Wielton: 43% wzrostu przychodów ze sprzedaży w pierwszym półroczu
Pierwsze półrocze 2017 r. przyniosło Grupie Wielton, oferującej naczepy, przyczepy i zabudowy samochodów ciężarowych pod markami Wielton, Viberti i Fruehauf, wyraźny wzrost sprzedaży, zwłaszcza na rynkach zagranicznych. Przychody Grupy wzrosły o ponad 43% osiągając 790,8 mln zł (551,8 mln zł w porównywalnym okresie 2016 r.). Marża brutto sięgnęła 106,9 mln zł i była o 26,2% wyższa niż rok wcześniej. Zysk netto grupy po pierwszym półroczu wyniósł 31,8 mln zł. Istotne zwyżki zanotowano w drugim kwartale, w którym zysk brutto ze sprzedaży osiągnął wartość 56,2 mln zł, czyli o 10,7% większą niż w pierwszym kwartale.
Przychody Grupy Wielton ze sprzedaży w okresie styczeń – czerwiec 2017 r. wyniosły 790,8 mln zł, co stanowi ponad 43-procentowy wzrost r/r. Przychody za drugi kwartał wyniosły 410,7 mln zł, co oznacza wzrost o 9,1% wobec tego samego okresu 2016 roku. Przychody ze sprzedaży produktów wyniosły 752,8 mln zł (42,5% wzrostu r/r). Oznacza to osiągnięcie w pierwszych sześciu miesiącach 2017 r. 31,8 mln zł zysku netto oraz 57,3 mln zł zysku EBITDA.
Za pierwsze półrocze 2017 r. skonsolidowano 323 mln zł przychodów ze sprzedaży uzyskanych przez Fruehauf w pierwszym półroczu 2017 r. Co istotne, przychody całego półrocza nie są w pełni porównywalne z sytuacja sprzed roku, ponieważ grupa nie konsolidowała przychodów Fruehauf za pierwszy kwartał 2016 roku.
Dobra koniunktura
– Wyraźna poprawa koniunktury na rynku naczep w Europie w ostatnich latach korzystnie przełożyła się na wzrost sprzedaży Grupy Wielton, która umocniła swoją pozycję na polskim i zagranicznych rynkach. Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży przewyższający nasze oczekiwania zarówno w Europie Zachodniej, w Niemczech, Francji i we Włoszech, jak i na Wschodzie. W Rosji, gdzie w 2017 roku nastąpiło bardzo wyraźne ożywienie rynku, sprzedaliśmy 6 razy więcej naczep i przyczep niż w porównywalnym okresie 2016 roku. W Polsce nasz udział rynkowy wzrósł do 15,9% – podsumowuje Mariusz Golec, prezes zarządu firmy Wielton S.A.
Wielton sprzedał 7.746 sztuk naczep i przyczep drogowych oraz produktów dla rolnictwa. Jest to wynik konsolidujący sprzedaż do klientów w obszarze działalności marek Wielton, Viberti i Fruehauf. W porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym, kiedy sprzedano 6.627 sztuk, skumulowany wynik za 2017 rok jest wyższy o 16,9% w ujęciu r/r. W stosunku do roku 2015 (3.720 sprzedanych wyrobów), to ponad dwukrotny wzrost.
Przejściowy spadek rentowności w relacji r/r jest następstwem czynników zewnętrznych, które można było zaobserwować w pierwszym półroczu 2017 r., w tym wzrostu cen surowców. Zarząd firmy spodziewa się poprawy rentowności w nadchodzących miesiącach ze względu na urealnienie cen sprzedaży wyrobów gotowych, pozwalające na neutralizację wzrostu kosztów zakupu surowców w drugim kwartale. W tym samym czasie nie bez znaczenia pozostała silna aprecjacja złotówki, niekorzystna z perspektywy eksportera. Należy również wziąć pod uwagę okresową deprecjację rubla rosyjskiego. Ponadto na początku roku władze spółki odpowiedziały na oczekiwania załogi dotyczące wzrostu wynagrodzeń – płace w spółce Wielton zwiększyły się średnio o 8%.
Zagraniczne sukcesy
Sprzedaż na rynkach zagranicznych w pierwszym półroczu 2017 r. stanowiła prawie 70% całkowitego wolumenu sprzedanych produktów. Ten pozytywny wynik (5.391 szt. wobec 4 206 szt. w analogicznym okresie 2016 r.), zasadniczo wynika z ożywienia na rynkach włoskim i rosyjskim. W efekcie sukcesów sprzedażowych umocniła się pozycja spółek z Grupy Wielton na różnych rynkach. W Rosji wyraźna poprawa koniunktury przełożyła się na sprzedaż 799 sztuk produktów. Wynik ten jest prawie 6-krotnie wyższy w porównaniu z uzyskanym w roku 2016, kiedy sprzedano 139 sztuk. Na rynku włoskim po zadowalającym wzroście w pierwszym kwartale na poziomie 12%, w drugim zanotowano jeszcze większe ożywienie, dzięki czemu w całym półroczu włoski rynek urósł o 23% w ujęciu r/r. Sprzedaż produktów Viberti wzrosła w pierwszym półroczu o ponad 50,9%, co pozwoliło na zwiększenie udziałów na włoskim rynku o 0,7% – spółka z Grupy Wielton zajmuje na nim 5 miejsce z udziałem 5,1%. Francuski rynek naczep i przyczep urósł o niemal 9%, podczas gdy liczba zarejestrowanych pojazdów Fruehauf zwiększyła się o prawie 20%. Dzięki temu udziały rynkowe wzmocniły się o 2% – do 21,9%. Fruehauf pozostaje liderem na francuskim rynku.
– Sytuacja finansowa Grupy jest bardzo stabilna, co daje perspektywę na dalsze zagraniczne przejęcia – ocenia Mariusz Golec. – W kwietniu ogłoszona została inicjatywa pod nazwą Biuro Projektów Strategicznych, w ramach której uruchomiliśmy 31 projektów w trzech obszarach: operacyjnym, handlowym i inwestycyjnym. Strategia Grupy zakłada dwukrotny wzrost w ciągu 4 lat oparty na rozwoju organicznym i polityce akwizycyjnej. Do sukcesów na tym polu należy zaliczyć przejęcie niemieckiej spółki Langendorf w maju tego roku (transakcja została zakończona w lipcu).
Przy okazji publikacji wyników finansowych za pierwsze półrocze, Wielton poinformował o wprowadzeniu nowego logotypu oraz rozpoczęciu pierwszego etapu prac nad architekturą marek Grupy Wielton, w tym tożsamości graficznej przejmowanych spółek zagranicznych. Celem podjętych działań jest podkreślenie współzależności pomiędzy Grupą a podmiotami działającymi na rynkach lokalnych i zakomunikowanie zmiany klientom spółki we Francji, Niemczech, Włoszech i Rosji.
(C), fot. Wielton