Solaris: więcej elektrycznych w Krakowie
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie zaprezentowało 20 nowych autobusów elektrycznych Solaris. Zakupione przez przewoźnika, bezemisyjne pojazdy to 17 sztuk Urbino w wersji 12-metrowej oraz trzy autobusy przegubowe nowej generacji. Jeden z nich jest pojazdem numer 15.000 wyprodukowanym przez producenta z Bolechowa k/Poznania.
– Dostawa 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych zamyka realizację pierwszej umowy, podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Przewiduje ona dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich. Od czerwca 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym także elektrycznych i hybrydowych. Dzięki temu stolica Małopolski ma największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce, a w Europie zajmujemy pod tym względem piąte miejsce – powiedział w czasie prezentacji nowych pojazdów Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie. Dodał, że to nie koniec zakupów. W czerwcu tego roku podpisano porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie realizacji programu transportu bezemisyjnego. Porozumienie daje MPK możliwość zakupu 11 autobusów w pierwszym etapie projektu, a następnie, po pozytywnych wynikach testów, prawo zakupu nawet 150 dodatkowych autobusów. Dostawy pojazdów w ramach tego projektu będą realizowane w latach 2019-2021.
– Autobusy elektryczne są całkowicie bezemisyjne i ciche, co dla Krakowa ma kluczowe znaczenie. Mimo że wymagają nakładów na infrastrukturę ładowania, to jest to inwestycja, która znacząco obniża poziom emisji i stwarza warunki dla poprawy komfortu życia w mieście – powiedział Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu firmy Solaris Bus & Coach.
Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Natomiast przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Wszystkie elektryczne Solarisy zamówione przez MPK są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (można zapłacić monetami lub kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub przez złącze typu plug-in podczas postoju w zajezdni.
Wśród 20 przekazanych krakowskiemu MPK autobusów elektrycznych, był pojazd z numerem 15.000 wyprodukowany w fabryce w Bolechowie. – Kiedy w 1996 roku wraz z mężem rozpoczynaliśmy działalność w branży autobusowej, w najśmielszych marzeniach nie wyobrażaliśmy sobie, że doczekamy momentu, w którym projektowane i produkowane przez naszą firmę autobusy będą jeździć w ponad 600 miastach w 32 krajach. To wszystko zawdzięczamy naszej wspaniałej załodze i klientom, którzy obdarzyli nas zaufaniem, za co serdecznie dziękuję – powiedziała Solange Olszewska, założycielka i prezes zarządu firmy Solaris.
Warto przypomnieć, że Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym uruchomiono linię obsługiwaną wyłącznie przez autobusy elektryczne. W kwietniu 2014 roku na linii nr 154 z dworca kolejowego do Prądnika Białego pasażerowie mogli po raz pierwszy udać się w podróż autobusem elektrycznym. Dzięki ostatniej dostawie 20 elektrobusów bezemisyjne Solarisy będą kursować także na liniach nr 304, 124 i 169.
Dodajmy, że krakowskie MPK zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. W zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację z 28 stanowiskami ładowania typu plug-in, a w zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa. W 2018 roku zostanie oddanych do użytku 5 kolejnych stacji ładowania autobusów przez pantograf, w tym trzy na ulicach miasta i dwie w zajezdniach.
(C), fot. Solaris