DAF Trucks Polska: 12 lat liderem w segmencie ciągników siodłowych
Rok 2017 był kolejnym z rzędu rokiem wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych w Polsce. Był to najlepszy rok pod względem wolumenu dostaw w historii obecności marki DAF na naszym rynku. Po raz pierwszy jakakolwiek marka pojazdów ciężarowych przekroczyła próg 5000 dostaw ciężarówek o DMC powyżej 16 ton. Udział DAF-a w rodzimym rynku ciężarówek dużej ładowności wzrósł do 19,8%.
— 2017 był kolejnym rokiem umacniania pozycji DAF-a we wszystkich głównych segmentach polskiego rynku. W transporcie długodystansowym, dzięki nowemu modelowi XF większość polskich flot, doceniając między innymi 7-procentowy spadek zużycia paliwa, najniższe koszty kilometra i najwyższą dostępność pojazdów do wykonania zadań transportowych umieściła markę DAF na liście preferowanych dostawców. Cechy te spowodowały również to, że nowe serie CF i XF zostały nagrodzone przez jury złożone z 23 dziennikarzy tytułem „International Truck of the Year 2018” — podsumował minione 12 miesięcy Maciej Taniewski, dyrektor zarządzający spółki DAF Trucks Polska.
Ciężki segment
Ciężki segment (powyżej 16 ton) wzrósł w ubiegłym roku o 3,6%, osiągając 25.325 pierwszych rejestracji (24.434 w 2016). Rejestracje marki DAF uzyskały dynamikę 5,9%, osiągając 19,8% rynku (rok wcześniej 2016 – 19,4%) z wynikiem 5.009 pojazdów (4.728 w 2016). Polski rynek ciężkich ciągników siodłowych pozostał praktycznie bez zmian (wzrost o 0,1%) osiągając 21.054 rejestracji (2016 – 21.033). DAF dostarczył odbiorcom 4.409 ciągników (2016 – 4.028) osiągając 20,9% udziału w rynku (20,4% w 2016), czyli odnotowując wzrost o 2,9%. To jest również najlepszy wynik w historii jeśli chodzi o liczbę dostaw pojazdów DAF do polskich przewoźników.
Rynek ciężkich podwozi wzrósł o rekordowe 25,6%, osiągając 4.271 pierwszych rejestracji. Również w tym segmencie dynamika wzrostu rejestracji samochodów marki DAF przekroczyła znacznie dynamikę całego rynku – wyniosła 35,4%. Przedstawiciele marki tłumaczą to postępującą specjalizacją polskiego transportu i poszukiwaniem wzrostu efektywności. Udział rynkowy ciężarówek DAF w segmencie ciężkich podwozi osiągnął 14% (2016 – 13%). Najważniejsze jest jednak to, że podwozia DAF o DMC powyżej 16 ton w segmencie długodystansowym wyrównały udział rynkowy ciągników siodłowych. Zdaniem przedstawicieli DAF Trucks Polska, to wynik istotnych modyfikacji w nowych modelach CF i XF, które przyniosły efekty w postaci spadku zużycia paliwa (przekracza 7%), a także redukcji masy własnej pojazdów oraz kosztów napraw i obsługi technicznej.
Lekki segment
Lekki segment (6-16 ton DMC) przełamał wieloletni trend spadkowy i wzrósł w minionym roku o 7,5% z wynikiem 1999 sztuk (2016 – 1859). Klienci zakupili 60 pojazdów marki DAF, co dało 3-procentowy udział w rynku (4,2% w 2016). Należy jednak odnotować, że znaczną część tego segmentu stanowią dostawy pojazdów o DMC do 7,5 tony, w którym DAF nie dysponuje podwoziem skonstruowanym na bazie samochodu dostawczego.
Są powody do radości…
Spółka DAF Trucks Polska, będąca przedstawicielstwem DAF Trucks NV, zakończyła rok 2017 na trzecim miejscu w Europie, jeśli chodzi o liczbę złożonych zamówień na nowe pojazdy. Polscy klienci kupili aż 10% całej produkcji fabryki w Eindhoven. Sprzedaż kontraktów serwisowych DAF Multisupport osiągnęła rekordową liczbę 2446 sztuk (2016 – 2362), co oznacza, że 48,4% pojazdów dostarczonych klientom objętych jest kontraktami (wzrost o 3,5%). Warto dodać, że nabywcy nowych ciężarówek częściej niż wcześniej wybierali najbogatszą wersję kontraktu serwisowego FullCare, która obejmuje naprawy i obsługi całego pojazdu, bez żadnych wyłączeń. Udział tych kontraktów wzrósł z 24,3% w 2016 do 41% w roku 2017. Wynik 1225 sfinansowanych pojazdów to kolejny rekord w pięcioletniej historii działalności spółki Paccar Financial Polska, co przełożyło się na 22,5% udziału w całkowitej sprzedaży pojazdów DAF w naszym kraju. Jest to trzeci wynik w Europie. Kolejne rekordy to sprzedaż części zamiennych o wartości 46 mln euro, z czego aż 26,3% przypada na pozycje asortymentowe dostępne w katalogu TRP. Jest to po części efekt wzrostu liczby stacjonarnych sklepów TRP do 5, z których 3 dysponują własnym warsztatem.
Importer kontynuował w ubiegłym roku akcję szkolenia kierowców w ramach programu DAF EcoDrive+. Każdy klient odbierający nowy pojazd serii CF lub XF od polskich dealerów otrzymywał voucher uprawniający do nieodpłatnego przeszkolenia jednego kierowcy, który poznawał tajniki jazdy ekonomicznej i zasad obsługi systemów pojazdu. W ramach programu przeszkolono rekordową liczbę 2360 kierowców. Przedstawiciele DAF Trucks Polska podkreślają, że kursanci osiągnęli poprawę wyników zużycia paliwa przeciętnie o 9,8%, jednocześnie zwiększając średnią prędkość przejazdu o ponad 1%.
Dodajmy, że autoryzowana sieć dealerów marki DAF w Polsce obejmuje 27 serwisów rozmieszczonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
(C), fot. DAF