Volvo Trucks: Świat bez wypadków
W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba wypadków spowodowanych przez kierowców samochodów ciężarowych spadła w Polsce o ponad 50%. Tak wynika z najnowszych danych Komendy Głównej Policji. W podobnym tempie poprawiają się także statystyki w pozostałych państwach Europy, w tym m.in. w Austrii, Czechach czy Niemczech.
– Wpływ mają na to trzy podstawowe czynniki. Po pierwsze, stale poprawiająca się jakość infrastruktury. Po drugie, rosnąca świadomość i umiejętności kierowców. Po trzecie, coraz doskonalsze i nowocześniejsze pojazdy, wyposażone w innowacyjne systemy bezpieczeństwa, które nieustannie są udoskonalane. Naszym celem na najbliższych kilka lat jest skonstruowanie pojazdu, który będzie niemal całkowicie bezpieczny. To oznacza, że będzie przewidywał zdarzenia na drodze i w razie niebezpieczeństwa, sam reagował – mówi Wilhelm Rożewski, manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland.
Przykładem jest inteligentny system awaryjnego hamowania, który najpierw ostrzega kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie, a następnie sam rozpoczyna procedurę zatrzymywania pojazdu. O jego skuteczności decyduje bardzo czuły radar połączony z kamerą, który przez cały czas kontroluje odległość od pojazdu poprzedzającego.
Podobną rolę w nowoczesnych pojazdach Volvo pełnią układy monitorowania pasa ruchu i reakcji kierowcy. Pierwszy automatycznie ostrzega kierowcę, gdy pojazd bez włączonego kierunkowskazu zjeżdża z zajmowanego pasa ruchu. Drugi analizuje zachowanie kierowcy i jeżeli nagle zaczyna ono odbiegać od normy (jest rozpoznane jako sygnał zmęczenia) natychmiast wysyła ostrzeżenie dźwiękowe, a na wyświetlaczu pojawia się komunikat zalecający zrobienie przerwy.
Kolejnym newralgicznym miejscem dla każdego kierowcy zawodowego jest także tzw. martwa strefa, czyli powierzchnia wokół samochodu, której nie może dostrzec osoba siedząca za kierownicą. Volvo Trucks również przygotowało kilka rozwiązań. Jednym z nich jest ostrzeżenie sygnałem świetlnym kierowcy, który zamierza wykonać skręt pojazdem, a w martwej strefie znajdzie się dowolny obiekt. Można również zamontować dodatkową kamerę martwego pola, która na ekranie znajdującym się na desce rozdzielczej, pokazuje cały prawy róg pojazdu.
Nie bez znaczenia jest również przestronna i widna kabina, od lat jest jednym ze znaków rozpoznawczych wszystkich pojazdów ciężarowych Volvo, a która znacząco podnosi bezpieczeństwo na drodze. W najbliższych latach Volvo Trucks chce jednak pójść o krok dalej i jeszcze zwiększyć przeszklenia znajdujące się w kabinie.
Wśród rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa stosowanych w Volvo Trucks nie brakuje również prostych, ale niezwykle efektywnych patentów, takich jak m.in. trzypunktowe czerwone pasy bezpieczeństwa, które dzięki intensywnemu kolorowi mają przypominać kierowcy o nawyku ich zapinania. Doskonałym ułatwieniem dla kierowców podróżujących po zmroku jest także funkcja trybu nocnego, dzięki której jednym przyciskiem natychmiast można wyłączyć zbędne wskaźniki na desce rozdzielczej. Rezultatem jest mniejszy blask w polu widzenia kierowcy oraz mniej odbić światła w przedniej szybie i lusterkach wstecznych.
opr. MM
Fot. Volvo Trucks