Europart Polska: Olej do używanego: różne interwały między wymianami
Kontynuujemy temat z poprzedniego odcinka dotyczącego olejów do używanych pojazdów. Tym razem odpowiemy na pytanie, jak często należy wymieniać olej. Europart Polska w maju ubiegłego roku uruchomiła projekt „Partner w Transporcie”. Jego głównym elementem jest znajdujący się pod adresem www.partnerwtransporcie.pl blog przygotowany i prowadzony z myślą o kierowcach zawodowych oraz właścicielach firm transportowych i warsztatów.
Istnieje wiele czynników wpływających na interwały między wymianą oleju w samochodzie. Równie duże znacznie ma nie tylko rodzaj oleju – mineralny, półsyntetyczny czy syntetyczny – ale także sposób eksploatowania pojazdu, jego wiek i warunki, w jakich odbywa się jego użytkowanie.
Mechanicy z dużym niedowierzaniem przyjęli pojawiające się na rynku oleje syntetyczne o przedłużonej trwałości, dzięki którym producenci zaoferowali wydłużone przebiegi między kolejnymi wymianami oleju do 70, a niekiedy nawet 120 tysięcy kilometrów. Jednak trzeba zauważyć, że syntetyczne oleje to obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie mieszanki smarne, które w stosunku do tracących popularność olejów mineralnych i półsyntetycznych są powszechnie i skrupulatnie opracowywane, badane i testowane na najnowszych konstrukcjach silnikowych. W przypadku pojazdów będących już kilka lat na rynku takie obawy są zasadne. Jeśli jednak chodzi o nowe silniki, warto pamiętać, że naszpikowano je najnowszymi nowinkami technologicznym, a przy tym są większe, pojemniejsze i wykonane ze znacznie bardziej wytrzymałych stopów. Wystarczy spojrzeć na wielkość miski olejowej. Jeszcze do niedawna silnik w ciężarówce wyposażony był w miskę o pojemności około 30-32 litrów. Dziś nowe jednostki mieszczą między 37, a 45 litrów. Choć wymiana oleju w takim silniku jest kosztowniejsza, to dzięki temu, że oleju jest więcej, jego starzenie przebiega wolniej. To przekłada się na zwiększony dystans kilometrów do przebycia między kolejnymi wymianami.
Kiedy jednak ten dystans i czas od ostatniej wymiany powinny być krótsze niż zalecane? Odkładając na bok wymiar marketingowy, warto zwrócić uwagę na szereg czynników determinujących potrzebę serwisową związaną z wymianą oleju. Jeżeli nasze auto porusza się głównie w cyklu miejskim (wszelkiego rodzaju auta dystrybucyjne do 7.5 tony, używane np. przez zaopatrzenie, firmy kurierskie, itp.), to silnik nie jest w stanie nabrać optymalnej temperatury, ale też poruszamy się ze stosunkowo niską prędkością. Oznacza to, że olej znacznie szybciej ulegnie zużyciu; tak jak poszczególne elementy silnika.
Kolejnym problemem jest to, że olej silnikowy chłonie wodę. Jeżeli silnik nie rozgrzeje się do 100 stopni Celsjusza na krótkim odcinku, zgromadzona woda nie jest w stanie wyparować. To bardzo negatywnie wpływa na właściwości oleju. Ale to nie wszystko. Na przyspieszenie potrzeby serwisowej ma znaczenie także nawierzchnia, po jakiej się poruszamy (szutrowe, nieutwardzone drogi z powodu unoszącego się pyłu, którego w całości nie jest w stanie zneutralizować filtr powietrza, przedostaje się do silnika), temperatura, w jakiej uruchamiamy zimny silnik, oraz ta, w jakiej auto pracuje, ale również paliwo, wiek auta (jego zużycie), który ma wpływ na przedostawanie się zanieczyszczeń związanych z cyklem spalania czy styl jazdy kierowcy.
Kiedy te czynniki przyspieszające starzenie się oleju zaczną się sumować, może się okazać, że nawet bardzo dobry olej syntetyczny nie zapewni odpowiedniej ochrony silnika przez zdeklarowane przez producenta 70 tys. kilometrów. Nie jest jednak tak, że producenci to ukrywają. Wręcz zupełnie odwrotnie. Właściciel auta, który zwraca uwagę na komunikaty wyświetlane przez komputer pokładowy zapewne nie raz zauważył, że informacja dotycząca kilometrów, które możemy pokonać do kolejnego przeglądu, zmienia się dość dynamicznie i skokowo. Dzieje się tak, ponieważ komputer na bieżąco monitoruje wiele parametrów, w tym styl jazdy, a następnie oblicza zużycie oleju i przewidywany czas do koniecznego jego wymiany. Przebieg 70-120 tys. kilometrów dla oleju syntetycznego to granica, która została potwierdzona w laboratorium przy zapewnieniu idealnych warunków temperaturowych, konstrukcyjnych, płynnej pracy i wielu, wielu innych szczegółów mających na celu określenie maksymalnej sprawności danego oleju. Jeżeli jednak naszym pojazdem jedziemy w niesprzyjających warunkach, interwał między wymianami oleju powinien być krótszy o połowę.
W przypadku, gdy pojazd użytkujemy w nieregularnym trybie jazdy lub poszukujemy najbardziej odpowiedniego oleju, który pozwoli ograniczyć częstotliwość wymiany, warto skorzystać z wiedzy fachowego doradcy serwisowego. On, po przeprowadzeniu wywiadu i sprawdzeniu książki serwisowej, dobierze najbardziej odpowiedni produkt, który będzie nie tylko bezpieczny za sprawą aprobaty wystawionej przez producenta pojazdu, ale również ekonomicznie najlepiej dopasowany do charakteru wykorzystania naszego pojazdu.
Konsultacja merytoryczna:
Łukasz Michniewicz,
Branch Manager Europart Polska