Kögel Novum
Firma Kögel stopniowo wprowadza do naczep Cargo, Mega i Light nową, zewnętrzną ramę oraz nadwozie znane z modelu Kögel Lightplus. Naczepy plandekowe nowej generacji Novum zostały poddane dodatkowym optymalizacjom. Możliwy jest wysoki stopień ich indywidualizacji, który stanowi odpowiedź na różne potrzeby rynku.
Wszystkie pojazdy Kögel generacji Novum są wyposażone w spawaną, stabilną, sztywną ramę, wzmocnioną belkami poprzecznymi na całej długości, wytrzymującą duże obciążenia. Większą stabilność zapewnia również nowa, cieńsza, lecz mocniejsza stalowa płyta z tyłu, a także zmodyfikowana konsola złączy powietrznych i elektrycznych, znajdująca się na przedniej ścianie, która przenosi siły na ramę wzdłuż bocznego wspornika. Na nowej ramie zewnętrznej punkty mocowania Vario-Fix są lepiej dostępne i możliwe jest zamocowanie ładunku w perforowanym obrzeżu ramy przy zamkniętej plandece, również w przypadku opcjonalnie oferowanych burt. Używając pasów ze standardowymi hakami (z podwójnym pazurem), trzeba otworzyć burty, natomiast pasy z płaskimi hakami można wykorzystać także przy burtach zamkniętych. Trzynaście par pierścieni mocujących, dołączonych seryjnie, zostało wyposażonych w boczne haki, ułatwiające obsługę. Wytrzymują one działanie siły rozciągającej o wartości 2500 do 4000 kg. Ramy generacji Novum są chronione przed korozją przy użyciu technologii nanoceramicznej oraz powłoki KTL, a następnie pokrywane warstwą lakieru UV.
Przednia ściana, przednie i tylne kłonice narożne oraz tylny portal drzwiowy w standardowej kompletacji są wykonane z aluminium. Ze standaryzacji kłonic narożnych, w wersjach naczep z dachem podnoszonym i pozbawionym tej funkcji, wynikają różne korzyści. Przede wszystkim wersja z podnoszonym dachem ma niższą masę. Łatwiejsze jest umieszczanie palet przy przedniej ścianie w przypadku załadunku bocznego. Ponadto wszystkie pojazdy generacji Novum mają jednolitą odległość pomiędzy kłonicami, w związku z czym różnice długości listew należą do przeszłości. Kieszenie na listwy można rozmieścić na wiele sposobów. Oczywiście nowe naczepy są objęte certyfikatem zabezpieczania ładunków według normy DIN EN 12642 Code XL.
Kögel zamierza stopniowo wprowadzać te udoskonalenia we wszystkich wariantach naczep Cargo, Mega i Light. Nowy model Kögel Lightplus jest już dostępny, natomiast w marcu br. do generacji Novum dołączą naczepy Cargo Coil i Cargo Coil Rail. Pozostałe warianty będą gotowe przed tegorocznymi targami IAA Nutzfahrzeuge 2018.
(C), fot. Kögel