Drogi: zbliża się belgijskie myto
Pierwszego kwietnia ruszają w Belgii nowe opłaty drogowe pobierane w elektronicznym systemie Viapass/Satellic. Jak wynika z informacji opublikowanych na stronie internetowej belgijskiej administracji dróg, myto będzie można opłacać kartami płatniczymi 28 różnych emitentów i naturalnie gotówką.
Za wdrożenie nowego systemu myta w Belgii odpowiedzialny jest Viapass – międzyregionalny operator reprezentujący Flandrię, Walonię i region Brukseli. Podlega mu konsorcjum Satellic NV, które zajmuje się instalacją i obsługą systemu oraz dostarczaniem urządzeń pokładowych użytkownikom dróg. Satellic to organizacja zrzeszająca firmy T-Systems i Strabag, specjalizujące się w rozliczaniu opłat drogowych.
Nowe opłaty obejmą sieć autostrad i dróg krajowych w Belgii, na których dzisiaj obowiązuje eurowinieta, czyli opłata pobierana za czas korzystania z infrastruktury komunikacyjnej. Do wnoszenia opłat zobowiązani będą właściciele pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony – belgijscy i zagraniczni. Ich wysokość zależeć będzie od masy pojazdu (wprowadzono podział na 3 kategorie: 3,5–12 t, 12–32 t, powyżej 32 t), klasy emisji spalin i kategorii dróg. Stawki w euro opublikowane są na stronie viapass.be (podajemy je w tabeli).
Pojazdy pow. 3,5 t. | Flandria, Walonia, autostrady regionu Bruksel | Region Brukseli- pozostałe drogi krajowe | ||||
3,5- 12 ton | 12-32 to | 32 ton | 3,5- 12 ton | 12-32 ton | 32 ton | |
Euro 0 | 0,146 | 0,196 | 0,2 | 0,1888 | 0,263 | 0,292 |
Euro 1 | 0,146 | 0,196 | 0,2 | 0,1888 | 0,263 | 0,292 |
Euro 2 | 0,146 | 0,196 | 0,2 | 0,1888 | 0,263 | 0,292 |
Euro 3 | 0,126 | 0,176 | 0,18 | 0,163 | 0,238 | 0,267 |
Euro 4 | 0,095 | 0,145 | 0,149 | 0,132 | 0,207 | 0,236 |
Euro 5 | 0,074 | 0,124 | 0,128 | 0,109 | 0,184 | 0,213 |
Euro 6 | 0,074 | 0,124 | 0,128 | 0,099 | 0,174 | 0,203 |
Opłaty będą naliczane za pomocą urządzenia pokładowego Satellic, które można zamówić po dokonaniu rejestracji online na stronie internetowej www.satellic.be lub pobrać w jednym ze 105 punktów serwisowych rozlokowanych w róznych regionach Belgii. Depozyt (zwrotny) za wypożyczenie urządzenia Satellic wynosi 135 euro. Koszt dostarczenia ponosi firma Satellic NV. Urządzenie (zasilane z gniazda zapalniczki lub przez bezpośrednie podłączenie do instalacji elektrycznej pojazdu) należy zamontować na przedniej szybie pojazdu. Sprawność urządzenia potwierdzi zapalenie się zielonej diody.
Równolegle ze startem systemu ruszą także kontrole kierowców realizujących transporty do i od odbiorców w Belgii lub tranzytem przez ten kraj. Odbywać się będą wielotorowo – przez zamontowane na stałe kamery drogowe, skanery mobilne oraz pojazdy patrolowe. Kara pieniężna wymierzana w przypadku stwierdzenia złamania przepisów belgijskiego myta dla samochodów ciężarowych wyniesie 1000 euro.
Opłaty będzie można rozliczać w trybie pre-paid i post-paid. W obu przypadkach płatności będzie można dokonać kartami paliwowymi. We Flandrii i w regionie Brukseli opłaty drogowe nie podlegają podatkowi VAT. Inaczej jest w Walonii, gdzie drogi są zarządzane przez organizację Sofico – tam VAT zostanie doliczony.
Rejestracji do systemu można dokonać za pośrednictwem operatorów kart paliwowo-serwisowych, takich jak DKV czy UTA. Wykwalifikowani pracownicy tych firm zweryfikują poprawność dostarczonych przez przewoźnika dokumentów i załatwią wszelkie formalności związane z rejestracją.
(C)
jak pobrać rozliczenie za miesiąc ponieważ mając urządzenie wpłacamy zaliczkowo.
[Reply]