Solaris: będzie dwuprzegubowy trolejbus o długości 24 metrów
W ponad 20-letniej historii, firma Solaris Bus & Coach przyzwyczaiła swoich klientów i sympatyków do regularnego poszerzania oferty o kolejne innowacyjne pojazdy. Teraz jej specjaliści opracowują prototypowy trolejbus Solaris Trollino 24. Powstaje z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz trolejbusów.
W 2006 roku Solaris, jako pierwszy w Europie, wprowadził do produkcji seryjnej autobus z napędem hybrydowym, a od 2011 r. ma w ofercie elektrobusy. Najnowszym projektem, nad którym pracują inżynierowie z Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris jest dwuprzegubowy, trójczłonowy trolejbus o długości 24 metrów. Powstaje po niedawnej prezentacji innowacyjnego trolejbusu, wyposażonego w zwiększające zasięg ogniwo wodorowe dla przewoźnika Rigas Satiksme z Rygi.
Produkcja dwuprzegubowego trolejbusu o unikatowym układzie drzwi 2-2-2-2-2 zakończy się prawdopodobnie w połowie 2018 roku. Pojazd zostanie następnie przetransportowany na jazdy testowe do wybranych europejskich miast, podczas których będzie przechodził badania homologacyjne w celu dopuszczenia do ruchu pasażerskiego. Producent podkreśla zaawansowanie technicznie pojazdu. Dwa silniki trakcyjne będą napędzać dwie osie. Pakiet baterii o pojemności 94 Ah (58 kWh) ładowany będzie podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu będzie skrętna. Pojazd wyposażony zostanie ponadto w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.
Klimatyzowane miejsce pracy kierowcy wyposażone zostanie w ogrzewany i wentylowany fotel z obrotnicą, umożliwiający dobór najbardziej ergonomicznej pozycji za kółkiem. Kierowca będzie miał także do dyspozycji dwa 8-calowe monitory wyświetlające obraz z kamer – skierowanej na pantograf i zamontowanej za drugim przegubem. Na kolejnym monitorze kierowca będzie mógł obserwować obraz z kamer monitoringu zamontowanych przy każdych drzwiach, a także kamery cofania. Wnętrze zostanie wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej składający się z tablic kierunkowych oraz trzech 29-calowych monitorów zamontowanych w przestrzeni pasażerskiej. Dodatkowo, o komfort podróży pasażerów zadba wydajna klimatyzacja oraz liczne gniazda USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Za oświetlenie wnętrza będą odpowiadać zestawy wykonane z wykorzystaniem energooszczędnych i trwałych diod LED. W przestrzeni pasażerskiej umieszczono aż 53 miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiej podłogi, co ułatwi korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Producent przewidział także miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz „zatokę” do przewożenia rowerów.
Solaris ma w ofercie trolejbusy od 2001 roku. Dotychczas 1200 pojazdów tego typu zostało zamówionych i dostarczonych do przewoźników z 16 państw. Nowe Trollino 24 stanowić będzie platformę do rozwoju kolejnych pozycji w portfolio firmy.
(C), graf. Solaris Bus & Coach