Start – stop w zakorkowanych miastach
Raport firm Castrol i TomTom wskazuje, że komfort poruszania się samochodem po mieście, mierzony wskaźnikiem stop-start (zatrzymanie-ruszanie) jest w Warszawie taki sam jak w Berlinie, czy brazylijskim Rio de Janeiro. We tych miastach statystyczny samochód zatrzymuje się w ciągu roku 16.200 razy. Płynniej i łatwiej niż w stolicy Polski jeździ się po ulicach wielkich aglomeracji świata, m.in. w Nowym Jorku, Sydney czy Hamburgu.
Raport firm Castrol i TomTom przygotowywany został w lipcu i sierpniu 2013 r. na podstawie udostępnionych anonimowo danych z systemów GPS zainstalowanych w pojazdach. Liczba przejazdów w danym regionie, a także czas ich trwania zostały zebrane w 50 miastach świata przez firmę TomTom. Uwzględniono w nich przejechany dystans i łączną liczbę zatrzymań, co pozwoliło uzyskać średnią stop-start w przeliczeniu na 1 kilometr i czas pomiędzy kolejnymi zatrzymaniami. Dziennie do badania pozyskiwano blisko 6 miliardów punktów pomiarowych, nawet po kilkanaście tysięcy z jednego urządzenia GPS. Od 2006 roku, kiedy TomTom rozpoczął zbieranie danych, zarejestrowano 9 bilionów pomiarów.
Okazało się, że w wielu miastach warunki jazdy były gorsze niż początkowo zakładano – wynika z tego, że wzrost parku samochodowego jest szybszy niż tempo rozbudowy sieci drogowej. Efektem są coraz większe korki, dłuższy czas dojazdu, a co się z tym wiąże – zanieczyszczenie środowiska i obciążenia silników. Trwałości jednostek napędowych nie służy zarówno ciągłe zatrzymywanie się i ruszanie, jak i praca na biegu jałowym. – Roczna liczba sekwencji stop-start przekroczyła nasze przypuszczenia, w niektórych przypadkach niemal dwukrotnie – powiedział Gareth Bracchi, starszy technolog z Castrol.
Najgorzej jeździ się w stolicach Turcji, Meksyku i Rosji. Statystyczny kierowca w tych miastach zatrzymuje się i rusza swoim samochodem średnio 30 tys. razy w ciągu roku. Oznacza to, że np. w pierwszym na liście Stambule samochody zatrzymują się średnio co 35 sekund, a w przeliczeniu na 1 kilometr liczba cykli stop-start wynosi 2,6. W Warszawie te wskaźniki wynoszą: zatrzymanie co 54,3 s i 1,35 cyklu stop-start na 1 km.
Wyniki współpracy firm Castrol i TomTom wykorzystane zostaną również w pracach nad rozwojem olejów silnikowych. Według inżynierów Castrola, jazda w ciągłym trybie zatrzymywania się i ruszania może prowadzić do szybszego powstawania mikroskopijnych uszkodzeń i w efekcie do przyspieszonego zużycia silników samochodowych. W tak niekorzystnych warunkach kluczowe elementy jednostki napędowej mogą się zużywać o 2/3 szybciej niż w czasie jazdy.
Oto pełen „ranking” miast świata uwzględnionych w badaniu, w kolejności od najbardziej do najmniej zakorkowanych (w nawiasie podajemy średnią liczbę zatrzymań na jeden samochód rocznie): Stambuł – Turcja (31.200); Meksyk – Meksyk (30.480), Moskwa – Rosja (29.520), Pekin – Chiny (28.200), Sankt Petersburg – Rosja (28.080), Rzym – Włochy (28.080), Dżakarta – Indonezja (28.080), Bangkok – Tajlandia (26.040), Szanghaj – Chiny (24.960), Surabaya – Indonezja (24.360), Guadalajara – Meksyk (24.360), Mediolan – Włochy (23.040), Buenos Aires – Argentyna (22.920), Manchester – Wlk. Brytania (22.680), Madryt – Hiszpania (22.320), Amsterdam – Holandia (22.320), Sao Paulo – Brazylia (22.200), Londyn – Wlk. Brytania (21.000), Barcelona – Hiszpania (20.400), Kaohsiung – Tajwan (20.280), Taipei – Tajwan (20.040), Johor Bahru – Malezja (19.800) Hong Kong – Chiny (19.680), Cordoba – Argentyna (18.120), Ankara – Turcja (17.880), Paryż – Francja (17.520), Phuket – Tajlandia (17.400), Warszawa (16.200), Rio de Janeiro – Brazylia (16.200), Berlin – Niemcy (16.200), Nowy Jork – Stany Zjednoczone (15.480), Kraków (13.800), Sztokholm – Szwecja (13.680), Singapur (13.680), Sydney – Australia (13.200), Vancouver – Kanada (12.600), Lyon – Francja (10.920), Hamburg – Niemcy (10.800), Dubaj – Zjednoczone Emiraty Arabskie (10.200), Kuala Lumpur – Malezja (9960), Johannesburg – Republika Południowej Afryki (9840), Wellington – Nowa Zelandia (9480), Auckland – Nowa Zelandia (9360), Los Angeles – USA (9000), Melbourne – Australia (8760), Kapsztad – RPA (8760), Toronto – Kanada (8520), Goeteborg – Szwecja (7800), Abu Dhabi – Zjednoczone Emiraty Arabskie (6840), Rotterdam – Holandia (6120).
(C)
Graf. Castrol