Bosch: Czysta mobilność
Przedstawiciele Boscha poinformowali, że w Europie firma nie będzie już prowadzić prac nad rozwojem silników o zapłonie iskrowym, jeśli nie są wyposażone w filtr cząstek stałych. Filtry DPF pomogły znacznie zmniejszyć emisję sadzy w silnikach wysokoprężnych, a teraz podobny cel został wyznaczony w stosunku do silników benzynowych. To jedna z wielu inicjatyw Boscha, dotyczących ekologicznych aspektów mobilności.
W tym roku pierwsze modele samochodów z silnikami Diesla, spełniające normę Euro 6, zostaną dopuszczone do ruchu po przejściu testów emisji spalin RDE (Real Driving Emissions), czyli w realnych warunkach drogowych. Bosch realizuje obecnie około 300 projektów RDE ze swoimi klientami. Firma chce wspierać producentów samochodów w ich wysiłkach, aby jeszcze bardziej obniżyć emisję dwutlenku azotu w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi. Bosch już wykazał w miejskich jazdach testowych, że jest to możliwe.
W połowie ubiegłego roku Bosch uruchomił fazę testową dla asystenta mobilności, który analizuje dane w czasie rzeczywistym, aby znaleźć najszybszą trasę przejazdu przez miasto. Ta aplikacja pomaga w dotarciu do celu osobom dojeżdżającym do pracy, pozwala miastom regulować natężenie ruchu i umożliwia dostawcom usług mobilnych poprawę wykorzystania różnych środków transportu.
Jak obliczono, gdyby kierowcy od razu znajdowali miejsca postojowe, można by o jedną trzecią ograniczyć ruch pojazdów w dużych miastach.
Kolejne projekty Boscha pomagają ułatwić poszukiwanie miejsc parkingowych w zatłoczonych aglomeracjach miejskich. Niezależnie od tego, czy chodzi o parkowanie bazujące na społeczności (ang. parking community-based), aktywne zarządzanie parkingami czy automatyczne parkowanie (ang. automated valet parking) – rozwiązania firmy Bosch w zakresie połączonego z siecią i zautomatyzowanego parkowania oszczędzają paliwo, czas i nerwy kierowców. Parking bazujący na społeczności Boscha znacznie upraszcza wyszukiwanie odpowiedniego miejsca na zaparkowanie pojazdu. Korzystając z czujników ultradźwiękowych systemu wspomagania parkowania, samochody identyfikują i mierzą luki między zaparkowanymi autami, gdy je mijają. Zgromadzone dane są przesyłane w czasie rzeczywistym na cyfrową mapę miejsc parkingowych, która może pomóc w pokierowaniu do wolnego miejsca. Bosch wraz z firmą Mercedes-Benz i innymi producentami pojazdów testuje tę usługę nie tylko w niemieckich miastach, ale także innych krajach w Europie. W przyszłości system ma zostać rozszerzony o możliwość cyfrowego płacenia za parkowanie.
Specjaliści Boscha są pewni, że do 2025 r. łączność sieciowa wyraźnie zmieni sposób jazdy kierowców. Połączone z siecią funkcje pozwolą zaoszczędzić prawie 400 tys. ton dwutlenku węgla – to tyle, co duży, niemiecki park narodowy w Schwarzwaldzie może przechwycić w ciągu trzech lat.
(C), graf. Bosch