Wielton: dobre wyniki finansowe po 3 kwartałach
Wielton ogłosił wyniki finansowe wypracowane w trzech kwartałach 2017 r. W tym czasie Grupa Wielton osiągnęła rekordowo wysokie przychody ze sprzedaży – niemal 1,18 mld zł, co oznacza 36-procentowy wzrost w porównaniu z wielkością sprzed roku. Zysk netto za 9 miesięcy wyniósł 47,3 mln zł i był nieco mniejszy niż rok wcześniej (47,5 mln zł). Na szczególne podkreślenie zasługują bardzo dobre wyniki osiągnięte na rynkach zagranicznych, gdzie znaleziono nabywców na 7811 sztuk wyrobów (wzrost o 27,2%), a przychody ze sprzedaży poza granicami Polski sięgnęły 835,1 mln zł (wzrost o 59% r/r).
– Osiągnęliśmy rekordowe wyniki sprzedażowe. Skonsolidowane przychody od początku roku po raz pierwszy przekroczyły miliard złotych. Wynika to przede wszystkim z naszych dynamicznych wzrostów za granicą. Zgodnie z przyjętą strategią, wzmacniamy naszą pozycję zarówno na rynkach zachodnich, jak i na Wschodzie. Na stabilnym rynku polskim nie tylko utrzymujemy trzecią pozycję, ale wyraźnie zmniejszamy dystans do liderów – komentuje Mariusz Golec, prezes zarządu firmy Wielton SA.
Grupa Wielton sprzedała w ciągu 9 miesięcy bieżącego roku ogółem 11.327 sztuk naczep i przyczep drogowych oraz produktów dla rolnictwa – pod markami Wielton, Viberti i Fruehauf. Do tego trzeba doliczyć 174 pojazdy Langendorf sprzedane w sierpniu i wrześniu br. W porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym, kiedy sprzedano 9717 sztuk, skumulowany wynik tegoroczny jest wyższy o 16,6%.
Blisko 70% pojazdów (7811 sztuk) dostarczono przez 9 miesięcy 2017 r. nabywcom zagranicznym, przy w poszczególnych krajach sprzedaż produktów marek Grupy Wielton rosła szybciej niż cały rynek. We Francji przychody ze sprzedaży od początku 2017 r. wzrosły o 2,2% – do 432,9 mln zł. Marka Fruehauf umocniła pozycję lidera rynku francuskiego – jej udział wyniósł na koniec trzeciego kwartału 20,5% (rok wcześniej – 19,6%). We Włoszech zanotowano 34-procentowy wzrost sprzedaży i zwyżkę przychodów o 22,3% – do 63 mln zł. W Rosji sprzedaż zwiększyła się o 267%, natomiast przychody prawie czterokrotnie – do 111 mln zł.
Grupa Wielton realizuje ambitny program inwestycyjny, finansowany głównie ze środków własnych. Jego główne cele to zwiększenie mocy produkcyjnych i portfolio produktów. Na początku trzeciego kwartału 2017 r. oddano do użytku 3 linie do spawania ram naczep. W kolejnych miesiącach zakończono montaż sprzętu na nowej linii antykorozyjnego zabezpieczania podwozi i skrzyń zanurzeniową metodą kataforezy (KTL). Niedawno uruchomiono także nowy magazyn wysokiego składowania oraz halę załadunków. W sierpniu br. spółka zawarła z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę dotyczącą dofinansowania projektu uruchomienia produkcji chłodni. Koszt całego projektu, którego realizacja zakończy się w 2019 r. wyniesie 20 mln zł, z czego 44% będzie dofinansowanych przez NCBiR.
– Jedną z kluczowych inwestycji w trzecim kwartale było sfinalizowanie przejęcia Grupy Langendorf. W związku z ostatnimi akwizycjami kontynuowaliśmy pracę nad architekturą naszych marek oraz rozpoczęliśmy proces wdrożenia zmian związanych z rebrandingiem. Jednocześnie dopasowujemy strukturę organizacyjną do dzisiejszych potrzeb, a także przyszłego kształtu grupy. Pracujemy też nad wprowadzeniem wspólnego konfiguratora produktów dla całej Grupy Wielton, a także rozpoczęliśmy integrację naszych sieci serwisowych w Niemczech – mówi Mariusz Golec. – To tylko część projektów, których realizację rozpoczęliśmy po przyjęciu nowej strategii rozwoju. Przewiduje ona, że do 2020 roku podwoimy naszą sprzedaż do 25 tys. sztuk rocznie a przychody do 2,4 mld zł oraz będziemy uzyskiwali stabilną marżę EBITDA na poziomie 8% – dodaje Mariusz Golec.
Realizowane inwestycje mają zapewnić zwiększenie mocy produkcyjnych i podniesienie efektywności, co pozwoli spółce maksymalnie korzystać z rosnącego popytu na środki transportu. W styczniu 2018 r. planowane jest zakończenie automatyzacji linii KTL i lakierni. W pierwszym kwartale 2018 r. zostanie oddana do użytku linia nr 4 spawania skrzyń wywrotek w nowo wybudowanej hali, a w kolejnym kwartale dwie zautomatyzowane linie do spawania belek głównych ram naczep.
(C), fot. Wielton