PZPO: regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach
Mniejsza przyczepność, dłuższa droga hamowania, szybsze zużycie opon i zwiększone ryzyko ich pęknięcia – to tylko niektóre konsekwencje niewłaściwego ciśnienia powietrza w oponach samochodowych. Niestety, wielu kierowców nie ma w nawyku regularnej kontroli tego parametru ogumienia. Według prowadzącej badania rynku firmy Moto Data, aż 58% kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach. Zapominają, że ma to wpływ na bezpieczeństwo i ekonomikę jazdy.
Oczywiście nie ma jednej optymalnej wartości ciśnienia dla wszystkich opon. To producent samochodu określa jakie ciśnienie jest dostosowane do danego modelu pojazdu czy wersji silnika. Dlatego prawidłowych wartości ciśnienia trzeba szukać w instrukcji obsługi lub na etykietach naklejonych w drzwiach pojazdu.
– Nawet najlepszy samochód, z doskonałymi, nowoczesnymi systemami wspomagającymi kierowcę, może nie zagwarantować bezpieczeństwa jazdy, jeśli nie zadbamy o opony. W większości przypadków czujniki właśnie z koła pobierają informacje o ruchu pojazdu. Sprawdzanie ciśnienia w oponach przynajmniej raz w miesiącu to powinien być nawyk – tak jak tankowanie, czy nalewanie płynu do spryskiwaczy – apeluje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). – Właściciele samochodów, które mają czujniki ciśnienia w oponach też nie powinni tracić czujności. Elektronika nie zawsze działa prawidłowo, może na przykład zostać uszkodzona przez niefachowy serwis opon – dodaje.
Czoło niedopompowanej opony nie przylega do jezdni całą szerokością. Skutki to dłuższa droga hamowania, zauważalnie gorsza przyczepność i prowadzenie pojazdu, a także przyspieszone zużycie ogumienia. Prawidłowe ciśnienie w oponach oraz odpowiednia wysokość bieżnika pomagają również uniknąć niebezpiecznego zjawiska aquaplaningu, które może wystąpić podczas obfitych opadów deszczu. Aquaplaning jest efektem wytworzenia się klina wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym auto zaczyna się ślizgać.
– Od wartości ciśnienia w oponach zależy, jak auto będzie reagować na drodze. Jest to szczególnie istotne w czasie hamowania albo pokonywania zakrętów, gdy liczy się przyczepność. Ciśnienie zmniejszone nawet o 0,5 bara w stosunku do wartości optymalnej wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i znacznie pogarsza własności jezdne. Kontrola ciśnienia trwa zaledwie parę minut. Jeśli będziemy robić to systematycznie, podniesiemy nasze bezpieczeństwo na drodze i komfort podróży, a także zoptymalizujemy zużycia paliwa – namawia Piotr Sarnecki.
Kierowco pamiętaj, że:
- przewidziane przez producenta samochodu wartości ciśnienia w oponach zapisane są w instrukcji obsługi pojazdu oraz na nalepce w drzwiach auta (najczęściej na dole środkowego słupka od strony kierowcy);
- ogumienie należy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu (wraz ze spadkiem temperatury otoczenia, obniża się też ciśnienie powietrza);
- pomiar ciśnienia powinien być przeprowadzony na zimnych oponach – przed rozpoczęciem jazdy lub po przebyciu bardzo krótkiego dystansu.
(C), graf. PZPO