Partner w transporcie: wybór akumulatora do ciężarówki
Na blogu „Partner w transporcie” przygotowywanym przez specjalistów z firmy Europart Polska (www.partnerwtransporcie.pl) w ostatnich tygodniach omawiane są zagadnienia związane z akumulatorami. W najnowszym wpisie można znaleźć podpowiedzi, na co należy zwrócić uwagę, wybierając akumulator do ciężkiego pojazdu.
Przed zakupem akumulatora do pojazdu ciężarowego trzeba się upewnić, że sprosta dużemu poborowi mocy. Nie tylko bowiem odpowiada za rozruch silnika, ale także zasila wiele urządzeń, w tym m.in. komputer pokładowy, tachograf cyfrowy, system telematyczny, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, urządzenia oparte na GPS, radiową transmisję danych, urządzenia zapewniające kierowcy komfort czy układy bezpieczeństwa i ostrzegawcze. Co więcej, praca wielu urządzeń odbywa się również przy wyłączonym silniku. Samochód ciężarowy wykorzystywany w transporcie międzynarodowym jest dla kierowcy drugim domem, co znacznie zwiększa zapotrzebowanie na energię elektryczną podczas postoju. W tej sytuacji po pewnym czasie ww wnętrzu baterii może pojawić się rozwarstwienie elektrolitu (stratyfikacja).
W wyniku tego procesu elektrolit o wyższym współczynniku gęstości skupia się u podstawy akumulatora, a ten o niższym współczynniku gęstości – w wyższych partiach. Prowadzi to do nierównomiernego uczestnictwa tych dwóch stężeń elektrolitu w procesie elektrolizy, co w konsekwencji może zmniejszyć parametry użytkowe akumulatora nawet przy jego prawidłowym napięciu spoczynkowym. Stąd wybierając baterię do pojazdu eksploatowanego w transporcie dalekobieżnym warto sięgnąć po tą z cyrkulatorem kwasowym, który podczas jazdy miesza elektrolit, co zapewnia jego równomierne stężenie i dłuższą trwałość akumulatora.
Należy również pamiętać, że w ostatnim czasie producenci pojazdów ciężarowych zaczęli montować akumulatory na tylnej osi pojazdu za siodłem ciągnika. W związku z tym baterie są narażone na znacznie większe wstrząsy i wibracje. Wybierając akumulator, zwróćmy uwagę na to, aby spełniał normę odporności na wstrząsy V3 lub wyższą. Akumulator powinien być również bezobsługowy, czyli taki, do którego nie trzeba dolewać wody destylowanej. Bezobsługowość baterii uzyskiwana jest przez zastosowanie stopu ołowiu z dodatkiem wapnia oraz specjalnej pokrywy labiryntowej. Ta ostatnia, za pośrednictwem wbudowanych kanalików labiryntowych, schładza powstający podczas elektrolizy wodór i tlen, zmienia formę gazową na ciekłą i odprowadza powstałą ciecz do wnętrza akumulatora.
(C)