Van of the Year 2016: Transporter w koronie
Międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy pochodzących z 24 europejskich krajów, zajmujących się tematyką samochodów użytkowych zdecydowało, że tytuł „International Van of the Year 2016” (Samochód Dostawczy 2016 Roku) otrzyma szósta generacja Volkswagena Transportera.
Transporter, model marki Volkswagen Samochody Użytkowe, otrzymał tę cenną nagrodę po raz trzeci w swojej historii. Na całym świecie w ciągu minionych 13 lat sprzedano prawie dwa miliony egzemplarzy dostawczego hitu Volkswagena – modelu T5. Od rozpoczęcia produkcji pierwszej generacji Modelu T, przed 65 laty, nabywców znalazło już 12 milionów aut tej serii. Nowy Transporter – T6 – ma wszelkie predyspozycje, aby kontynuować sukces poprzedników. Nowy model jest bardzo podobny do poprzednika, ale to u Volkswagena od lat znany standard – nie zmienia się tego co dobre i lubiane przez klientów, ale się to wszystko znacznie unowocześnia. Nie inaczej jest z Transporterem szóstej genearacji. To znakomicie dopracowany w szczegółach samochód. Prezes Zarządu marki Volkswagen Samochody Użytkowe, dr Eckhard Scholz odebrał statuetkę nagrody podczas odbywających się w Lyonie targów „Solutrans”, z rąk przewodniczącego jury International Van Of the Year, Jarlatha Sweeneya. – Ten prestiżowy tytuł dla modeli serii T jest mocnym symbolem osiągnięć naszej załogi, która sprawiła, że ta pochodząca z Hanoweru „ikona” motoryzacji została najlepszym vanem. W tym wyjątkowo dla nas ciężkim czasie cieszymy się z tego wyróżnienia szczególnie mocno i traktujemy je jako pozytywny sygnał i zachętę do udanego startu w rok 2016 – powiedział dr Scholz.
Od furgonu po Multivana
Tak jak dotychczas, modele serii T są dostępne w trzech zasadniczych wersjach – jako samochody użytkowe (furgon, model z zabudową skrzyniową, z podwójną kabiną oraz jako kombi); przestronne osobowe limuzyny do użytku służbowego oraz prywatnego (Multivan i Caravelle) oraz jako samochód rekreacyjny (California). Modele te można dopasować do konkretnych potrzeb, wybierając jedną z dwóch wersji różniących się rozstawem osi lub jedną z trzech o różnej wysokości nadwozia. Jeśli dodać do tego bogaty wybór silników, okaże się, że auto jest dostępne w ponad 500 odmianach.
Model nowej generacji można rozpoznać przede wszystkim po całkowicie zmienionej przedniej partii nadwozia. Przód auta wyróżnia się prostotą stylu, a jednocześnie sprawia, że Transporter wydaje się masywny. W oczy rzucają się też niżej osadzone lusterka zewnętrzne i umieszczone w przetłoczeniu karoserii, a przez to nadające dynamicznego wyrazu, boczne kierunkowskazy. Poza tym, urody autu widzianemu z boku dodają obręcze kół dostępne w licznych, nowych wzorach. Tak jak w poprzednich modelach, tak i w nowym Modelu T o funkcjonalności wnętrza świadczą liczne półki i schowki oraz bardzo dobra widoczność z wnętrza kabiny.
Sześć silników,praktyczna ładownia
W ofercie jest sześć silników – cztery nowe wysokoprężne TDI i dwa benzynowe TSI. Zależnie od mocy współpracują one z 5- lub z 6-biegowymi przekładniami mechanicznymi albo z 7-biegową DSG. Wiele wersji Modelu T – niezależnie od rodzaju skrzyni biegów – można wyposażyć w napęd na cztery koła 4MOTION. Na rynkach, na których obowiązuje norma Euro 6,
Transporter będzie oferowany z zupełnie nowymi silnikami TDI, które opracowano specjalnie pod kątem wyjątkowo surowych wymogów stawianych samochodom użytkowym. Trwałość i niezawodność to ich podstawowe cechy. Montowany poprzecznie do osi pojazdu i nachylony ku przodowi o 8 stopni silnik TDI (1968 cm3) jest dostępny w wersjach o mocy 62 kW/84 KM, 75 kW/102 KM, 110 kW/150 KM oraz 150 kW/204 KM. Czterocylindrowa, benzynowa jednostka napędowa także ma pojemność 2,0 l i osiąga moc 110 kW/150 KM bądź 150 kW/204 KM. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny od 1500 obr./min. i ma wartość 280 lub 350 Nm. Tak jak silniki TDI, również TSI są wyposażane w system start-stop.
Powierzchnia ładunkowa Transportera furgona w wersji podstawowej wynosi 4,3 m2, a jego pojemność sięga 5,8 m3. W odmianie z dachem wyższym o 27,6 cm zwiększa się ona do 6,7 m3. Furgon można też zamówić z rozstawem osi zwiększonym o 40 cm – auto ma wtedy długość 5,29 m, a powierzchnia przedziału ładunkowego wynosi 5,0 m2. W wersji z dachem na standardowej wysokości daje to pojemność ładunkową 6,7 m3, a w furgonie z dachem podwyższonym – 7,8 m3. Istnieje także wersja auta z dachem podniesionym jeszcze wyżej – taki Transporter jest dostępny wyłącznie z większym rozstawem osi i ma przedział ładunkowy o pojemności 9,3 m3.
(rum), fot. Volkswagen