Daily trzeciej generacji
Trzecia generacja popularnego dostawczaka Iveco Daily zostanie zaprezentowana na międzynarodowym pokazie prasowym w czerwcu tego roku i jeszcze w tym samym miesiącu trafi do sprzedaży w punktach dealerskich w całej Europie. Auto będzie dostępne jako furgon i podwozie z kabiną pod zabudowę. Uzupełnieniem oferty będą mikrobusy opracowane pod kątem potrzeb firm obsługujących zbiorowy transport pasażerski w miastach, jak i przewozy międzymiastowe. Producent oferuje szeroki wybór silników, skrzyń biegów i przełożeń przekładni głównej. Samochód ma nowoczesny design i masywną sylwetkę, ale nie wszystkie zmiany są widoczne gołym okiem…
Pojazd jest produkowany w zakładach Iveco w Suzzarze (Włochy) i Valladolid (Hiszpania). W obu fabrykach zmodernizowano linie produkcyjne pod kątem wytwarzania nowego samochodu. Iveco Daily 2014 jest połączeniem tradycji i innowacji. Samochód zachował klasyczną konstrukcję podwozia z poprzedniego modelu (solidna rama), charakteryzującą się wytrzymałością, funkcjonalnością i trwałością, a także ułatwiającą montaż wielu typów zabudów w wersji podwozia z kabiną. Nabywcy Daily mogą jednak spodziewać się wielu nowych rozwiązań.
Zmiany wprowadzono w obu wersjach, jednak Iveco skupiło się przede wszystkim na furgonie, w którym poprawiono parametry dotyczące właściwości jezdnych i ładowności. Zoptymalizowano pojemność przestrzeni ładunkowej i ułatwiono dostęp do niej.
Pojemność furgonu wzrosła dzięki modyfikacjom proporcji między rozstawem osi, długością całkowitą i długością podłogi w części ładunkowej. Modyfikacje te umożliwiły skonstruowanie nowych odmian o kubaturze 18 i 20 m3 (najlepszy wynik w tej klasie) oraz odmiany 11 m3 (najlepszy wynik pod względem efektywności wykorzystania przestrzeni ładunkowej mierzonej stosunkiem długości części ładunkowej do całkowitej długości pojazdu).
Dzięki nowym rozwiązaniom konstrukcyjnym, w tym zwiększonemu rozstawowi osi i skróconemu tylnemu zwisowi, nowe Daily charakteryzuje się znakomitymi właściwościami jezdnymi bez uszczerbku dla zwrotności, z której znany jest dotychczasowy model. Wszystkie wersje o DMC 3,5 tony mają nowe przednie zawieszenie zapewniające doskonałe panowanie nad pojazdem oraz zwiększony komfort jazdy nawet przy maksymalnym obciążeniu. Do wersji z pojedynczymi kołami na osi napędzanej zaprojektowano nowe tylne zawieszenie, które pozwoliło obniżyć wysokość podłogi w części ładunkowej o ok. 55 mm, co ułatwia załadunek i rozładunek.
Nie zapomniano o ekonomice użytkowania pojazdu. Zmniejszenie zużycia paliwa o ponad 5% w porównaniu z poprzednikiem oznacza znaczną redukcję całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO). Znacząco poprawił się także komfort użytkowania. Nowe zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy bez względu na obciążenie ładunkiem. W kabinie jest wygodniej, a pozycja za kierownicą daje wrażenie prowadzenia samochodu osobowego o znakomitych osiągach. Ergonomiczne wnętrze jest lepiej wyciszone niż u poprzednika, a klimatyzacja pracuje bardziej efektywnie.
Mocny z natury, uniwersalny i łatwy w prowadzeniu, a przy tym atrakcyjny wizualnie – nowy Daily to dowód ciągłego doskonalenia produktu, który od ponad 35 lat jest jednym z najważniejszych modeli na rynku lekkich pojazdów użytkowych.
(C)