000 kg.
Na miarę potrzeb
Crafter jest dostępny jako furgon, kombi, w wersjach z kabiną pojedynczą i podwójną (model skrzyniowy, wywrotka i podwozie do zabudowy) oraz jako podwozie do zabudowy kontenerowej. Występuje ponadto w dwóch wersjach różniących się rozstawem osi (3,64 m i 4,49 m). Furgon może mieć nadwozie o długości 5,9 m, 6,8 m i 7,4 m i o wysokości 2,3 m, 2,6 m i 2,8 m. Samochód w wersji skrzyniowej jest dostępny w wersjach o długości 6,2 m, 7,0 m oraz 7,4 m. Długość podwozia do indywidualnej zabudowy może wynosić 5,9 m, 6,8 m oraz 7,2 m. Do zabudowy kontenerowej jest oferowany w wersjach o długości 6,3 m i 7,1 m. Zależnie od rodzaju zestawienia silnika z układem napędowym i skrzynią biegów poszczególne wersje auta różnią się dopuszczalnym obciążeniem. Na przykład Crafter 30 ma dopuszczalną masę całkowitą wynoszącą 3000 kg, w przypadku Craftera 35 wzrasta ona do 3500 kg (a nawet do 4000 kg). Crafter 50 ma na tylnej, napędzanej osi podwójne koła i może osiągnąć dopuszczalną masę całkowitą 5000 kg (także jako wywrotka); wersja o masie całkowitej zwiększonej do 5500 kg pojawi się w 2018 roku.
Moc do wyboru
W każdej wersji ten dostawczy Volkswagen jest wyposażany w wydajny czterocylindrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem. Emisję szkodliwych substancji zmniejszają w nich filtr cząstek stałych oraz katalizator SCR (zbiorniki AdBlue ma pojemność 18 l). Czterocylindrowe jednostki napędowe TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common-Rail mają pojemność 1968 cm3 i są wyposażone w cztery zawory na cylinder. Każdy silnik wyposażono w system start-stop, a energia wyzwalana podczas hamowania jest odzyskiwana (rekuperacja) i magazynowana.
Przegląd silników i ich osiągów |
2,0 TDI o mocy 102 KM (75 kW): podstawowa jednostka oferowana do Craftera z napędem na przednie koła maksymalną moc uzyskuje w przedziale od 3000 do 3500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 300 Nm osiąga między 1400 a 2250 obr./min. Jest oferowana do Craftera z napędem na przednie koła i z mechaniczną skrzynią biegów. Montuje się ją w Crafterze 30 i 35 w wersjach L3H2, L3H3, L4H3 oraz L5H4. |
2,0 TDI o mocy 122 KM (90 kW): podstawowy silnik oferowany wyłącznie do Craftera z napędem na tylne koła; maksymalną moc osiąga przy 3500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy, tak jak w wypadku silnika 102-konnego wynosi 300 Nm i jest uzyskiwany w przedziale 1400-2250 obr./min. Łączony z mechaniczną skrzynią biegów. Silnik ten montuje się w Crafterze 50 w wersjach L3H2 i L3H3. |
2,0 TDI o mocy 140 KM (103 kW): przeznaczony do modeli z napędem na przednie i na cztery koła. Swoją najwyższą moc jednostka osiąga w przedziale od 3500 do 3600 obr./min, a maksymalny moment obrotowy o 340 Nm jest do dyspozycji między 1600 a 2250 obr./min. Współpracuje wyłącznie z mechaniczną skrzynią biegów i jest przeznaczony do Craftera 30 i 35 w wersjach L3H2, L3H3, L4H3 oraz L5H4. |
2,0 TDI o mocy 177 KM (130 kW: najmocniejszy silnik Craftera. Ma wyjątkowo wysoki maksymalny moment obrotowy – już od 1500 obr./min dostępne jest 410 Nm, wartość ta utrzymuje się do 2000 obr./min. Swoją najwyższą moc jednostka ta uzyskuje przy 3600 obr./min. Montowany jest we wszystkich wersjach napędowych tego modelu i może współpracować ze wszystkimi skrzyniami biegów, które są do niego oferowane. Pracuje pod maską Craftera 30 i 35 w wersjach L3H2, L3H3, L4H3 i L5H4. |
Silniki wyróżniające się wysokim momentem obrotowym (od 300 Nm) są dostępne w czterech wersjach różniących się mocą (szczegóły – patrz ramka). Różne silniki mogą być montowane w autach z różnymi rodzajami układu napędowego. I tu znowu przykład Craftera w wersji furgon: modele 30 i 35 są wyposażane w silniki TDI o mocy 102 KM, 140 KM oraz 177 KM. Crafter 50 może mieć natomiast silnik osiągający 122 KM lub 177 KM. Seryjnie we wszystkich modelach montuje się sześciobiegową przekładnię mechaniczną. Auta z napędem na przednie koła i silnikiem o mocy 177 KM opcjonalnie mogą być wyposażone w ośmiostopniową automatyczną skrzynię biegów – pierwszą tego rodzaju oferowaną do transporterów tej klasy. W przyszłości automatyczną skrzynię biegów będzie można zamówić także do aut z innym rodzajem układu napędowego i z silnikami o innej mocy.
Ułatwia życie
Wraz z Crafterem drugiej generacji w świecie dużych pojazdów użytkowych po raz pierwszy pojawiły się liczne nowe rozwiązania techniczne. Widać to doskonale na przykładzie systemów asystujących: Crafter jest pierwszym autem użytkowym tej klasy z seryjnym, automatycznym systemem hamowania po kolizji (przyczynia się on do uniknięcia kolejnych zderzeń po wypadku). W ramach wyposażenia dodatkowego po raz pierwszy do można do tego auta zamówić system „Front Assist” monitorujący obszar przed autem i wyposażony w funkcję hamowania awaryjnego „City”. Ponadto jest dostępny układ „Blind Spot-Sensor”, ułatwiający zmianę pasa ruchu i wyjeżdżanie tyłem z miejsca parkingowego, a także systemy „Trailer Assist” (pomaga w sprzęgnięciu przyczepy i parkowaniu z nią) i „Park Assist” (znakomicie ułatwia kierowcy parkowanie tym, niezależnie od wersji, niemałym pojazdem, ułatwiając wjazd i wyjazd z miejsca parkingowego).
Wszystkie wymienione systemy znacznie zwiększają bezpieczeństwo oraz/lub komfort jazdy. Czujnik „Blind Spot” umożliwia bezpieczną zmianę pasa ruchu na autostradzie, z kolei system ułatwiający parkowanie rozpoznaje pojazdy zbliżające się do Craftera z boku lub z tyłu; „Front Assist” i funkcja hamowania awaryjnego „City” w ramach możliwości działania tych systemów chronią przed najechaniem na inny samochód.
Także w ramach wyposażenia dodatkowego można zaopatrzyć Craftera w aktywny tempomat ACC nowej generacji, system „Lane Assist”, utrzymujący samochód na obranym pasie ruchu (seryjny w Crafterze 50) i w wykorzystujący czujniki system chroniący boki nadwozia. Ten ostatni, dzięki rozmieszczonym na nadwoziu czujnikom ultradźwiękowym zmniejsza ryzyko, że podczas manewrowania w ciasnych miejscach lub w ciemności kierowca uszkodzi własne auto lub inne pojazdy najeżdżając na przeszkodę progiem między osiami. Crafter jest ponadto pierwszym samochodem użytkowym tej klasy z elektromechanicznym wspomaganiem układu kierowniczego – dzięki niemu możliwe stało się wyposażenie tego modelu w systemy „Lane Assist” i „Trailer Assist”.
Wygodnie i jasno
Właściciele Craftera wykorzystują go do pracy – do tradycyjnych usług przewozowych, w firmach rzemieślniczych, do pracy w leśnictwie, jako samochód służb ratowniczych czy też do innych zadań. Dlatego Volkswagen Samochody Użytkowe opracował rozwiązania, dzięki którym ta praca staje się lżejsza i bezpieczniejsza. Po raz pierwszy w modelu tej klasy można zastosować fotel ergoComfort, certyfikowany przez lekarzy ortopedów. Z kolei diodowe lampy zamontowane w kabinie kierowcy i w przedziale ładunkowym sprawiają, że gdy zapada zmrok, we wnętrzu auta jest dostatecznie jasno, zarówno do pracy „papierkowej” w kabinie, jak i przy mocowaniu pasów w ładowni. A przy tym to oświetlenie jest energooszczędne. Crafter jest też wyposażony w diodowe reflektory.
Zimą z pewnością przyda się podgrzewana kierownica (to jednak nadal opcja). Wyjątkowo praktyczne okażą się też liczne schowki we wnętrzu, a także to, że przedział ładunkowy ma wysokość do 2,2 m i że przesuwane drzwi z boku otwierają się na szerokość 1,3 m.
Sam ładunek można zabezpieczyć, wykorzystując nawet 14 zaczepów i nowy, opcjonalny stelaż pod sufitem. Jako pierwszy samochód użytkowy w swoim segmencie Crafter jest dostępny z tzw. uniwersalną podłogą. Inna nowość to fabryczne przystosowanie wnętrza do montażu półek i szafek. Opcjonalne gniazdo prądu o napięciu 230 V można używać podczas jazdy do ładowania narzędzi akumulatorowych i laptopów prądem o mocy 300 W.W ramach wyposażenia dodatkowego 230-woltowe gniazdo prądu można również umieścić na zewnętrznej części nadwozia.
Systemy multimedialne
Nowoczesne systemy radiowe i nawigacyjne umożliwiają efektywne korzystanie z pełnego zakresu informacji na temat aktualnej sytuacji drogowej, z funkcji sytemu nawigacyjnego i usług internetowych. W wyższej wersji wyposażenia oznaczonej jako „Trendline” w seryjnym wyposażeniu znajduje się system radiowy „Composition Audio” z ekranem TFT. W ramach opcji jest dostępny system „Composition Media”, w którego skład wchodzą 8-calowy dotykowy monitor, interfejs telefonu komórkowego, wejście USB (współpracujące z systemem Apple), system obsługi głosowej oraz „App-Connect”.
Za pośrednictwem „App-Connect” Crafter łączy się ze wszystkimi współczesnymi smartfonami pracującymi w systemie operacyjnym Android, by w pokładowych multimediach można było korzystać m.in. z aplikacji nawigacyjnych i telefonicznych. Cyfrowymi interfejsami są w tym wypadku „MirrorLink” (Android), „Apple CarPlay” i „Android Auto” (Google). System multimedialny „Discover Media” ma ponadto funkcję nawigacji oraz „Volkswagen Media Control”. Ta ostatnia umożliwia dostęp do systemu multimedialnego samochodu również za pośrednictwem tabletu. Dzięki „Media Control” książkę adresową i wpisy w kalendarzu można zakodować jako cele nawigacji.
Wszystko pod kontrolą
Za pomocą „Car-Net Guide & Inform” można (w ramach opcji) korzystać z mobilnych usług internetowych, takich jak np. bieżących informacji o aktualnym ruchu drogowym, by uniknąć korków. Dzięki „Car-Net Security & Service” możliwe jest np. skorzystanie online z informacji o aktualnym stanie pojazdu. Dla zarządzających flotą samochodową istotne okaże się, że dzięki opcjonalnemu urządzeniu z zakresu telematyki zawierającemu kartę SIM do obsługi „Car-Net Security & Service” Crafter może doskonale kontaktować się z otoczeniem. Za pomocą interfejsu do zarządzania flotą (FMS) można obsługiwać wszystkie powszechnie stosowane urządzenia z zakresu telematyki transportu. Ponadto Volkswagen Samochody Użytkowe oferuje sterownik dostosowany do potrzeb konkretnych użytkowników (do specyficznych zabudów) i mobilny system zarządzania flotą „ConnectedVan”. Ten drugi współdziała również z użytkowymi pojazdami Volkswagena starszej generacji (od rocznika 2008) i można go zamontować jako urządzenie akcesoryjne.
(rum)
Fot. Volkswagen