Mercedes-Benz: Daylight+, oddziałujące biologicznie światło, polepsza koncentrację kierowców
Daylight+ jest kolejnym elementem zwiększającym bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kierowcy pracujący w transporcie dalekobieżnym spędzają w swoich ciężarówkach całe dnie, a nawet tygodnie. Zazwyczaj są narażeni w swoich kabinach na złe warunki oświetleniowe. Szczególnie w sezonie zimowym ciemność zaburza ich koncentrację i dobre samopoczucie. Pojawia się więc pytanie czy za pomocą specjalnego oświetlenia wnętrza kabiny można zapewnić kierowcy utrzymanie dobrej kondycji i koncentracji.
Już na początku bieżącego roku w zimowych ciemnościach Finlandii zespół badawczy Daimler AG zbadał oddziaływanie dodatkowego światła w kabinie kierowcy. Ośmiu kierowców testowych przez dwa tygodnie symulowało codzienną pracę. Przez tydzień jeździli Mercedesem Actrosem w wersji „TopFit-Truck” bez dodatkowego oświetlenia (ciężarówką referencyjną), natomiast w kolejnym tygodniu takim samym modelem z oświetleniem Daylight+. Zamontowano w nim trzy rodzaje oświetlenia kabiny przypominającego światło dzienne: pierwszym był budzik świetlny, symulujący wschód słońca, drugim prysznic świetlny, który przed jazdą i po niej umożliwia kierowcy zażywanie przez 30 minut dawki sztucznego światła dziennego, trzecim Daylight+ – uzupełnienie światła dziennego podczas jazdy. W badaniu skupiono się przede wszystkim na tolerancji oświetlenia, jakości snu oraz wydajności kierowców.
Wyniki oceniono następująco: adaptacyjne oświetlenie Daylight+ potroiło podczas jazdy dzienną dawkę światła. Wraz z prysznicami świetlnymi przed i po jeździe możliwe było ponad pięciokrotne zwiększenie dawki światła w kabinie w porównaniu ze zwykłą dawką dzienną. W ramach Daylight+ czujnik stale dostosowuje jasność oświetlenia w kabinie do warunków zewnętrznych. W ten sposób można czterokrotnie zwiększyć dzienną dawkę światła, nie oślepiając kierowcy.
Dr Michael Schrauf, uznany na świecie ekspert w dziedzinie pomiaru fal mózgowych, zapisywał aktywność mózgu w postaci elektroencefalogramu (EEG), w celu identyfikacji nieuwagi podczas jazdy. Oczywiście, generalnie rzecz biorąc, kierowcy wykazywali zróżnicowany poziom koncentracji. Jednakże wszystkie osoby poddane testowi były bardziej skoncentrowane przy oświetleniu Daylight+ niż w ciężarówce referencyjnej, pozbawionej takiego oświetlenia. Określając w minutach, dzięki Daylight+ udało się zredukować okres nieuwagi podczas jazdy średnio z 44 do 18 min. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż obniżenie koncentracji kierowcy nie pogłębiało się po południu, gdy w kabinie włączone było oświetlenie Daylight+. W ten sposób można było uniknąć typowego „popołudniowego kryzysu”. Kierowców poddano również testom psychologicznym w celu określenia szybkości ich reakcji. Jak wykazały testy, z Daylight+ zdolność reakcji była bardziej stała i mniej było nieprawidłowych reakcji podczas wykonywania monotonnych czynności.
Dane rejestrowano nie tylko podczas jazdy, lecz także nocą, aby zbadać jakość snu. Wyniki pokazały, że w tygodniu, w którym kierowcy prowadzili ciężarówkę z oświetleniem Daylight+, udział głębokiego snu był wyższy, a głęboki sen oznacza bardziej relaksujący sen, co z kolei prowadzi do zwiększenia wydajności. Jednak nie tylko obiektywne dane przyniosły pozytywne rezultaty. Także w subiektywnych ankietach kierowcy bardzo pozytywnie oceniali oświetlenie kabiny pod względem utrzymania dobrej kondycji, samopoczucia i koncentracji. Testerzy zgłaszali poprawę nastroju, czuli się mniej zmęczeni oraz postrzegali kabinę kierowcy jako bardziej przestronną.
Wyniki tych doświadczeń pozwalają stwierdzić, że opisywane badanie wyraźnie wskazuje, iż kierowca w warunkach „ze światłem” jest wydajniejszy, bardziej uważny i sprawniejszy niż w warunkach „bez światła”. A dzięki subiektywnie pozytywnemu odbiorowi przez kierowców, Daylight+ może być kolejnym elementem zwiększającym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
(s)
Fot. Mercedes-Benz