Fiat Fiorino – nowe wcielenie
Debiutujący Fiat Fiorino wyposażony jest w silniki Euro 6, ma odnowioną stylistykę oraz wszelkie cechy pozwalające na umocnienie pozycji w segmencie małych samochodów dostawczych. W Polsce model ten będzie dostępny już w maju br., ale zamówienia można składać już od początku kwietnia.
Po osiągnięciu liczby ponad 370.000 sprzedanych egzemplarzy, odnowiono model, który stworzył segment małych samochodów dostawczych, by utrzymać bardzo dobre wyniki handlowe i jeszcze bardziej umocnić na rynku pozycję Fiat Professional. Nowy Fiorino dostępny jest w dwóch konfiguracjach: Cargo oraz Kombi, w trzech wersjach wyposażenia: Base, SX i Adventure oraz z trzema jednostkami napędowymi: benzynową, Natural Power (gazowa) i wysokoprężną (dostępny także na zamówienie w nowej wersji EcoJet).
Nowy Fiorino powiela projekt, który zdecydował o sukcesie tego modelu. Doskonale nadaje się do jazdy po mieście, dzięki kompaktowym rozmiarom sprawnie porusza się w ruchu i jest łatwy w parkowaniu, zapewniając przy tym pokaźną pojemność ładunkową aż do 2,8 m3 oraz ładowność do 660 kg. Nowa odsłona modelu prezentuje nowoczesny design wnętrza i nadwozia oraz wzbogacona jest o cechy, decydujące o osiągach, kosztach obsługi, komforcie i funkcjonalności.
Styl i funkcjonalność
Styl nadwozia utrzymuje typowy dla modelu nowoczesny i dynamiczny charakter, z wysoko umiejscowionymi reflektorami, zapewniającymi kierowcy doskonałe pole widzenia. Odnowiono całkowicie przedni zderzak, wyraźnie nawiązując do wzornictwa gamy Fiat Professional. Zupełnie nowe są kołpaki kół 15″ oraz oksydowane aluminiowe felgi w rozmiarze 15″ o wzorze diamentu. Nowy Fiorino gwarantuje doskonałe wykorzystanie przedziału ładunkowego o regularnym, kubicznym kształcie, do którego zapewniają dostęp szerokie drzwi tylne otwierające się o kąt 180 stopni i charakteryzujące się ergonomicznymi, pionowymi klamkami. Można również zamówić składany i chowany w podłogę fotel pasażera (do wykorzystania, jako stolik) lub całkowicie go złożyć, co pozwala na transportowanie przedmiotów o długości nawet 2,5 metra.
Kabina też została odnowiona i przez wprowadzenie nowych elementów jest teraz bardziej komfortowa i ergonomiczna. Przeprojektowana kierownica może mieć przyciski do obsługi radia i być pokryta skórą, podobnie jak gałka i osłona dźwigni zmiany biegów. Zestaw wskaźników prezentuje nową grafikę ze stałym podświetleniem, aby zapewnić lepszą ich widoczność. W desce rozdzielczej został wbudowany nowy schowek, a materiały wewnętrzne wnętrza zostało całkowicie zmienione. Nowy jest również system multimedialny z radiem z 5-calowym, kolorowym ekranem dotykowym, dostępnym z systemem nawigacji satelitarnej, wyposażony w każdej wersji w Bluetooth, wejścia USB i AUX oraz odtwarzacz MP3.
Silniki i bezpieczeństwo
Gama silników (wszystkie Euro 6) może sprostać każdym wymaganiom. Dostępne są dwa turbodoładowane silniki Diesla 1,3 l MultiJet 2 o mocy 80 i 95 KM, jeden benzynowy o pojemności 1,4 l i mocy 77 KM oraz 1,4 l Natural Power CNG o mocy 70 KM z podwójnym zasilaniem (benzyna/metan). Warto dodać, że w segmencie małych samochodów dostawczych rozwiązanie dwupaliwowe oferuje tylko nowy Fiorino. Obydwie jednostki zasilane olejem napędowym charakteryzuje duża elastyczność, doskonałe osiągi i niskie koszty obsługi, zarówno pod względem spalania, jak i utrzymania. Wraz z Fiorino debiutuje wersja EcoJet, która umożliwia oszczędzanie paliwa dzięki systemowi Start&Stop, „inteligentnemu” alternatorowi i pompie oleju o zmiennej pojemności. Zestawiona ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Comfort-Matic, pozwala osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 3,8 litra na 100 km w cyklu mieszanym, przy emisji spalin 100g CO2 na kilometr, co stanowi oszczędność nawet do 14% w stosunku do wersji bez EcoJet z ręcznie sterowaną, mechaniczną skrzynią biegów. Nowy Fiorino posiada wszystkie systemy bezpieczeństwa montowane w poprzednim modelu: ABS z EBD, ESC z ASR, HBA, system Hill Holder, czujniki parkowania oraz poduszki powietrzne przednie i boczne.
Fiorino Adventure
Dla tych, którzy stawiają czoła wymagającym trasom, ale również po prostu po to, aby nie obawiać się zimowych warunków na drodze, nowy Fiorino dostępny jest w wersji wyposażenia Adventure z systemem Traction+, kołami 15″ ze specjalnymi oponami M+S, podwyższonym zawieszeniem, poszerzonymi osłonami bocznymi oraz zderzakiem przednim z płytą osłonową silnika. Elementem wyróżniającym Fiorino Adventure jest system elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego Traction+, urządzenia, które ułatwia jazdę w sytuacji zmniejszonej przyczepności kół.
Fiorino jest nie tylko idealnym samochodem dla tych, którzy potrzebują dużej przestrzeni ładunkowej i sprawnego poruszania się po mieście, ale jest także modelem, który uzupełnia gamę Fiat Professional pozwalając spełnić najróżniejsze wymagania każdego profesjonalisty.
(s)
Fot. FCA