Wymień stary na roczną Scanię!
Rozmowa z Pawłem Ścieszko, dyrektorem sprzedaży pojazdów używanych w Scania Polska S.A.
Polski transport wciąż się rozwija, ale nie wszyscy przewoźnicy kupują nowe samochody…
– To prawda. Dlatego w Scania Polska od wielu już lat prowadzimy program sprzedaży samochodów używanych, w którym obowiązują takie same standardy obsługi, jak w przypadku nowych pojazdów. Dzięki temu każdego roku sprzedajemy około tysiąca używanych pojazdów ciężarowych. W 2013 roku było to 938 pojazdów, w 2014 – 814, w 2015 – 1048 i w 2016 – 968. Przewidujemy, że w tym roku sprzedaż pojazdów używanych wyniesie 1000 sztuk. To ważna część naszego biznesu, jako importera, dlatego dbamy o to, by nasi klienci mieli dostęp do atrakcyjnej oferty. Kupując od nas, mają pewność co do pochodzenia i przebiegu pojazdu, znają jego historię serwisową i stan techniczny. Poza tym dajemy na wszystko gwarancję.
Ale może u tak zwanego handlarza jest taniej?
– Raczej nie. Taniej jest tylko w dniu zakupu, potem często okazuje się, że koszty rosną lawinowo. Kupując z nieznanego źródła, nie mamy pewności, czy przebieg samochodu jest taki jak na liczniku, nie mamy też żadnej gwarancji, że pojazd jest w pełni sprawny. Obecnie klienci inaczej niż jeszcze parę lat temu kalkulują taki zakup. Wówczas częściej woleli kupić pojazd u prywatnego handlarza, znając nawet niedomagania auta. Wychodzili z założenia: jakoś to naprawimy… Tymczasem nie ma już tanich mechaników. Ponadto, aby wymienić lub naprawić części lub podzespoły nowoczesnego samochodu, trzeba mieć specjalistyczną wiedzę i odpowiednie narzędzia. My je mamy. Dlatego naprawy w serwisach Scania są tańsze, ponieważ nie trwają tygodniami. Wstawienie samochodu do przypadkowego „garażu” i czekanie aż mechanik nauczy się na własnych błędach, może być bardzo kosztowne. Znacznie bardziej opłacalna jest szybka naprawa w naszym serwisie i możliwość powrotu na drogę – zarabianie pieniędzy na transporcie. W związku z tym większość przewoźników wybiera obecnie to drugie rozwiązanie.
Kiedyś używana ciężarówka kojarzyła się z kilku- lub nawet kilkunastoletnim pojazdem sprowadzonym z Zachodu. Czy coś się zmieniło?
– Zmieniło się bardzo. Od kilku lat obserwujemy dużą, jakościową zmianę naszego stoku pojazdów używanych. W przeszłości były to głównie samochody w wieku od 5 do 8 lat. Obecnie najbardziej poszukiwane są pojazdy dwu-, trzyletnie. Kiedyś klienci patrzyli głównie na cenę sprzedaży, teraz, podobnie jak to jest w przypadku nowych aut, coraz częściej liczą wysokość miesięcznej raty. Ma to również związek ze zmianą struktury sprzedaży całego rynku. Polega ona na tym, że rośnie udział sprzedaży nowych pojazdów w stosunku do używanych i jest to już stała tendencja. Pojazdy nowe kupowane są często z gwarancją odkupu, więc kiedy klient po dwóch, trzech lub czterech latach bierze nowe samochody, my musimy odebrać od niego używane. Takie samochody są przez nas serwisowane przez cały okres pierwszej umowy, więc doskonale znamy ich historię i stan techniczny. Dzięki temu coraz mniej pojazdów sprowadzamy z zagranicy, chociaż wciąż tam kupujemy, jeśli to się opłaca.
Scania Approved |
Samochody ciężarowe dostępne w ramach programu Scania Approved to pojazdy w wieku 1-5 lat, które przeszły pozytywnie protokół oceny technicznej. Producent oferuje na nie gwarancję płatną w miesięcznych ratach. Pojazdy oferowane przez Centrum Pojazdów Używanych Scania przeszły szczegółową kontrolę stanu technicznego wykonaną przez mechaników z serwisów Scania. Zostały doskonale przygotowane do wydania, również jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny. |
Dlaczego wasi klienci szukają tak „młodych” pojazdów?
– Najczęściej jest to spowodowane chęcią wymiany pojazdów spełniających normę czystości Euro 5 na Euro 6. Nowsze pojazdy są mniej awaryjne, bardziej oszczędne i przyjazne dla środowiska. Oprócz tego, że zużywają mniej paliwa, to przy ich eksploatacji dochodzą profity z niższych opłat drogowych w całej Europie. Ponadto „młode” pojazdy albo wciąż mają gwarancję fabryczną, albo my możemy jej udzielić na czas od roku do czterech lat (dla samochodów młodszych niż 6 lat) w połączeniu z pakietem przeglądowym.
Poza tym zapewniamy finansowanie zakupów – leasing fabryczny Scania Finance z ofertą „szytą na miarę” potrzeb użytkownika. Może ona obejmować nie tylko ciągnik siodłowy, ale także naczepę. Co więcej, w pojazdach Scania wyprodukowanych od 2012 roku w ramach wyposażenia znajduje się moduł FMS. Możemy więc zaoferować dodatkowe usługi do pojazdu, takie same jak przy nowych pojazdach, np. pakiet monitoringu pracy kierowców i zużycia paliwa, pozycjonowanie pojazdu czy zdalne sczytywanie danych tachografu.
Wasz nowy pomysł to oferta atrakcyjnych, rocznych ciężarówek Scania powiązana z odkupem starego ciągnika siodłowego dowolnej marki. Jaki jest cel tej propozycji?
– Gros z dostarczonych aut pozyskujemy na zasadzie wymiany „stary” za „nowy”. Spodziewamy się, że wprowadzenie programu „Kup roczny pojazd Scania, a odkupimy twój używany ciągnik” rozszerzy nasze portfolio o pojazdy z innego segmentu cenowego, dzięki temu będziemy mogli dotrzeć do nowej grupy klientów, zwiększając tym samym spektrum odbiorców naszej oferty. Poza tym roczna Scania z niewielkim przebiegiem może być atrakcyjną alternatywą dla wielu nowych pojazdów konkurencyjnych marek.
A czy dotąd w waszej ofercie były tylko samochody Scania?
– Choć pojazdy Scania stanowią zdecydowaną większość naszej oferty, to zajmujemy się też sprzedażą samochodów pozyskanych od klientów innych marek. W stałej ofercie mamy od 250 do 300 pojazdów na placach w czterech Centrach Pojazdów Używanych – w Nadarzynie, Gliwicach, Poznaniu i Wrocławiu oraz w trzech punktach dealerskich – w Gdańsku, Krakowie i Szczecinie. 90 procent z nich to ciągniki siodłowe, ale dużym zainteresowaniem cieszą się także zestawy przestrzenne do transportu międzynarodowego i podwozia ze specjalistycznymi zabudowami – hakowce, wywrotki, a nawet śmieciarki. W ofercie mamy też około 30 naczep. Ważne jest to, że wszystkie pojazdy znajdują się fizycznie u nas na placu – to nie jest wirtualna oferta. Można je nie tylko zobaczyć i dotknąć, ale także od razu po zakupie zacząć pracę. Wszystkie pojazdy są utrzymywane w stanie gotowości do jazdy.
Rozmawiał Sławomir Rummel
Fot. autor