Europart: jak działa ogrzewanie postojowe?
Na blogu „Partner w transporcie”, prowadzonym przez firmę Europart Polska pojawił się wpis dotyczący ogrzewania postojowego w pojazdach użytkowych. Na rynku dostępnych jest kilka systemów ogrzewania postojowego, m.in. powietrzne i wodne. W pojazdach ciężarowych najczęściej stosuje się układy powietrzne, tzw. suche.
W przypadku ogrzewania powietrznego zamiast wykorzystania płynu chłodniczego, do agregatu i wymiennika ciepła tłoczone jest od razu powietrze z kabiny, które zostaje podgrzane i ponownie skierowane do wnętrza pojazdu. W ten sposób szybciej niż w przypadku ogrzewania wodnego można zapewnić sobie ciepło we wnętrzu pojazdu. Ogrzewanie takie może być obsługiwane przez kierowcę za pomocą niewielkiego panelu sterowania, pilota czy nawet aplikacji na smartfona). Dzięki temu użytkownik pojazdu może określić żądaną temperaturę oraz zaprogramować agregat, aby włączył się o określonej godzinie. Nad poprawnym funkcjonowaniem układu ogrzewania czuwa elektroniczna jednostka sterująca, która komunikuje się z panelem sterowania oraz komputerem serwisanta w razie potrzeby diagnostyki. Wadą takiego systemu jest natomiast brak możliwości bezpośredniego podgrzania silnika w celu ułatwienia porannego rozruchu w warunkach zimowych.
Najprostszym i najtańszym, a jednocześnie najmniej popularnym jest elektryczny system ogrzewania postojowego. Największą wadą jest konieczność dostępu do gniazdka 230 V. W tym systemie, w silniku montuje się grzałkę elektryczną, a we wnętrzu auta mały grzejnik. Taki system jest mało awaryjny, a w niektórych przypadkach można rozbudować go o dodatkowy system sterowania. Tego typu układy stosuje się głównie na rynkach Skandynawskich, gdzie często przy zabudowaniach dostępne są punkty ładowania z gniazdkami elektrycznymi.
W ofercie firmy Europart Polska dostępne są urządzenia dwóch wiodących producentów takich układów, czyli firm Webasto i Eberspächer. Pierwsza z firm produkuje m.in. modele Air Top 2000 i Air Top 2000 ST przeznaczone do stosowania głównie w samochodach dostawczych i mikrobusach. To powietrzne agregaty grzewcze o kompaktowych rozmiarach, które można łatwo i szybko zainstalować wewnątrz kabiny lub na zewnątrz pojazdu. Urządzenia pracują cicho i efektywnie – szybko podnoszą temperaturę w kabinie. Mogą pracować w zamkniętym lub otwartym obiegu powietrza. Co ważne, serwisowanie tych urządzeń jest proste i niedrogie.
Eberspächer produkuje m.in. model Airtronic D2, który stosuje się głównie w lekkich ciężarówkach, samochodach dostawczych czy specjalistycznych, jak karetki pogotowia. Maksymalna moc grzewcza urządzenia to 2200 W. Do większych pojazdów przeznaczone są warianty Airtronic D4 i D4S, które poradzą sobie nie tylko z ogrzaniem kabiny ciężkiego ciągnika siodłowego, lecz także z podniesieniem temperatury we wnętrzu autobusu. Takie możliwości daje moc grzewcza na poziomie 4000 W.
(C)