Volvo Trucks: ciężkie gazowce LNG
W przyszłym roku Volvo Trucks planuje rozpocząć sprzedaż ciężarówek dużej ładowności, zasilanym skroplonym gazem ziemnym lub biogazem. Nowe Volvo FM LNG i FH LNG zapewniają osiągi, właściwości jezdne i zużycie paliwa porównywalne z pojazdami napędzanymi konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym, lecz przy emisji CO2 mniejszej o 20–100%, zależnie od stosowanego paliwa. Ciężkie gazowce, przeznaczone do pracy w transporcie regionalnym i długodystansowym, będą dostępne z silnikami o mocy 420 lub 460 KM.
– Wprowadzając na rynek samochody ciężarowe zasilane skroplonym gazem ziemnym lub biogazem, oferujemy korzystniejszą pod względem oddziaływania na klimat alternatywę, która jednocześnie spełnia wysokie wymagania dotyczące osiągów, ekonomiki paliwowej i zasięgu eksploatacyjnego pojazdu. To kombinacja cech, jakich wymagają nasi klienci w segmencie przewozów regionalnych i długodystansowych – mówi Lars Martensson, dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks.
Volvo FH LNG i FM LNG – podstawowe informacje | |
Dostępne pojazdy | ciągniki siodłowe (w konfiguracji 4×2, 6×2, 6×4) i podwozia (4×2, 6×2, 6×4) o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej zestawu drogowego do 64 ton |
Przeznaczenie | transport regionalny i długodystansowy |
Silnik | Volvo G13C Euro 6; 13-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, z układem wtryskowym Common Rail i wtryskiwaczami z osobnymi dyszami dla gazu i oleju napędowego |
Warianty silnika | 420 KM (2100 Nm) i 460 KM (2300 Nm) |
Skrzynia biegów | Volvo I-Shift |
Zbiorniki paliwa | LNG o poj. 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) lub 205 kg (495 l); dodatkowy, niewielki zbiornik oleju napędowego |
Układ oczyszczania spalin | katalizator SCR i filtr DPF |
Homologacja | dla pojazdu kompletnego, oba modele spełniają regulamin R110 EKG ONZ |
Zamiast obiegu termodynamicznego Otto, stanowiącego konwencjonalne rozwiązanie stosowane w silnikach gazowych, silniki Volvo FH i FM LNG pracują według obiegu Diesla. Dla użytkownika pojazdu gazowego oznacza to brak kompromisów pod względem właściwości jezdnych, ekonomiki paliwowej i niezawodności. Gazowy silnik Volvo o mocy 460 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 2300 Nm, zaś jednostka o mocy 420 KM – 2100 Nm. Są to parametry identyczne, jak w analogicznych silnikach spalających olej napędowy. Także zużycie paliwa jest porównywalne z konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi Volvo, a jednocześnie jest ono niższe niż w standardowych silnikach gazowych.
Paliwem stosowanym w nowych silnikach jest skroplony gaz ziemny (LNG) lub skroplony biogaz, znany jako bio-LNG. Obydwa paliwa składają się głównie z metanu. Jeżeli stosowany jest biogaz, negatywne oddziaływanie na klimat może zostać zredukowane nawet o 100%, a w przypadku gazu ziemnego jest to 20%. Przekłada się to wprost na emisję substancji szkodliwych w trakcie użytkowania pojazdu, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”.
W celu zwiększenia zasięgu do zbiornika tankuje się paliwo LNG przechowywane pod ciśnieniem 4–10 barów i w temperaturze -140 do -125 °C. Największy dostępny zbiornik LNG zapewnia zasięg do 1000 km. Tankowanie LNG zajmuje niemal tyle samo czasu, ile napełnianie zbiornika olejem napędowym. Podczas jazdy ciekłe paliwo jest podgrzewane, sprężane i przekształcane w gaz, który następnie jest podawany do cylindrów. Aby zainicjować zapłonu gazu, do cylindra wtryskiwana jest wcześniej niewielka dawka oleju napędowego. Osiągniecie 100-procentowej redukcji emisji CO2 jest możliwe po zastosowaniu HVO (uwodornione oleje roślinne) zamiast kopalnego oleju napędowego oraz bio-LNG zamiast LNG.
Obecnie Volvo Trucks wraz z dostawcami gazu i klientami pracuje nad rozbudową infrastruktury tankowania LNG w Europie, co jest warunkiem koniecznym do upowszechnienia się tej technologii napędu pojazdów użytkowych. W wielu krajach oraz na poziomie Unii Europejskiej przedsięwzięcie to cieszy się także wsparciem politycznym. Ponadto Komisja Europejska i kraje członkowskie przyjęły strategię rozwoju infrastruktury LNG w celu zabezpieczenia długookresowej dostępności nośników energii w Europie.
– Gaz ziemny ma wyraźną przewagę pod względem klimatycznym, ma konkurencyjną cenę w wielu krajach, a jego rezerwy są na tyle duże, by uzasadniać szerokie wykorzystanie tego surowca. Nasz zwrot w kierunku pojazdów zasilanych LNG tworzy nowe ramy prowadzenia energooszczędnej i opłacalnej ekonomicznie działalności transportowej przez naszych klientów. Równocześnie dajemy użytkownikom samochodów ciężarowych dużej ładowności szansę znacznego ograniczenia swojego oddziaływania na klimat – konkluduje Lars Martensson.
(C), fot. Volvo Trucks